Gå til innhold
Arkivverket

Niels Hansen Tanche (ca 1640 - ca 1705), Skei og Sund på Helgeland - hva gjorde han egentlig?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Niels Hansen Quam er en av disse man kommer tilbake til, driver akkurat å plasserer folk fra gamle militær ruller, og plutselig dukket denne karen opp.

Dette er en mil.rulle fra Trondheimske regiment, nr. 4 fra øverst venstre side.  https://media.digitalarkivet.no/view/51365/116

Verran / Mosvik / Inderøya / Beitstaden var faktisk hovedområdet for jektbygging på 1600-tallet og helt opp til 1800-tallet, i tillegg var de dugelige jektskippere. Vennes/Venneshamn lå midt i smørøyet for denne virksomheten. Mye skog og sagbruk fantes også. (Sagbruk så tidlig som i 1658 i Verran)

Hiels Hansen Vennes, mens han bodde på Vennes var omtrent et steinkast fra Husmannsplassen Venneshamn til Jegtvolden (med båt) rett nedenfor Qvam. Jektbyggere hadde ofte gård, men Jektskippere hadde ofte en vane å leve som Husmend evt. Strandsittere.

Hvis han er i denne perioden var ute å seilte 7 - 8 måneder i året, kanskje mer, så gir også dette forklaring.

Og jeg kan nesten ikke se for meg en annen måte å komme inn i Leth-familien, hvis man ikke er den beste Jekt-skipperen å få tak i. Og jekta var den viktigste varetransport -middelet på 16 og 1700-tallet i Norge. Kan også nevnes at de var ikke så flink til å telle husmend i Inderøy fogderi på 1600-tallet.

Mvh. Gunnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Gunnar Øra skrev:

Hei.

Niels Hansen Quam er en av disse man kommer tilbake til, driver akkurat å plasserer folk fra gamle militær ruller, og plutselig dukket denne karen opp.

Dette er en mil.rulle fra Trondheimske regiment, nr. 4 fra øverst venstre side.  https://media.digitalarkivet.no/view/51365/116

Verran / Mosvik / Inderøya / Beitstaden var faktisk hovedområdet for jektbygging på 1600-tallet og helt opp til 1800-tallet, i tillegg var de dugelige jektskippere. Vennes/Venneshamn lå midt i smørøyet for denne virksomheten. Mye skog og sagbruk fantes også. (Sagbruk så tidlig som i 1658 i Verran)

Hiels Hansen Vennes, mens han bodde på Vennes var omtrent et steinkast fra Husmannsplassen Venneshamn til Jegtvolden (med båt) rett nedenfor Qvam. Jektbyggere hadde ofte gård, men Jektskippere hadde ofte en vane å leve som Husmend evt. Strandsittere.

Hvis han er i denne perioden var ute å seilte 7 - 8 måneder i året, kanskje mer, så gir også dette forklaring.

Og jeg kan nesten ikke se for meg en annen måte å komme inn i Leth-familien, hvis man ikke er den beste Jekt-skipperen å få tak i. Og jekta var den viktigste varetransport -middelet på 16 og 1700-tallet i Norge. Kan også nevnes at de var ikke så flink til å telle husmend i Inderøy fogderi på 1600-tallet.

Mvh. Gunnar 

Hei Gunnar, og takk for at du holder liv i denne tråden. Det er fortsatt fryktelig mye jeg ikke vet om Nils Hansen Kvam, men det kan neppe være tvil om at han er den samme som kaller seg Tanke i skiftet etter kona og som senere blir erklært en ekte sønn av sorenskriver Hans Carstensen. Jeg er nylig ferdig med en artikkel om sorenskriveren som venter på å bli publisert. Jeg vil helst ikke røpe hovedpunktene i den, men det finnes en annen mulig forklaring til at Nils havnet i Leth-familien, og i 1665 var Nils rimelig sikkert hjemme på Kluge i Hedmark. 

Dersom noen greier å hoste opp andre samtidige kilder til Nils mens han var på Kvam - som neppe skjedde før 1680, og ikke kan ha vart lenger enn til 1685 - er jeg svært interessert i det. Det er store hull når det gjelder denne sønnen til Hans Carstensen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2023 den 18.58, Gunnar Øra skrev:

.....

Hiels Hansen Vennes, mens han bodde på Vennes .....

.....

Når bodde Hiels Hansen (Quam) på Vennes, og fra hvilket år skriver militærrullen seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2023 den 19.42, Baard Vidar Pettersen skrev:

.....

Det er fortsatt fryktelig mye jeg ikke vet om Nils Hansen Kvam, men det kan neppe være tvil om at han er den samme som kaller seg Tanke i skiftet etter kona og som senere blir erklært en ekte sønn av sorenskriver Hans Carstensen.

.....

Hvilken av konene sitt skifte mener du her (I. Kirsten Hansd. Leth, skifte på Skei, Dønna 2.-27. mars 1688, el. IIKirsten Ellingsd., skifte på Sund, Leirfjord 1728) ?

Er det fastslått hvilken av konene (1, 2, 3) til sor.skr. Hans Carstensen som var mor til flg. barn (a, b, c, d) : ?

a) Nils (i) på Quam (NT) og Skei (NO),  b) Nils (ii) (prest på Toten),  c) Hilleborg (g. m. sor.skr. og fogd Liv A. Borch),  d) Karen (g. m. hr. Bo H. Aurelian)

- 1.   (g. 1632)                         Karen Hansdatter Jessen (død 1643)

- 2.  (g. 20 (28 ?) Feb 1647)  Elisabeth Thomasdatter

- 3.  (g. ca. 1660 ?)                Margrethe   (i skiftet et. hr. Nils (ii) Hansen Tanche i Hof i 1718: 'Mad=me Margrethe sal Hans Carstensens')

Er det slik at noen av barna til sorenskriver Hans Carstensen var født utenom ekteskap ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mil. rulle 1665 Trondiemske Regements :

Soldat : Niels Hannsen Wennis. Innrull: 1660

Han er ikke å finne i prestemanntallet fra 1665 eller i prestemanntallet fra 1666, men synes det er rart at ingen husmenn er oppført på Vennes i disse manntallene, da spesielt Venneshavn har en eldre historie enn 1665.

Finner ofte husmenn i tingbøker, lensregnskap og andre kilder som ikke blir nevnt i manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2023 den 14.36, Per Nermo skrev:

Hvilken av konene sitt skifte mener du her (I. Kirsten Hansd. Leth, skifte på Skei, Dønna 2.-27. mars 1688, el. IIKirsten Ellingsd., skifte på Sund, Leirfjord 1728) ?

Er det fastslått hvilken av konene (1, 2, 3) til sor.skr. Hans Carstensen som var mor til flg. barn (a, b, c, d) : ?

a) Nils (i) på Quam (NT) og Skei (NO),  b) Nils (ii) (prest på Toten),  c) Hilleborg (g. m. sor.skr. og fogd Liv A. Borch),  d) Karen (g. m. hr. Bo H. Aurelian)

- 1.   (g. 1632)                         Karen Hansdatter Jessen (død 1643)

- 2.  (g. 20 (28 ?) Feb 1647)  Elisabeth Thomasdatter

- 3.  (g. ca. 1660 ?)                Margrethe   (i skiftet et. hr. Nils (ii) Hansen Tanche i Hof i 1718: 'Mad=me Margrethe sal Hans Carstensens')

Er det slik at noen av barna til sorenskriver Hans Carstensen var født utenom ekteskap ?

Jeg er egentlig ikke komfortabel med å være så hemmelighetsfull og mener generelt at man bør dele det man vet, men siden jeg nå har skrevet denne artikkelen velger jeg å avvente litt med å dele alt som står der. 🙂 Jeg lover å si i fra og dele om/når den er publisert. Men jeg kan avsløre at Hans Carstensen hadde minst 8 barn fordelt på to ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Per Nermo skrev:

Forstår det, Baard Vidar.

Hvor og når forventes den publisert,

artikkelen din om sorenskriver Hans Carstensen (Tanche) ?

Hadde jeg visst det sikkert, hadde jeg ikke vært så hemmelighetsfull 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider