Gå til innhold
Arkivverket

Døpte Ringsaker 1821


Siri Baklid
 Del

Recommended Posts

Kludrete var det både i kirkeboka og i klokkerboka, men noenlunde overensstemmende :rolleyes:

 

Nr. 604: Om foreldrene: Maren, omløbende fra Fredrikstad. 2det Lejermaal her i Græsbak, til Ole Tarraldsen Svensk i Almindingen.

 

Ordene "Barnefader er udlagt" skulle vel kanskje stått mellom "til" og "Ole"?

 

Nr. 607: Om foreldrene: Maren Friderikstad omløbende. 2det Lejerm. her Græsbak. Har foregiven Ole Taraldsen Svenske ved ....myren.

 

Siste stedsnavn tar jeg ikke.

 

Barnet er født 25. januar og døpt 4. mars. Fadderne har jeg ikke sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp! Var stedsnavnene jeg gjerne ville ha bekreftet, samt at det er snakk om 2. leiermål. Blir litt usikker på hvordan det skal tolkes - har hun fått to barn på Græsbak? Er Ole Taraldsen far til begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen har jeg vært borti før, jeg har prøvd å finne igjen debatten i det gamle forumet. Ikke klart det ennå. Men jeg mener Ole Taraldsen ikke var far til det andre barnet. Har litt begrensede letemuligheter nå, sitter i fjellheimen ! Men som sagt dette temaet finnes på det gamle forumet, men det var å finne det igjen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker dette slik at hun tidligere har ett barn utenfor ekteskap (altså at barnet her er nr. 2). Hvem som eventuelt er far til det første, vet vi ikke før dette barnets dåp er funnet.

 

Du får lete og se om du finner et barn til med samme mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen har jeg vært borti før, jeg har prøvd å finne igjen debatten i det gamle forumet. Ikke klart det ennå. Men jeg mener Ole Taraldsen ikke var far til det andre barnet. Har litt begrensede letemuligheter nå, sitter i fjellheimen ! Men som sagt dette temaet finnes på det gamle forumet, men det var å finne det igjen da!

 

 

Huff, ja, jeg mener jeg har hatt en etterlysning rundt ham på det gamle forumet også...men jeg ga opp å finne igjen noe der - blir mer enn nok å klare å forstå det nye forumet. Gammel vane er vondt å vende, kan man si. :) Jeg har lett litt i kirkebøkene for Ringsaker etter et barn til, men ikke funnet noe. Blir absolutt en grundigere leting. Å finne ut noe om Ole og/eller Maren er vanskelig med såpass få opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dine to forespørsler,du fikk desverre ingen svar så jeg. Den debatten jeg sikter til er noen år gammel. Jeg husker den som hadde debatten var en mann, men jeg får ingen treff samme hva jeg søker på. Synd, jeg mener det ble noen innlegg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de gamle foraene blir overført til den nye løsningen, vil dere kunne søke dere frem til det gamle temaet. Man kan vel dessuten fremdeles logge seg inn på det gamle brukerforumet og dermed se alle innleggene man har deltatt i selv ved å se i kurven sin (Oldervolls "korga mi") og på den måten i det minste begrense antall innlegg man må lete seg igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet gjennom korga mi,både på gammel og ny adresse. Finner det ikke,men det ser ut til at det eldste temaet var fra 2006. Tror dette er eldre. Da får vi vente til de gamle debattene blir søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.