Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Sofia Friis, f. ca 1759 datter av og hvor var hun født? Tysnes/Sveio/Os i Hordaland


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvem Anne Sofia Friis var datter av og hvor hun var født. I følge 1801 tellingen var hun født omlag 1759 og giftet seg rundt 1780 med Erik Sørensen Elholm.

De var gjestgivere i Tjernagel i Sveio og på Askvik i Os, men ingen steder er det nevnt noe om hvem hun var, hvor hun kom fra. Og jeg har heller ikke klart å finne ut når og hvor de giftet seg.

 

Her er 1801 tellingen for Sveio og Tjernagel. Se person nr.22 og 23.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058371001639

 

Erik Sørensen Elholm døde i 1848 på gården Sundfjord i Fusa, Hordaland, men jeg vet ikke hvor eller når Anne døde.

 

I Os bygdebok under Askvik er hun nevnt som Maria Sofia Friis.

 

Det er altså opplysninger om Anne/Maria Sofia Friis jeg er på jakt etter. Fødested, foreldre og hvor/når hun døde

 

Jeg ser de døper 7 barn mellom 1786-1798 i Finnås/Bømlo hvor Erik veksler mellom Elholm og Sørensen Elholm. Mora er dessverre ikke nevnt, men navn på barna gir en pekepinn på hva Anne Sofies far het.

 

1. Maren Alida døpt 12.10.1786

 

2. Thoms Friis døpt 08.06.1788

 

3. Søren døpt 02.08.1790

 

4. Benoni Echof døpt 02.08.1790

 

5. Søren døpt 06.09.1793

 

6. Benoni døpt 25.10.1796

 

7. Frideric døpt 04.12.1798

 

Jeg vil på bakgrunn av dette anta at Anne/Maria Sofie Friis var datter av Thomas Friis, og at vielsen må ha funnet sted mellom 1780-1786

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Sven.

Jeg har så vidt vært innom tanken på henne, men så et sted på nettet at hun døde i 1766, så jeg slo tanken fra meg. Men når jeg nå så navn på barna finner jeg nok dette som sannsynlig. Kanskje det finnes et skifte etter Thomas Friis eller kona.

 

Jeg ser at Thomas Thomassen Friis 1705-1776 giftet seg i Nykirken i Bergen 07.12.1746 med Maren Alida Echof. Der av kommer navnet på barn nr.4 tilErik og Anne, Benoni Echof.

Finner familien nevnt i Rugsund i Bremanger boka.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune Thorstensen changed the title to Hvem var Anne Sofia Friis, f. ca 1759 datter av og hvor var hun født? Tysnes/Sveio/Os i Hordaland
  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.