Gå til innhold
Arkivverket

Kva står det som dødsòrsak til Thos K. Brager i 1902 i Albuquerque, NM?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Hei Lars

 

Når man (som meg) ikke har ‹konto› hos Familysearch får man ikke tilgang til dokumentet dessverre. Er det noen annen måte du kan lenke, skjermbilde?

Det er selvsagt ikke optimalt, men alt er bedre enn intet 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Kjære Even Stormoen. Konto hos Familysearch er gratis. Helt uten forpliktelser. 😃

https://www.familysearch.org/no/

 

Ooops! My bad. Men de har vel noen skumle cookies som følger med på kjøpet? 😉

Takk, Leif.

PS: Men fra spøk til alvor, jeg kvier meg for å spre personopplysninger alle vegne. Begynner å bli gammal og engstelig.

 

Mvh

 

Edit: Og når jeg tenker meg riktig godt om, som man jo helst bør, så tror jeg faktisk jeg allerede har en sovende konto der som ikke har vært i sving på mange år . . . Men husker jeg passordet? Nix. 

 

Edit 2: Jeg er tydeligvis ikke ‹medlem› – og tror jeg husker hvorfor. Tilknytningen til LDS.

Dette ble mye rot fra min side. Beklager. – Et ord jeg har brukt mye i det siste 😞

 

 

Endret av Even Stormoen
Tastesnubling – nok en gang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste ordet er vel  "Phihisie" som visstnok har med tuberkulose å gjera.

 

"...?- Fo...? Drain Phihisie"

 

image.png.ca395048e2e6d1d06b3bd30e3443ed79.png

Endret av Richard Johan Natvig
Retta ein skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #6:

 

Hjarteleg takk til Even, Leif og særleg til Richard for eit spennande innlegg!

 

Til Even er det å seia, at eg aldri har hatt nokon grunn til å tvila på FamilySearch.  Eg har gjennom mange år hatt eit svært nært og uforpliktande samarbeid med dei, og den gongen folketeljingsmaterialet og andre kjelder frå Amerika ikkje var søkbare på nettet, fekk eg hjelp til å løysa MANGE kjempeutfordringar!  Og framleis i dag får eg hjelp til oppslag nær sagt kvar som helst der kjeldene ikkje ligg ute til fri bruk, t.d. dødsattestar frå Minnesota og Illinois, samt kyrkjebøker frå Tyskland og Romania!

 

Med omsyn til dødsfallet i Albuquerque, NM ser det for meg ut som det står «fired - found Dead - Phihisie».  Det var ikkje uvanleg på den tidi at unge folk med tuberkulose flytte til stadar med turt og varmt klima for å slost mot sjukdomen.  Det har eg sett mange døme på gjennom bygdebokarbeidet mitt.  Men for dei aller fleste var det høgst ei «utsetjing» av døden for kort tid...

 

Då kan me vei seia at dette problemet er løyst, og eg takkar på ny for hjelpi!

Endret av Lars E. Øyane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.