Jump to content
Arkivverket

registrering av etternavn FT 1870

Recommended Posts

Beate Tollefsen

Hei. Etter å ha transkribert en dal kom jeg plutselig på hva jeg skal gjøre på barns etternavn.

Har derfor et spørsmål: Skal jeg legge inn etternavn som er logiskt og sette * bak, eller 

Skal jeg la være å sette noe på etternavn i det hele tatt?

Hilsen Beate

Fint om jeg får flere forslag

Aud Johanne Wasbak Skau

Slettet

Edited by Aud Johanne Wasbak Skau
Feil skrevet
Beate Tollefsen

Da har jeg fått melding fra Renate-Johanne. Digitalarkivet ønsker at transkriberingen skal være lik det telleren har skrevet. Altså kildetro.

• Like 1
  • 1 month later...
Jan Hegli

Hei

Registreringssentralen for historiske data (RHD) har utarbeidet en instruks for registrering av folketellinger.

Her står det at en skal sette inn etternavn med stjerne.

Gjelder ikke denne lengre?

Histform - Felles registreringsinstrukser for folketellingene 1865-1910

h) Unntak 2: Dersom en persons etternavn mangler i kilden, og det er enkelt ut fra personene omkring å fastslå hvilket etternavn (patronymikon eller slektsnavn) som skulle ha vært oppgitt, registreres dette "implisitte" etternavnet i det aktuelle feltet, markert med en etterstilt stjerne ('*'). Dette gjøres for å øke brukskvaliteten på persondataene.

med hilsen

Jan

Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket
19 timer siden, Jan Hegli skrev:

Hei

Registreringssentralen for historiske data (RHD) har utarbeidet en instruks for registrering av folketellinger.

Her står det at en skal sette inn etternavn med stjerne.

Gjelder ikke denne lengre?

Histform - Felles registreringsinstrukser for folketellingene 1865-1910

h) Unntak 2: Dersom en persons etternavn mangler i kilden, og det er enkelt ut fra personene omkring å fastslå hvilket etternavn (patronymikon eller slektsnavn) som skulle ha vært oppgitt, registreres dette "implisitte" etternavnet i det aktuelle feltet, markert med en etterstilt stjerne ('*'). Dette gjøres for å øke brukskvaliteten på persondataene.

med hilsen

Jan

Hei

Denne folketellingen er ikke registrert etter Histform reglene. Derfor settes etternavnet tomt når dette mangler, slik som det fremgår av kilden.