Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt/skattemanntall over nordlandsjektenes gods til Bergen 1600-tallet.


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Peder Andersen Sund var på tidlig 1600-tall den som skattet mest i Vefsn fjerding. Han var skipper og han må ha fraktet mye fisk til Bergen for å komme i den situasjonen. Jeg har funnet en tollskatt på Helgeland, der han er oppført.

https://media.digitalarkivet.no/view/77127/38

Han er riktignok en av de som frakter mest, men dette er fra Bergen og må være bare en liten del av det jekta kunne laste. Noen som har link til frakta andre veien i tidsrommet 1600-1640?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Noen som har link til frakta andre veien i tidsrommet 1600-1640?

Les Bergen bys historie II, 1584-1800, av Anders Bjarne Fossen. Kanskje du finner svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips om litteratur. Jeg var mer på jakt på om det fantes skattelister eller tollister som kunne liste den spesifikke båten til Peder Andersen. Men det gjør det kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Men det gjør det kanskje ikke?

Nokså sikkert ikke. Det nærmeste jeg veit om, er bergens-regninger som gjengis i enkelt skiftedokumenter på 1700-tallet. Det er skifter etter personer som hadde sendt fisk med jekta og fått varer tilbake. Dessuten finnes det visstnok sjøforklaringer etter jekteforlis, med oppgaver over lasta som gikk tapt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo plenty om dette i tingbøkene. Dessverre er jo de fleste fra starten av 1700-tallet, så i forhold til det du spør om hjelper det lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Eksempelvis:

 

SAT, Helgeland sorenskriveri, 1/1A/L0003: Tingbok 3, 1700-1709, s. 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090515640402

 

Jepp. Har notert meg disse. Hadde vært morsom å vite litt mer om det som skjedde 100 år før, men man kan jo tolke en del ut av skattefordelingen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visst finnast rekneskapsbøker for enkelte handelshus. Eg var i kontakt med ein som hadde arbeidd med slike, og han hadde merka seg at det var spesielt mange personar med adresse Vefsn blant dei som selde tørrfisk. Men kven var no denne kontakten? Ein eg ringte til eingong eg lurte på noko som gjaldt bergenskjøpmenn, minnest ikkje namnet ...
Dersom slikt finst, må det vel liggje som privatarkiv i statsarkivet eller eit byarkiv?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Dersom slikt finst, må det vel liggje som privatarkiv i statsarkivet eller eit byarkiv?

Kilden Erlend viste til er jo en slik regnskapsbok, som tydeligvis er på Universitetet i Bergen. Ser ut som det er flere regnskapsbøker i samlinga:

http://marcus.uib.no/exhibition/eec4ece8-15b2-442c-836b-62ee4e985028

 

Men jeg synes ikke det var så enkelt å søke i samlinga. Kanskje jeg må ta en tur innom neste gang jeg er i Bergen? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.