Gå til innhold
Arkivverket

Ett spennende etternavn


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Torbjørn.

 

Kan du legge inn en lenke til kilden?

 

Samtidig. Kanskje det er bedre å legge spørsmålet inn på tydeformuet, i fall det drøyer å få svar.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en pianist som het Kaare Ørnung. Vet ikke noe mer om navnet, men kan hende det var et fornavn en gang i tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første bokstaven trenger ikke være en Ø, selv om det ved første øyekast kan se slik ut. Men for å kunne studere denne håndskrifta nærmere, må @Torbjørn Steen-Karlsen forsyne oss med lenke eller annen referanse til kilden, slik @Are S. Gustavsen allerede har etterspurt.

 

Jeg antar for øvrig at vi skal til Ørmen i Onsøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ovanfor heiter Thorben Ørmenn og han under heiter Anders Ørmen; Ø-ane er dei same, i alle fall. Der er truleg ein u etter Ør...

Eg får ikkje det heilt til å stemme med Ørungsøn, heller. Kanskje rett og slett ein skrivefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les "Øringsøn"

u-ane her er markerte med ein tydeleg boge, så det er ikkje ein u i dette namnet.

Slutten av namnet er heilt lik slutten av "Foering" 4 linjer ned eller ei linje opp.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les "Øringsøn"

 

Da er trolig lesemåten avklart, men hva "Øring" eventuelt skal normeres til, tør jeg ikke mene noe om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det noe helt annet og det er jo dette som står i en av de to siste NST. Sivert kalles Ørgensen flere ganger, som er feilskriving for Jørgensen, for han var sønn av Jørgen Engebretsen Valle i Onsøy. Da fikk vi vridd det på plass. Takk alle sammen.

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2021 den 11.30, Lisbeth Løchen skrev:

Navnet ble skrevet litt anderledes her:

1631 Ørgensen 

https://www.digitalarkivet.no/rk20080731610453

1636 Ørgenssøn

https://www.digitalarkivet.no/rk20080731610651
 

En variant av Ørjan, som ikke var helt uvanlig i Østfold?

 

Jeg regner også med at Ørgen/Örgen er 'samme navn' som (det svenske) Örjan.

På Norvestlandet benyttes forøvrig fornavnet Ørger !

 

Ellers er vel Jørgen/Jørg 'samme navn' som Georg/George og Jørris/Jorris ...

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.