Gå til innhold
Arkivverket

Niels Hansen Tanche (ca 1640 - ca 1705), Skei og Sund på Helgeland - hva gjorde han egentlig?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

På 5.1.2025 den 12.22, Johs H Hammer skrev:

....

Den Jens Rasmussen du omtaler i gårdshistoria mener jeg var gift med ei datterdatters datter av Kristoffer Trondsson, ei datter av det jeg mener var ei Dorte i Hellesvik.

....

Kunne du angi leddene i denne slektslinjen mellom Kristoffer Trondsson og hans datterdatters datter (Dorte i Hellesvik) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Lund skrev:

.....

A. Jens Poffuelsen eier og bruker ca. 1590-1620, etter makeskifte med Herøy kirke. Han var dessuten eier av hele Skjeggenes (2 wog) og 1 pund i Hellesvik (iflg. Alstahaug kannikgjeld).

B: Christopher Nielsen og Berit Jensdatter

.....

Kan vi da regne med at Jens Poffuelsen i Tenden (ca.1590-1620) (også eier av Hellesvik og Skjeggenes) var far neste brukers hustru Berit Jensdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Per Nermo

Det virker jo absolutt antagelig i og med at Christopher Nielsen og Berit Jensdatter overtar både Skjeggenes og Hellesvik, og at etternavnet til Berit og Jens Poffuelsen stemmer overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per. Her er de jeg har på mitt slektstre, resten kan du finne i boka jeg henviste til.

Christopher Trondsen (Rustung) - Karin (Karine) Knutsdatter

Dorothea Christophersdatter (1535-1578) - Niels Jensen, Prest Alstahg. av dansk herkomst (ca 1520-1600)

Christopher Nielsen f. ca. 1758 Meløy, død 1666 Tenna, Herøy - Berith Jensdatter (ca 1600-1666)

Paul Christophersen 1623 - 1703 - Anne Pedersdatter

Christopher Paulsen 1664 - 1748 - Dorthea (Dorthe) Thomasdatter

Berithe Christophersdatter ca 1696 - 1734 - Paul Hansen ca. 1699 - 1766 Igerøy, Vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekter i Straumen (Strømmen/Strøm/Strømb) i Hemnes (Rana) er også omtalt bl.a. i flg. debatter :

·         Peder Kristoffersen Straumens barn   (nytt innlegg av Baard Vidar Pettersen, skrevet 11 timer siden)

·         Gårds- og brukshistorie for Sund i Leirfjord fram til ca 1750 - ønske om tips/kontroll/hjelp

·         Uventet velstand i Luktvasslia i Hemnes, nå Vefsn

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2025 den 19.21, Torbjørn Lund skrev:

.....

Christopher Trondsen (Rustung) - Karin (Karine) Knutsdatter
.....

Mange takk.

Kjenner du slektslinjen mellom Kristoffer Trondsson og hans datterdatters datter Dorte i Hellesvik, som Johs. H. Hammer mener var gift med Jens Rasmussen ? (ref. hans innlegg skrevet Onsdag 17:27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du slektslinjen mellom Kristoffer Trondsson og hans datterdatters datter Dorte i Hellesvik, som Johs. H. Hammer mener var gift med Jens Rasmussen ? (ref. hans innlegg skrevet Onsdag 17:27)

Svar til Per Nermo - ??? - Det er jo de jeg har listet opp ovenfor. Fra Christopher Trondsen til Dorthe Thomasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Torbjørn Lund skrev:

Kjenner du slektslinjen mellom Kristoffer Trondsson og hans datterdatters datter Dorte i Hellesvik, som Johs. H. Hammer mener var gift med Jens Rasmussen ? (ref. hans innlegg skrevet Onsdag 17:27)

Svar til Per Nermo - ??? - Det er jo de jeg har listet opp ovenfor. Fra Christopher Trondsen til Dorthe Thomasdatter.

I opplistingen din er Dorthe Thomasdatter såvidt jeg kan se
ført som Christopher Trondsen's dattersønns sønnesønns hustru.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig. Det er det jeg har av opplysninger. Jeg tror ikke at Christopher Trondsen hadde noen datterdatters datter Dorte i Hellesvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2025 den 16.52, Torbjørn Lund skrev:

.....

Etter som jeg forstår så er det muligens en forveksling av Jenser i Hellesvik; at det var Jens Paulsen som var eier i Skjeggenes og Hellesvik - ikke Jens Rasmussen. Men mulig jeg har misforstått noe. Den datter av Thomas i Sund; Dorothea Thomasdatter var konen til Christopher Paulsen - sønn av Paul Christophersen - barnebarn av Christopher Nielsen i Tenna.

Christopher Nilsen i Tenna levde ca.1578-1666, og hans hustru Berit Jensdatter Tenden levde ca.1590-1666.
Skipper / borger Jens Rasmussen fra Leira/Leiren, som eide parter i Skjeggesnes, Belsvåg og Hellesvik i tidsrommet 1624-1634 (g. m. en Dorte i Hellesvik (f. rundt 1630?) ?), ser ut til å kunne være f. rundt 1625 (sønn: Rasmus f. ca.1659).
Denne Jens er mao. altfor ung, og, som du antyder, er han neppe Christopher's svigerfar.

Dorthe Thomasdatter Sund levde ca.1672-1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Lund,

jeg har gjort et arbeid med en litt større anlagt artikkel for publisering i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift hvor avklaring av hvem som var Kristoffer Nilsen Tennas foreldre, søsken og etterkommere er sentralt. Artikkelen ble fagfellevurdert i 2019, men er dessverre ennå ikke publisert. Hva det blir til med publisering er også for tiden noe uklart.

De problemstillinger som er reist fra 5. februar og senere, i denne tråden, er til dels i kjerna av de problemstillinger jeg drøfter. Siden Jens Rasmussen Leira ble nevnt i denne tråden fortalte jeg om at han trolig var gift med ei datterdatters datter av Kristoffer Trondsson, ei datter av Dorte i Hellesvik. Dette redegjør jeg for i artikkelen. Tenna-boka (av Gerd Karin Lysholm) har vært en viktig kilde for meg. For det meste er mine vurderinger som hennes. Men for nærmeste slekt til Kristoffer Nilsen Tenna mener jeg det er behov for kritisk å ettergå vurderinger og å revurdere enkelte konklusjoner.

Per,

vi har ei opplysning om at Kristoffer Nisen (Tenna) var søstersønn av fru Else Trondsdatter (dvs Tronds). Hun hadde 6 søstre. I artikkelen drøfter jeg hvem av de 6 andre som kunne være Kristoffer Nilsens mor og begrunner det etter en lengre eliminasjon.

Jeg har kommet til at Kristoffer Nilsen i alle fall hadde to søsken, en søster Dorete, som var svigermor til Jens Rasmussen Leira (f. ca 1587, om jeg husker rett), som altså ble nevnt i denne tråden.

Jeg mener det er nødvendig å skrive om etablerte slektsrelasjoner ad nærmeste slekt til Kristoffer Nilsen Tenna. Dette er i kjerna av artikkelen. I håp om at den snart vil bli publlisert og siden det heller ikke vedrører denne tråden, ønsker jeg ikke å gå inn på disse detaljene her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Johs H Hammer skrev:

.....

Siden Jens Rasmussen Leira ble nevnt i denne tråden fortalte jeg om at han trolig var gift med ei datterdatters datter av Kristoffer Trondsson, ei datter av Dorte i Hellesvik.

.....

Jeg forvirres litt av formuleringen din her ...

Mener du at Jens Rasmussen Leira (f. ca.1587) var gift med 'Dorte i Hellesvik' eller 'ei datter av Dorte i Hellesvik' ?

Mao.: Var det 'Dorte i Hellesvik' eller hennes mor som ev. var 'ei datterdatters datter av Kristoffer Trondsson' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per,

Det bør vel framgå av hele innlegget at min vurdering er at Jens Rasmussen Leira var gift med ei datterdatters datter av Kristoffer Trondsson. Denne kvinne var ei datter av Dorte i Hellesvik, etter det jeg har kommet fram til. 

Enig i at det ble en uklar formulering her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaringen !

Denne 'datterdatters datter av Kristoffer Trondsson' (f. rundt 1600 ?) fikk altså antakelig ikke barn med Jens Rasmussen, og mor til Jens' sønn Rasmus, f. ca.1659 (6 år i 1665), må være en ev. senere hustru (kanskje f. rundt 1625 ?). Dersom anslått f.år (ca.1587) for Jens er riktig så var han altså rundt 72 år når sønnen Rasmus ble født ...

Kan denne 'Dorte i Hellesvik' (svigermor til Jens Rasmussen) ha blitt omtalt på denne måten fordi hun ev. (ved sin død ?) bodde i Hellesvik, enten hos broren Christopher Nilssen, som i 1647 eide parter i Tenden (Tenna), Skjeggenes og Hellesvik (Alstahaug), eller (heller ?) hos sin svigersønn Jens Rasmussen (som eide parter i Skjeggenes, Belsvåg og Hellesvik i 1624-1634 (intet i 1639)) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2025 den 21.40, Per Nermo skrev:

Skipper / borger Jens Rasmussen fra Leira/Leiren, som eide parter i Skjeggesnes, Belsvåg og Hellesvik i tidsrommet 1624-1634 (g. m. en Dorte i Hellesvik (f. rundt 1630?) ?), ser ut til å kunne være f. rundt 1625 (sønn: Rasmus f. ca.1659).

Anslagene må korrigeres: 1. hustru (en datter av Dorte i Hellesvik) f. ca.1600, og Jens: f. ca.1587 (79 år i 1666).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider