Gå til innhold
Arkivverket

Niels Hansen Tanche (ca 1640 - ca 1705), Skei og Sund på Helgeland - hva gjorde han egentlig?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

På 5.1.2025 den 12.22, Johs H Hammer skrev:

....

Den Jens Rasmussen du omtaler i gårdshistoria mener jeg var gift med ei datterdatters datter av Kristoffer Trondsson, ei datter av det jeg mener var ei Dorte i Hellesvik.

....

Kunne du angi leddene i denne slektslinjen mellom Kristoffer Trondsson og hans datterdatters datter (Dorte i Hellesvik) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Lund skrev:

.....

A. Jens Poffuelsen eier og bruker ca. 1590-1620, etter makeskifte med Herøy kirke. Han var dessuten eier av hele Skjeggenes (2 wog) og 1 pund i Hellesvik (iflg. Alstahaug kannikgjeld).

B: Christopher Nielsen og Berit Jensdatter

.....

Kan vi da regne med at Jens Poffuelsen i Tenden (ca.1590-1620) (også eier av Hellesvik og Skjeggenes) var far neste brukers hustru Berit Jensdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Per Nermo

Det virker jo absolutt antagelig i og med at Christopher Nielsen og Berit Jensdatter overtar både Skjeggenes og Hellesvik, og at etternavnet til Berit og Jens Poffuelsen stemmer overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per. Her er de jeg har på mitt slektstre, resten kan du finne i boka jeg henviste til.

Christopher Trondsen (Rustung) - Karin (Karine) Knutsdatter

Dorothea Christophersdatter (1535-1578) - Niels Jensen, Prest Alstahg. av dansk herkomst (ca 1520-1600)

Christopher Nielsen f. ca. 1758 Meløy, død 1666 Tenna, Herøy - Berith Jensdatter (ca 1600-1666)

Paul Christophersen 1623 - 1703 - Anne Pedersdatter

Christopher Paulsen 1664 - 1748 - Dorthea (Dorthe) Thomasdatter

Berithe Christophersdatter ca 1696 - 1734 - Paul Hansen ca. 1699 - 1766 Igerøy, Vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekter i Straumen (Strømmen/Strøm/Strømb) i Hemnes (Rana) er også omtalt bl.a. i flg. debatter :

·         Peder Kristoffersen Straumens barn   (nytt innlegg av Baard Vidar Pettersen, skrevet 11 timer siden)

·         Gårds- og brukshistorie for Sund i Leirfjord fram til ca 1750 - ønske om tips/kontroll/hjelp

·         Uventet velstand i Luktvasslia i Hemnes, nå Vefsn

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider