Gå til innhold
Arkivverket

registrering av etternavn FT 1870


Beate Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Etter å ha transkribert en dal kom jeg plutselig på hva jeg skal gjøre på barns etternavn.

 

Har derfor et spørsmål: Skal jeg legge inn etternavn som er logiskt og sette * bak, eller 

Skal jeg la være å sette noe på etternavn i det hele tatt?

 

Hilsen Beate

 

Fint om jeg får flere forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått melding fra Renate-Johanne. Digitalarkivet ønsker at transkriberingen skal være lik det telleren har skrevet. Altså kildetro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Registreringssentralen for historiske data (RHD) har utarbeidet en instruks for registrering av folketellinger.

Her står det at en skal sette inn etternavn med stjerne.

Gjelder ikke denne lengre?

 

Histform - Felles registreringsinstrukser for folketellingene 1865-1910

 

h) Unntak 2: Dersom en persons etternavn mangler i kilden, og det er enkelt ut fra personene omkring å fastslå hvilket etternavn (patronymikon eller slektsnavn) som skulle ha vært oppgitt, registreres dette "implisitte" etternavnet i det aktuelle feltet, markert med en etterstilt stjerne ('*'). Dette gjøres for å øke brukskvaliteten på persondataene.

 

med hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jan Hegli skrev:

Hei

Registreringssentralen for historiske data (RHD) har utarbeidet en instruks for registrering av folketellinger.

Her står det at en skal sette inn etternavn med stjerne.

Gjelder ikke denne lengre?

 

Histform - Felles registreringsinstrukser for folketellingene 1865-1910

 

h) Unntak 2: Dersom en persons etternavn mangler i kilden, og det er enkelt ut fra personene omkring å fastslå hvilket etternavn (patronymikon eller slektsnavn) som skulle ha vært oppgitt, registreres dette "implisitte" etternavnet i det aktuelle feltet, markert med en etterstilt stjerne ('*'). Dette gjøres for å øke brukskvaliteten på persondataene.

 

med hilsen

Jan

Hei

 

Denne folketellingen er ikke registrert etter Histform reglene. Derfor settes etternavnet tomt når dette mangler, slik som det fremgår av kilden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.