Gå til innhold
Arkivverket

Finnes registere for immigrasjon til Norge 1861-75? Vilhelmine Adamsdatter (Perssøn Niemi) f 1861, Sverige


Per Aksel Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Om min oldemor Vilhelmine har jeg ikke visst mye, hittil har hun manglet fornavn og det eneste jeg visste, før jeg nå har lekt slektsforsker i tre dager, var at hun kom som barn over til Norge sammen med to søsken omkring 1870, bragt over med svenske reinsamer, som følge av stor hungersnød i Nord-Sverige. Det ene av søsknene kom i tjeneste i Tromsø, den andre havnet i Sappen i Lyngen, mens Vilhelmine (etterhvert) endte opp på Senja.

Det jeg lurer på er om det finnes registere for immigrasjon til Norge i Troms-Finnmark i perioden 1861 til 1870-75?

Om det er av interesse - Hva har jeg funnet ut om Vilhelmine/Wilhelmine/Wilhelmina de siste dager: 
Søndag sporet jeg Vilhelmine i diverse f-tellinger og kirkebøker, først via  oldefar Leonard Andreas Larsen f.3-10-1866 (1865/66) og dernest begge to i f-tellingene år hhv 1900, 1910 og 1920 for Lenvik, Troms. Her omtales Wilhelmine (med dobbelt-v) først som født i 1861, så oppgitt 15-07-1864?? (antakelig feil). Men viktigste opplysning: fødested i Korpelombolo, Sverige!! (mitt utropstegn). Og Korpelombolo finnes! dvs Korpilombolo, som ligger i Torneådalen, litt sør for det mer kjente Pajala, for de som har lest romanen "Populærmusikk fra Vittula" som altså utspiller seg i Pajala, og er blitt valfartssted for romanlesere.

Det trigget videre leting:

 

  • Mandag: Vilhelmine giftet seg med sin Leonhard 14-10-1886:  Ibestad sokneprestembete_Ministerialboknr 11, 1880-1889, side328: Wilhelmine Perssøn! fødested Korpilombolo, Sverige og viktigst: konfirmert 21-07-1878 Maasö! Da er vi i Finnmark plutselig.
  • Konfirmert 21-07-1878:  Ministerialbok for Maasø prestegjeld nr. 4, 1878-1891, s91, 22. Wilhelmina Adamsdtr, f 15.07.1861, døpt 22.07.1861 fødested Korpilompolo, bopæl Sandvik på Ingö i Måsø sogn, foreldre "Arbeider Adam Perssøn Niemi og hustru Grethe"!!
  • Da var veien kort til f-tellinga i 1875 for Måsøy prestegjeld s.1160 , og der i husholdet til Handelsmann og gårdbruker Reinholdt Fredrik Tönder Larsen fant jeg Wilhelmine Adamsen som tyende og tjenestepige, født 1861 i Tromsø! Da var det verdt å sjekke ut:
  • Tirsdag: F- tellingen for 1870 for Tromsø by (1870-tellingen var kun i byene). I fortegnelse nr 3 i Store Gade i husholdet til consul Theodor B Holst f 1800 finnes en Wilhelmine (uten etternavn) f 1862 i Sverige.
     

Så i dag onsdag: Jeg gjetter på at funnet i 1870 viser vår Vilhelmine, og da skulle jeg gjerne funnet registere over immigranter til Norge i siste del av perioden 1861-1870. Hva finnes? Det var stor hungersnød i Nord-Sverige i 1860-70-tallet og det må ha vært mange som måtte sende barn eller selv emigrere. Så hva var datidens UDI?
med vennlig hilsen Per Aksel Larsen 
 

 

FFFM Wilhelmina Adamsdtr_ konfirmert 1878-07-21_Måsøy Finnmark_Ministerialbok nr. 4, 1878-1891, s91.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til Pajala kyrkoarkiv:

https://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=Pajala&EndastDigitaliserat=false&Lan=0&Arkivtyp=Alla&AvanceradSok=False&PageSize=20&typAvLista=Standard&page=1&postid=Arkis+816d32aa-63ab-427f-a61c-97315225dfaa&tab=post&FacettState=undefined%3ac|&prependUrl=%2fdigitala-arkiv&vol=n%2cn%2cn%2cn%2cn&s=Balder

 

Om lakuner i Pajala kyrkoarkiv:

http://blogg.slaktingar.se/forstorda-kyrkbocker-och-arkiv/

 

Till skillnad från flera andra europeiska länder så har vara arkiv i stort sett varit skyddade från krig 1940 bombades Pajala i Norrbotten av sovjetiska flygplan. Efter denna incident beslöt man sig för att flytta kyrkoarkivet till prästgården i Muonionalusta. En olycka kommer sällan ensam visade det sig då Muonionalusta prästgård brann ner redan följande år då också en del av Pajalas kyrkböcker förstördes.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tviler på at du vil finne noe om dette. Det offentlige har neppe vært særlig opptatt av disse barna. Det fantes også tradisjon for at barn ble ført over grensa til oppfostring, allerede på en reise i 1800 uttrykker Hans Nielsen Hauge sin forbauselse over alle de kvenske barna han støter på som er til oppfostring hos andre. Du kan eventuelt forsøke å leite i kirkebøkene.  Det kan også være mulig at det kan finnes noe hos fattigvesenet (i kommunale arkiv).

Jeg flytter emnet ditt over til brukerforum i tilfelle her er flere som har opplysninger å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Anne-Lise. Ille at kirkebøkene for Pajala da synes tapt.
Jeg fant via samme lenken du sendte at Adam også var med på 1870-folkräkningen, da med h i Pehrsson, og det fremkommer at de har 4 barn som bor i hushållet, Johan Petter 1848, Isak 1850, Eva Johanna 1852 og Gustaf 1854. Om de senere søsken 3 stk kom like regelmessig, kan jeg gjette på at vår Vilhelmine var nr 7 i rekken og yngst, og kanskje den siste i søskenrekken. Mor Grethe var 39 år i 1861.


Takk også til deg Anita. Det var overraskende å høre at det allerede rundt 1800 var så mange kvenske barn på oppfostring i Norge. Jeg trodde dette var en følge av nødårene i Nord-Sverige og Nord-Finland på 1860-tallet og da særlig 1867-68. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Fant familien i husf. 1865-1875. Der står de utflyttet til Norge 7/4 1867.

 

Legger ved utklipp.

 

Hilsen Kari

Korpilombolo-BD-AI-3-1865-1875-Bild-77-Sida-70.jpg

Korpilombolo-BD-AI-3-1865-1875-Bild-77-Sida-70 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utflyttingen,nr. 3 1867. Da var det 3menn og 4 kvinner som flyttet ut.

 

Så finner jeg innflytting seint 1869,da kommer 3 menn og 2 kvinner fra Norge, da har kanskje to døtre blitt igjen i Norge??

 

 

 

Hilsen Kari

Korpilombolo-BD-C-2-1862-1876-Bild-121-Sida-107.jpg

Korpilombolo-BD-C-2-1862-1876-Bild-123-Sida-109.jpg

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ft 1900: Johansdotter, Greta f. 1822 - Adam Niemis E:a

Änka, ensam i familjen var bosatt Teurajärvi, Korpilombolo (Norrbottens län, Norrbotten).

Hun ble svært gammel, sjekk nr 1:

Korpilombolo kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/HLA/1010104/F/2 (1916-1945), bildid: 00200331_00019, sida 15

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00200331_00019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva som finnes for den som kan lete. Takk. Jeg fant frem selv til Husförhörslängder for 1865-70 og til min glede fikk bekreftet fødselsdato for vår Vilhelmina, men oppdaget jo ikke anmerkningen utenfor far Adams navn om at de flyttet til Norge 17-4-1867. Så har du Kari klart å finne familien i utflyttings- og innflyttingsregisteret i fødelses- ock dopböcker for 1862-76. Når det står at 3 menn og 4 kvinner dro ut og at bare to av kvinnene kom tilbake, så du har nok rett i at to ble igjen, men jeg har trodd det var tre. Etter fortellingen (fra min far) kom det tre søsken over, den ene av søsknene til Tromsø og den andre yil Sappen i Nord-Troms, Lyngen, mens oldemor kom til Senja. Nå viser antakelig f-tellingen for 1870 for Tromsø at det nok var oldemor Vilhelmine som var den som kom til Tromsø, til consul Theodor B Holst. 

Lillesøster Maria Christina har jeg dog ikke klart å spore opp enda. Vet bare at far mente hun som sagt havnet i Sappen, Reisadalen i Lyngen. Finner ignen Maria Christina i folketellingene. Tips? 

Det er tydeligvis slik at svenske myndigheter/Svenske Kyrkan hadde mer kustus på menigheten sin enn i Norge. Ser i hvert fatt at det ble notert når den enkelte gikk til nattverd, og at ingen gikk til nattverd i 1868, men i 1869 var mor Grethe, bror Isak og søster Eva Johanne atter til nattverd. Du verden.

Takk for hjelpen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av husf. at broren Johan Petter f. 1848,står utflyttet til Norge 1876 og 1878.

 

Trolig han som giftet seg i Nordreisa 1878,nr. 7:

 


SATØ, Skjervøy sokneprestkontor, H/Ha/Hab/L0020klokker: Klokkerbok nr. 20, 1878-1892, s. 132
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227610060
 

Her i 1910:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036969001067

 

Søker du på Johan Petter Adamsen på digitalarkivet,får du opp mange treff med dåp av barn og folketellinger.

 

Hilsen Kari

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En side jeg har funnet som jeg tror ikke oppdateres.

Den er ikke søkbar (tror jeg) men har utrolig mye familie-info fra forsamlinger/steder i Sverige/Finland.

Søk med "gilderen" i venstre kolonne. Forsamlingene står alfabetisk.

http://distans.org/anor/ana_webb/index.php#hangasjarv

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kari og Leif. Fantastisk å få sånn respons og hva dere klarer å finne frem til!
Slo meg at eldstebror til Vilhelmina Johan Petter Adamssøn Niemi kunne ha emigrert, siden han ikke var å finne i senere folketellinger i Sverige etter 1870, men dette var langt over hva jeg håpet på. Giftet seg altså i Nordreisa i 1878. Og den familiedatabasen for Nord-Sverige er jo helt utrolig detaljert. Og ikke bare oldemors mor og far men lenker til deres foreldre og besteforeldre også!! Tipp-tipp-tipp! Vilhelmina går i løpet av fire-fem dager fra minst dokumenterte til den best dokumenterte! 

Da er det Vilhelminas lillesøster Maria Kristina Adamsdatter Niemi f 25-7-1864 utvandret til Norge 7-4-1867 som jeg må lete videre etter. Kanskje via eldstebror som tipset, gleder meg. Takk til dere begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Ina. Jeg prøvde å svare deg, men usikker på om det kom igjennom. Gjetter på at du da er barnebarn av Hedvig og Ingvald Brekkland, på Sjånes Senja. Hedvig var min tante og søster av far Peder Martin Larsen. Kontakt meg gjerne på mail peraksellarsen54@gmail.com, så har jeg samlet endel nytt om Vilhelmine, takket være de øvrige gode hjelperne som har vært inne på lenken som du ser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.