Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Dette er ett spørsmål til  Marianne Herfindal Johannessen men kan gjelde alle korrekturlesere.

1.Tilsendt  fil har flere kolonner som ikke er i bruk ved dåps registering.

Er det ok å skule disse kolonnene?(ikke slette).

2. Flere kollonner er formatert for flere tegn enn det er brukt for. Er det ok å "krympe" disse kolonnene for å få en mindre side.

3. Min tilsendte fil har vannskader  som du Marinne her rettet med data fra klokkerboken.

Skal jeg forsette å rette opp manglende data i vannskadede områder. Bruke klokkerbok.

Dette gjelder alt vesentlig løpenr. - fødselsdata og dåpsdata.

Endret av Leif B. Mathiesen

Jeg pleier å skule alle kolonner som ikke er aktuelle, og krymper bredden til et minimum som passer innholdet. Alt dette for å få en arbeidsflate hvor jeg så langt som mulig har full oversikt over alle kolonnene. Når jeg er ferdig, tar jeg fram igjen alle kolonner og lagrer før retur til DA.

1 og 2 har du fått gode svar på allerede! 🙂 

3. Hovedregelen er at vi kun skriver det som står i kirkeboken, men på denne kirkeboksiden er mange av løpenr, fødsels- og dåpsdata uleselig på grunn av skaden i kirkeboken. https://media.digitalarkivet.no/view/545/3689/1

Når klokkerboken synes identisk ført syntes jeg det er OK å gjøre unntak fra hovedregelen - altså konstruere løpenr, fødsels- og dåpsdato ut fra klokkerboken med følgende merknad i merknadsfeltet: E. Uleselig fødsels- og dåpsdata. Disse er konstruert etter opplysningene i klokkerboken. (https://media.digitalarkivet.no/view/7620/82111/1)

Det er vel den første siden som har størst skader så vidt jeg kunne se, selv om det også senere i kirkeboken er sider med skader selv om de ikke synes så omfattende som på den første siden. 

Svar på spørsmålet ditt er at du enten:

A. Konstruerer på bakgrunn av klokkerboken hvis du vil, under forutsetning av at det markeres nøye i merknadsfeltet hva som er konstruert på bakgrunn av klokkerboken f. eks. slik: E. Uleselig fødsels- og dåpsdata. Disse er konstruert etter opplysningene i klokkerboken.

eller

B. Alternativet er å la det stå ?? i alle felt hvor det er uleselig pga. skadene på kirkeboken og en merknad i merknadsfeltet, f. eks. slik: E: Uleselig pga. skade på siden.  

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.