Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn mor ved dåp.


Liv Lund
 Del

Recommended Posts

Korrigerer dåp fra 1905-1919.  Har to spørsmål.  1. Ved uekte barn så står det "Opgiven barnefader, yrke og navnet på faren i feltet for foreldrenes navn.  Da har jeg skrevet "opgivet barnefader" i merknader.  I tillegg selvfølgelig skrevet det som gjerne står i merknader nå det er "uægte".   Vet ikke om dette blir riktig, men kan jo ikke legge det til i yrke. Synes ikke det kan utelates heller.

2. Noen ganger står ikke etternavnet til barnets mor. Står bare f.eks. født Spørck.  Å skrive "f. Spørck" i morens navnefelt blir jo dårlig søkbart.  Hittil har jeg latt etternavnfeltet stått blankt, og skrevet f.Spørck på merknader.  Dette gjelder stort sett når foreldrene har spesielle navn. Men hva der rett?

 

Liv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, livlund skrev:

2. Noen ganger står ikke etternavnet til barnets mor. Står bare f.eks. født Spørck.  Å skrive "f. Spørck" i morens navnefelt blir jo dårlig søkbart.  Hittil har jeg latt etternavnfeltet stått blankt, og skrevet f.Spørck på merknader.  Dette gjelder stort sett når foreldrene har spesielle navn. Men hva der rett?

 

I transkriberingen av det fødselsregisteret jeg nå leser korrektur på. er det konsekvent utelatt 'f.'  for kvinnens pikenavn av den som har utført det.

Marianne Herfindal Johannessen skrev bl. a. i mailen til meg at hun hadde lagt inn rettelser på den første siden. Der har hun rettet til 'f. etternavn' på alle kvinnene det står det på. Ut fra det må det være riktig å ta det med i kolonnen for mors etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, livlund skrev:

1. Ved uekte barn så står det "Opgiven barnefader, yrke og navnet på faren i feltet for foreldrenes navn.  Da har jeg skrevet "opgivet barnefader" i merknader.  I tillegg selvfølgelig skrevet det som gjerne står i merknader nå det er "uægte".   Vet ikke om dette blir riktig, men kan jo ikke legge det til i yrke. Synes ikke det kan utelates heller.

Når det står "Opgiven barnefader" så skal dette stå i yrkesfeltet som er kalt "stilling_stand", siden dette feltet er både for "stilling" og "yrker". "stilling" betyr her f.eks. sivilstand og familiestilling og "yrke" arbeidsforhold som om noen var Gårdbruker. Husk at dette skal skrives så bokstavrett som mulig. (jf. KYRRE-standarden side 33)

 

Jeg oppfatter at du mener, når du skriver "I tillegg selvfølgelig skrevet det som gjerne står i merknader nå det er "uægte"." At du skriver det som står i merknadskolonnen ved uekte barn i merknadsfeltet. Som er frivillig, men flott om det gjøres. og ikke at du skriver at barnet var uekte i dette feltet som skal stå i feltet "barn ekte_uekte".

 

35 minutter siden, livlund skrev:

2. Noen ganger står ikke etternavnet til barnets mor. Står bare f.eks. født Spørck.  Å skrive "f. Spørck" i morens navnefelt blir jo dårlig søkbart.  Hittil har jeg latt etternavnfeltet stått blankt, og skrevet f.Spørck på merknader.  Dette gjelder stort sett når foreldrene har spesielle navn. Men hva der rett?

Her er det viktig å minne om at det skal være så kildetro og så bokstavrett som mulig. Står det oppgitt "født Spørck" så skriver du dette. Står det "f. Spørck" så skriver du dette. Du skal ikke endre "født" til "f." eller omvendt og er det ikke noen "f." eller "født" eller lignende så skal ingen konstrueres heller. Da blir det ikke kildetro. Dette skal i etternavnsfeltet og ikke i merknader. 

 

Det har vært nevnt av Digitalarkivet ved Marianne Herfindal Johannessen i et annet emne på forumet at det i slike tilfeller kan tilføyes mannens etternavn med en * bak for å vise at dette er en konstruert opplysning. Jeg vil regne det som frivillig og fraråder en slik praksis (fordi det skader kildetroheten), men nevner det for helhetens skyld.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.