GĂ„ til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte i Olden, Sogn og Fjordane i 1797

Hanne W. Ringseth

Recommended Posts

Med alle mulige forbehold, sÊrlig ang. steds/gÄrdsnavn:

Skiftet avholdes efter forlangende af de 2de Ægtefolk Johannes Monsson og Eli Lassesdater MĂžchlebust. SĂ„ litt usikkker pĂ„ om de er dĂžde. Vel, tilstede var paa Mandens Side, hans med sin afdĂžde Hustrue avlede 4 BĂžrn.

Mons, myndig,

Brithe 30 Är og ugift,

Marie tyve-og-noen Är, ugift og

Dorthe 20 Är, ugift.

Paa Konens Side hendes 8 SĂždskende neml: 1 Heelbroder 2 HalvbrĂždre 3 HeelsĂžstre og 2 HalvsĂžstre eller deres efterladne BĂžrn.

AvdÞd helbror  Abraham LassesÞn Oprim(?) har fÞlgende barn:

Lasse, myndig,

Elling 20 Är og ugift,

Brithe [uten alder] gift med Anders Andersen(?) Vandberg(?) og

Anne Andersdatter [mÄ jo vÊre feil patronym] 22 Är og ugift.

De 2 halvbrĂždrene Arne og Erik LassesĂžnner, begge myndige.

AvdĂžd halvsĂžster Randi Lassesdatter Strixdahl(?), hennes barn:

Elling AnderssĂžn, myndig,

Lasse AnderssĂžn, myndig,

Brithe Andersdatter gift med Botolph KnudssĂžn Loen(?)

Eli Andersdatter 20 Är og ugift.

Christin Andersdatter af samme Alder, ugivt.

AvdĂžd halvsĂžster Anne Lassesdatter Setenes(?), hennes barn:

Johannes JenssĂžn(?), myndig

Brithe gift med Rasmus RasmussĂžn Helseth(?)

Giertrud gift med Rasmus ErichsĂžn Bernes(?)

HelsĂžster Brithe Lassesdatter gift med Halkreld [ser det ut som, fantasien strekker ikke til] LassesĂžn Seteren(?)

HalvsĂžster Brithe Lassesdatter gift med Ole RasmussĂžn fra Setteng(?)

AvdĂžd halvsĂžster Synneva Lassesdatter OldĂžhren(?), hennes barn:

Lasse AnthunsÞn 20 Är og ugift,

Salve AnthunsÞn 14 Är,

Karie Anthunsdatter 25 Är og ugift,

Brithe Anthunsdatter 21 Är og ugift

Johanne Anthunsdatter 17 Är,

Synneve Anthunsdatter 10(?) Är.

Boet â€čgikk i nullâ€ș – intet Ă„ dele.

Til formynder for mannens tre dĂžtre: i Hans StĂŠd Broderen Mons JohansĂžn MĂžchlebust.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Skiftet er etter deira forlangande, sĂ„ dei er i live. Eg skal gĂ„ gjennom Even sitt framlegg og sjĂ„ om eg er enig 🙂

Dei 4 borna til Johannes er i alle fall slik du Even oppgjev dei.

Rettingar til kona sine arvingar:

Gardsnamnet til heilbroren Abraham er Opeim (litt usikker pÄ om han har prÞvd Ä fÄ med h-en (Opheim)).

Svigersonen er Anders Andersson Vandberg, og nÄr han var i gang med Andersson, skreiv han likegodt Andersdtr i neste namn, men det er sjÞlvsagt ei blemme.

Eldste halvsyster heiter Randei Lassedtr Brixdahl; svigersonsnamnet Loen er korrekt. Eg vil lese namna pÄ dÞtrene som Elie og Christine, men det er no smÄpirk. 

Neste halvsyster har tydelegvis vore gift med Jens SÊten, og namna pÄ svigersÞnene er Helseth og BennÊs, sjÞlv om eg nok vil protestere pÄ at der er med alle krullane som trengst i det siste namnet. 

Fantasien din er god; namnet skal vere Halkield  Lasseson SÊten. Ola Rasmusson er ogsÄ fra SÊten (g-en er ei komma).

Elles ikkje noko Ă„ merke, sĂ„ nĂ„r du ikkje er lokalkjend og kan kjenne att gardsnamna pĂ„ den mĂ„ten, vil eg gje deg 10 av 10 oppnĂ„elege for denne avskrifta 🙂

Endret av Aase R SĂŠther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen hjertelig takk til Even og Aase for innleggene her. Men da var der ingen blant dem som het Gjertrud, og da var jeg egentlig like langt. Hvem er far til Gjertrud Johannesdatter Myklebust, fra Oldedalen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

16 minutter siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Tusen hjertelig takk til Even og Aase for innleggene her. Men da var der ingen blant dem som het Gjertrud, og da var jeg egentlig like langt. Hvem er far til Gjertrud Johannesdatter Myklebust, fra Oldedalen 🙂

Kva funn har du pÄ henne?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hei Aase

Gjertrud Johannesdatter Myklebust  ogsĂ„ skrevet Jartrud Jonsdatter Myklebust, fĂždt ca. 1744 - dĂžd 24 februar 1823, hun ble 27 juni 1784 gift i Innvik med Elling Andersen Åbrekk. De ble bosatt pĂ„ Myklebust, Elling garden. Jeg har sĂ„ langt 4 barn, Anders, Peder, John og Marcus, fĂždt i perioden 1785-1789. Opplysningene hentet fra Nordfjord fra gamle dager, bind 2.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ok - eg skal grave litt 🙂 Det er vel ikkje rette staden Ă„ forfĂžlgje det i dette forumet, men gje meg ein liten halvtime.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen hjertelig takk igjen. SĂ„ da er slekten pĂ„ Myklebust opprinnelig fra Loen pĂ„ denne grenen. Erlend Myklebust holder pĂ„ Ă„ skrive gĂ„rdshistorien for Myklebust gĂ„rdene, og vi hĂ„pet og finne ut av hvor mange generasjoner de gĂ„r tilbake pĂ„ den gĂ„rden. SĂ„ dette hjalp jo en del 🙂

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 timer siden, Aase R SĂŠther - Gloppen skrev:

Dei 4 borna til Johannes er i alle fall slik du Even oppgjev dei.

Rettingar til kona sine arvingar:

<snip>

Elles ikkje noko Ă„ merke, sĂ„ nĂ„r du ikkje er lokalkjend og kan kjenne att gardsnamna pĂ„ den mĂ„ten, vil eg gje deg 10 av 10 oppnĂ„elege for denne avskrifta 🙂

Hjertelig takk, Aase. Hadde et lĂžnnlig hĂ„p om at du skulle komme pĂ„ banen 🙂

Kan bare si:

Lokalkunnskapen lenge leve!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Tusen hjertelig takk igjen. SÄ da er slekten pÄ Myklebust opprinnelig fra Loen pÄ denne grenen. 

Vi har vel ingen garanti for at dei er frÄ Loen; dei har kanskje berre budd der ei stund. Eg finn dei i alle fall ikkje i brukarlistene for garden.

Endret av Aase R SĂŠther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Den er grei, men vi kom ett skritt videre, tusen takk igjen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider