Gå til innhold
Arkivverket

Kirsten Ellingsdatter Sund født 1638?? død etter 1693


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om Knud Olsen eier parten, men det er jo nærliggende å tro det ut av det man kan lese i skattelistene. Og så blir spørsmålet om det er odelsgods som er kjøpe/pantegods eller om det er selveier gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Jeg vet ikke om Knud Olsen eier parten, men det er jo nærliggende å tro det ut av det man kan lese i skattelistene. Og så blir spørsmålet om det er odelsgods som er kjøpe/pantegods eller om det er selveier gods.

 

Trodde det var opplagt, men det er selveiergods ifølge odelsskatten samme år:

https://media.digitalarkivet.no/view/48608/232

 

image.png.92d6fa30f18eb5e359786bc55df64bd3.png

 

image.png.2dc9880b78a83d7396d68eccda48497f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er altså Nils Jørgensen som eier Nyland sist, før Tomas-barna selger det videre om man skal tro skattelistene.

Er det ham som er på Lading 1701?

https://media.digitalarkivet.no/view/38463/75

 

Berit Nilsdatter havner på Lading noen år senere, ca. 1714. Hun var datterdatter til Nils på Valberg som eide Nyland tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils tar over Lading etter Peder Olsens enke i 1696, Peder Olsen dør 1690. Skifte:

https://media.digitalarkivet.no/view/24832/146

 

Kona heter Berit Nilsdatter, men jeg tror det er en annen Berit Nilsdatter enn den som kommer til Lading ca 1614 med Peder Mathisen, og er sønnedatter til Nils Valberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tenkbart at Nils Jørgensen giftet seg med enken etter Knud Olsen Nyland. I så fall må enken ha skiftet etter forrige ektemann. Kanskje Nils Jørgensen står som eier dette året fordi han har giftet seg opp med enken? Vi vet jo at Elias Arntsen kjøper parten av Thomas-søskene, og står som eier året etter, og at Knud Olsen er oppført som eier før Nils Jørgensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 820/L0280: Ministerialbok nr. 820A01, 1690-1693, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620119


Nils Jørgensen Ladingen giftet seg med Berit Nilsdatter i 1691. Trolig enken etter Peder Olsen Ladingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En liten DNA-oppdatering:

 

Jeg fikk meg en overraskelse da jeg jeg skulle skrive inn eldste kognatiske ane for min fars DNA-prøve i dag. Den linja var overraskende kort, men kunne med letthet forlenges, og det viser seg at min far i teorien skal ha både Kirsten Ellingsdatter og da muligens Dordi Torsdatter i sin mtDNA-linje.  

 

Min fars inngang er via Else Tomasdatter også i denne grenen, så dersom man fant en kognatisk linje ned fra Dordi Tomasdatter (ca. 1672 - 1759), kan det være mulig å påvise at Else også var en datter av Kirsten Ellingsdatter. 

 

Og dersom dette kan påvises, hadde det vært interessant med en sjekk av Karen eller Margrete Ellingsdatters kognatiske linje. 

 

Noen som vet de stammer fra disse på morsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.