Gå til innhold
Arkivverket

Endringer i formatering i tilsendt xlsx file


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Dette er ett spørsmål til  Marianne Herfindal Johannessen men kan gjelde alle korrekturlesere.

 

1.Tilsendt  fil har flere kolonner som ikke er i bruk ved dåps registering.

     Er det ok å skule disse kolonnene?(ikke slette).

2. Flere kollonner er formatert for flere tegn enn det er brukt for. Er det ok å "krympe" disse kolonnene for å få en mindre side.

 

3. Min tilsendte fil har vannskader  som du Marinne her rettet med data fra klokkerboken.

    Skal jeg forsette å rette opp manglende data i vannskadede områder. Bruke klokkerbok.

    Dette gjelder alt vesentlig løpenr. - fødselsdata og dåpsdata.

 

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skule alle kolonner som ikke er aktuelle, og krymper bredden til et minimum som passer innholdet. Alt dette for å få en arbeidsflate hvor jeg så langt som mulig har full oversikt over alle kolonnene. Når jeg er ferdig, tar jeg fram igjen alle kolonner og lagrer før retur til DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en post her inne på forumet som har endel tips til det du spør om å skjule eller endre bredden på kolonnene og andre tips til å få bedre oversikt når du registrerer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 2 har du fått gode svar på allerede! 🙂 

3. Hovedregelen er at vi kun skriver det som står i kirkeboken, men på denne kirkeboksiden er mange av løpenr, fødsels- og dåpsdata uleselig på grunn av skaden i kirkeboken. https://media.digitalarkivet.no/view/545/3689/1

 

Når klokkerboken synes identisk ført syntes jeg det er OK å gjøre unntak fra hovedregelen - altså konstruere løpenr, fødsels- og dåpsdato ut fra klokkerboken med følgende merknad i merknadsfeltet: E. Uleselig fødsels- og dåpsdata. Disse er konstruert etter opplysningene i klokkerboken. (https://media.digitalarkivet.no/view/7620/82111/1)

Det er vel den første siden som har størst skader så vidt jeg kunne se, selv om det også senere i kirkeboken er sider med skader selv om de ikke synes så omfattende som på den første siden. 

Svar på spørsmålet ditt er at du enten:

A. Konstruerer på bakgrunn av klokkerboken hvis du vil, under forutsetning av at det markeres nøye i merknadsfeltet hva som er konstruert på bakgrunn av klokkerboken f. eks. slik: E. Uleselig fødsels- og dåpsdata. Disse er konstruert etter opplysningene i klokkerboken.

eller

B. Alternativet er å la det stå ?? i alle felt hvor det er uleselig pga. skadene på kirkeboken og en merknad i merknadsfeltet, f. eks. slik: E: Uleselig pga. skade på siden.  

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.