Gå til innhold
Arkivverket

Ludvig Ulvestad til Amerika


Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Ludvig Larsen Ulvestad f 11/12 1874 var bror til min oldemor. Han skal i følge familien ha dratt til dratt til Amerika, vært gullgraver i Klondyke, og blitt ranet og drept på hjemveien derfra. Jeg har ikke klart å finne noen utreise på ham, heller ikke noe om hans opphold i Amerika.

Han var født på Midtlid i Skodje, men ble satt bort til en familie på Bjørlykke i Vatne etter at faren døde i 1884.

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000152097

Er det mulig å finne hans utreise og noe om hans opphold i Amerika?

Det er en Ludvig Ulvestad f 1874 som reiser fra Ålesund i 1896. Denne Ludvig kommer fra Vanylven og jeg tror ikke dette er riktig Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utflyttet til Amerika fra Vatne sogn i april 1896, nr 2
attest datert 12.4.1896

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 525/L0374: Ministerialbok nr. 525A04, 1880-1899, s. 222
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060127020283

Det stemmer jo med emigranten som reiste fra Ålesund 16.4.1896, så opplysning om bosted i Vanelven var nok feil

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000890968

 

i originalen står det fra Vatne, se nr 105

SAT, Sunnmøre politikammer, 35/L0002: Emigrantprotokoll, 1887-1899
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110302660203
 

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så fint å få oppklart dette. Det er mange år siden jeg så på denne saken og da fant jeg ikke ut av den. Da var det riktig Ludvig likevel som reiste i 1896. Om han har vært dreng i Vanylven eller Vatne blir for så vidt underordnet. Det er mulig at familien hadde en eller annen forbindelse til Vanylven siden broren Anton giftet seg med en i det området noen år senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Kjartan Brastad said:

Om han har vært dreng i Vanylven eller Vatne blir for så vidt underordnet. Det er mulig at familien hadde en eller annen forbindelse til Vanylven siden broren Anton giftet seg med en i det området noen år senere. 

Som nevnt har Ludvig ingenting med Vanylven å gjøre. Det er en feil i transkripsjonen. I originaldokumentet står det Vatne, mens Johan Knudsen på linje 104 ovenfor er fra Vanylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på om det kan vere han her:


https://www.newspapers.com/clip/73425312/obituary-for-ludwig-larsen-aged-93/
 

og kona hans som dø nokre år tidligare:

https://www.newspapers.com/clip/73425451/obituary-for-virginia-larsen-aged-91/

 

Ho har nok hatt ei dotter frå tidligare ekteskap.

 

På WW1 kortet han har rett fødselsdato og næraste bekjente er skreven som Ingar Larsen, det kan vel bere Inger ?

 

 

DD4142B3-5B9C-4F9A-84B5-0734B79C9026.jpeg

Endret av Gisle Hersvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere norske Ludvig Larsen i Amerika, så man kan ikke konkludere uten sikrere spor.

 

Her er en i Texas ved US census 1900 som skal være født Dec. 1874 og immigrert i 1896, som jo passer godt. 
Men vi bør vel ta utgangspunkt i at han reiste til Canada. Denne Ludvig er trolig ikke rett mann, men kan være den som senere befinner seg i California?

 

Event Type: Census
Name: Ludwig Larson
Sex: Male
Age: 26
Date: 1900
Place: Justice Precinct 1 Manda city, Travis, Texas, United States
Place (Original): ED 104 Justice Precinct 1 Manda city, Travis, Texas, United States
Marital Status: Single
Race: White
Relationship to Head of Household: Servant
Sheet Letter: A
Sheet Number: 1
Birth Date: Dec 1874
Birthplace: Norway
Immigration Year: 1896
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway

 

HouseholdRoleSexAgeBirthplace

V John MorrellHeadM42Sweden

Matilda MorrellWifeF39Sweden

F Valfrid MorrellSonM18Texas

V Mime MorrellDaughterF16Texas

D Arthur MorrellSonM13Texas

J Vesley MorrellSonM9Texas

S Ester MorrellDaughterF7Texas

L Ruth MorrellDaughterF5Texas

E Idita MorrellDaughterF2Texas

? August LindahlServantM21Sweden

N John SwensonBoarderM30Sweden

Ludwig LarsonServantM26Norway


Line Number: 25
Sheet Number and Letter: 1A
Affiliate Publication Number: T623
Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)
Indexing Batch: N00954-7
Household ID: 3
GS Film Number: 1241673
Digital Folder Number: 004118572
Digital Folder Number: 004118572
Image Number: 00478
 

Citing this Record
"United States Census, 1900," database with images, FamilySearch ( https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M35G-9TQ

: accessed 14 March 2021), Ludwig Larson in household of V John Morrell, Justice Precinct 1 Manda city, Travis, Texas, United States; citing enumeration district (ED) 104, sheet 1A, family 3, NARA microfilm publication T623 (Washington, D.C.: National Archives and Records Administration, 1972.); FHL microfilm 1,241,673.

 

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Matthias: Takk for oppklaring av hvor feilen med Vanylven kom fra. Angående Ludvig som du har funnet så kan det være riktig person, eller en annen med samme navn og samme alder

Til Gisle: Det ser unektelig ut som dette kan være riktig Ludvig, navn og alder passer i alle fall veldig bra. Men da må historien om Klondyke og ran være feil. Han kan jo ha vært i Klondyke og han kan ha blitt ranet, men hvis det er riktig Ludvig ble han i tilfelle ikke drept. Men ingen ting med denne familiegreina forundrer meg lenger. De har i alle fall vært lite flinke til å kommunisere med hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å tro at Ludvig i Texas og Ludvig i California er samme person som den Ludvig jeg leter etter. Ludvig i Texas var født i desember 1874 og utvandret i 1896, akkurat som Ludvig Ulvestad fra Skodje/Vatne. Ludvig i California har riktig fødselsdato, riktig år for utvandring og oppgir Inger Larsen som nærmeste bekjente. Mora het egentlig Ingrid, men er vanligvis kalt Inger etter at hun kom til Skodje. Det er noen løse tråder her ennå, fra ankomsten i Manitoba og frem til Texas og California

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som het Ludvig Larsen i Norge og som var født i 1874, men jeg finner bare en som var født i Skodje. Han er forøvrig transkribert feil, men dukker likevel opp når jeg gjør personsøk på dette navnet og dette fødselsåret. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at han du har funnet i Santa Cruz må være riktig Ludvig. Om dette er samme person som Matthias har funnet i Texas er fremdeles åpent.

Jeg trodde forøvrig at destinasjonen var Manitoba, men her står det Boston. Boston er en interessant opplysning fordi søster til Ludvig, Josephine Gurine, emigrerte i 1892 og med Boston som destinasjon.

Når det gjelder familietreet, kan det tyde på at han hadde etterkommere? I første innlegg om Ludvig i California står en ektefelle og en sannsynlig stedatter, men ikke noe om egne barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Kjartan Brastad said:

Når det gjelder familietreet, kan det tyde på at han hadde etterkommere? I første innlegg om Ludvig i California står en ektefelle og en sannsynlig stedatter, men ikke noe om egne barn


Ingen barn er nevnt for Ludwig. Kun barnet til Virginia, nemleg Carmen aka Carmencita Eunicia Alicia Ursula de Ballen g. Edington....

Endret av Gisle Hersvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som jeg forstår har disse søskene hatt lite kontakt med hverandre.

 

Det er i hvert fall 3 Louis/Ludwig Larsen født i 1874 som immigrerte i 1896 som jeg så i Amerika og det er utfordrende med -sen etternavn i USA. Stort land - mange personer med samme navn og fødselsår.

 

Din Ludwig som reiste med Allan linjen ankom vel sannsynligvis Quebec i slutten av april 1896.

https://www.gjenvick.com/Passengers/AllanLine/index.html

Canadian Ports served included Quebec, Montreal, St. Johns, and Halifax. US Ports included: Portland, Boston, New York, Philadelphia, and Baltimore.

 

For å ta utgangspunktet i denne familiesiden.

 

Det er en del feil på den, eller opplysninger som ikke stemmer. Utenat jeg vil konkludere med at denne er Ludwig ikke er din Ludvig.

 

Jeg tror at dette er den riktige personen, din Ludvig er døpt 28 Mar 1875 i Skodje, Møre Og Romsdal som listet på familiesiden.

 

Familiesiden har ikke noe navn på foreldre som er rart hvis de hadde funnet fødselen og dåp på DA for eksempel. Kunne det vært noen papirer/opplysninger som «familien» i USA hadde liggende etter Ludwig? Eller er eieren av siden ikke interessert i å skrive navn på inngiftete personer, denne familiesiden er vel om Lewis slekten Ludwig sin senere kones slekt.

 

Jeg ville ha kontaktet de som er ansvarlig for hjemmesiden og spurt. Ellers blir det mye spekulering.

Lfrancisaz

 

For det første det med Klondyke kan stemme. Gullrushet i Klondyke er tidsriktig korrekt med ankomst i 1896. Men litt feil geografisk hvis det er den som er TX i 1900 som er den riktige. Men ikke umulig.

 

Det med at er drept eller død kan bunne ut i at familien hans har bare mistet kontakten med ham.

 

Det er to kilder som har en fødselsdato WW1 registreringen og dødslisten fra CA. Jeg ville ikke stole for mye på familiesider på Ancestry eller Geni eller brukt de som en hovekilde. Kan godt brukes som en opplysning som må sjekkes videre. Jeg har sett så mye rart skrevet på slike sider, opplagt at de kan ha hentet en "tilfeldig valgt" persone som passer utfra navn og år, men ikke utfra geografisk plassering på for eksempel fødsel.

 

Man kan anta at han som er i TX i 1900 er denne personen som er i WA i 1910. 

FT1910:

 

Name: Luding Larsen [Ludvig Larsen]
Age in 1910: 35
Birth Year: abt 1875
Birthplace: Norway
Home in 1910: Tenino, Thurston, Washington
Street: First Street
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1896
Relation to Head of House: Boarder
Marital Status: Single
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: English
Occupation: Labor
Industry: Farm
Employer, Employee or Other: Wage Earner
Naturalization Status: Alien
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Out of Work: N

 

Familiesiden har 1883 som immigrasjons år for Ludvig som en del av denne familien, dette er feil for din Ludvig.

 

Name: Ludvig Larsen
Gender: Male
Age: 9
Birth Date: abt 1874
Arrival Date: 31 May 1883
Arrival Place: Boston, Massachusetts, USA
Ship: Waldensian

 

 

 

image.png.ea708a16ded943c9d0dc6fe6a6ac2be7.png

 

 

 

Han er i Fresno ved WW1 registreringen, det samme var det som senere ble hans kone.

 

 

Konen er fortsatt enke i FT1920 i Fresno, det sår skilt kanskje korrekt men hun er listet som enke i FT1900.

image.png.537d83207a5eab36411681e7be8126a7.png

 

 

Men FT 1930 gir opplysninger om at han var 28 år ved første gifte dvs. (1930-58+29) gift i 1901 som ikke stemmer for ham med det vi vet utfra antatt Ludvig i FT1910 og WW1 reistrering. Hun er gift 1 ang i (1930-62+24) i 1892 som stemmer meget godt med fødselen til datteren Carmencita Eunicia Alicia Ursula "Carmen" de Ballen i Long Beach CA den 31/12-1894.

 

image.png.d45e97323607eaeffe10fd2269c27ea8.png

 

 

Dødsinfo:

 

U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

 

 

Name
Ludwig Larsen
Gender
Male
Birth Date
11 Dec 1874
Death Date
15 Oct 1967
Claim Date
18 Aug 1965
SSN
55056874
 
 
Jeg ville ha antatt det dette er den riktige Ludvig inntil det motsatte er dokumentert. Til tross for ett par feil på familiesiden.
 
 
 

 

 

Endret av Oddgeir Fossli
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye opplysninger. Det er som du sier noen feil her og der, men så mye som stemmer at jeg regner med at det er riktig Ludvig som er funnet. Da er nesten alle de 10-11 barna i denne familien gjort rede for. Den eneste jeg ikke har kontroll på er Josephine Gurine. Det kan være hun i Huntington, men det er ikke sannsynliggjort ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.