Gå til innhold
Arkivverket

Feilstavinger i kildene


Anne Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Dette er kanskje ikke et spørsmål, mer en orientering, kanskje? Så en ikke skylder på utlendinger eller teknologien for alt som har gått galt?

 

Ikke alle var like flinke i staving før i tida, og i 1875 sendte man en person med svært begrensede kunnskaper på området ut for å telle folk i Kvadraturen i Kristiansand.
Mine tippoldeforeldre Karl Iversen og Asborg Håreksdatter bodde i Christian IVs gate 26 med sønnen Jacob og datteren Eli. Og nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har fått noe treff på Asborg tidligere. I denne folketellingen er navnet hennes nemlig stavet Asper Haavigsdatter - og det er ikke Registreringssentralen for historiske data sin feil.

 

Lykke til med å finne forfedre i dette huset. Her bor både Khræstinne og Khræstian, Tæreseie og Gørgen, for det er sånn telleren har stavet navnene deres. Jeg får sende en liten tanke til den som har hatt den utakknemlige jobben med å transkribere dette. Og så får vi håpe at den opprinnelige funksjonæren ikke led så alt for meget under sin dysleksi og slapp å skrive så ofte i offisielle sammenhenger.

 

004 Karel Iversen - 0051 Christian IV's gt. 26 - 013 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1001P Kristiansand prestegjeld - Digitalarkivet

 

Folketellinger: SAK, Folketelling 1875 for 1001P Kristiansand prestegjeld, 1875, s. 2120 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også mange som ikke kunne lese, og de kunne vel sannsynligvis heller ikke stave navnene sine, hvis de ble spurt om det. De som var tellere ble sikkert ikke alltid mottatt med stor glede overalt, de var jo representanter for 'øvrigheta'. Jeg tror nok at på enkelte plasser, ble spørsmål om personlige data besvart nokså kort og motvillig, og da måtte telleren bare notere ned det han hørte. Snakker man fort, utydelig og uvillig, så er det nok ofte bare flaks at navnene ble oppfattet helt korrekt. Jeg har flere ganger støtt på det samme som du beskriver, Anne.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.