Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde kirkebok

Tove M Fagerland
 Del

Recommended Posts

Se link.

min tippoldermors liv og leven er tydelig skildret i « Lovlaust liv»,men det er lagt  inn en kildehenvisning til en kirkebok som ikke stemmer i mitt hode. Se par nr 12. 
https://www.digitalarkivet.no/kb20070608320343 

Se utdrag av teksten fra «Lovlaust liv». Ommund Thoresen og Gro Thoresdatter giftet seg neppe i 1917;ettersom de fikk sitt første barn i 1812.

Blir takknemlig om noen leser den aktuelle kirkeboksiden.

Slekta på farssida frå garden Høyland i Feda

Theodoras far, Tønnes Andreas, var fødd 21. mars 1822 på garden Høyland i Feda. Han blei døypt i kyrkja tre dagar seinare. Foreldra var Omund Thoresen og Gro Thoresd. Dei gifta seg i 1817. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være mer som ikke stemmer her

Osmund/Ommund Thoresen Høyland er den som gifter seg i 1817. Hans kone er Todne Atlaksdatter Berchelandstrand. Han er 25 år gammel «Schiersant», dvs født ca 1792.

I bygdeboka fra Feda under Høyland (lenke ovenfor) står det at Ommund Thoresen Høyland (født ca 1775) er gift med Gro Tharaldsdatter med to barn, Tobias 1819 og Tore 1815. Tønnes er ikke nevnt her, men ved Tønnes fødsel i 1822 er Høiland bosted med mor Gro Toresdatter.

Det var kanskje flere Osmund/Ommund på Høyland?

Ommund Thoresen Krageland som gifter i 1812 seg med Groe Thoresdatter Helle. Dette kan i prinsippet stemme med Ommund nevnt på Høyland i bygdeboka, hvor det står at han overtok Høyland etter sin far i 1812. Det forutsetter at han bodde på Krageland ved vielsen, og flyttet til Høyland like etterpå.

Osmund og Todne bor på Hoveland i 1826

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000036473154

Jeg tror bostedet ved vielsen i 1817 skal leses Høuland, en variant av Hoveland/Hauland ikke Høyland

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Hva i teksten ved dåpen eller vielsen er problemet - enkelte ord - alt?

Tydespørsmål legges vanligvis her:

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Problemet her er at etter mitt skjønn er det linket til feil informasjon  på lovlaust liv,og at jeg ikke helt tydelig klarte å lese kirkeboken jeg la ved link til. Beklager om spørsmålet kom på feil forum,jeg bruker ikke forum nevneverdig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider