Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde skiftet på Houger


Liv Randi Bjerklisveen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/sk20081211660872

 

Jeg trenger hjelp til å tyde navn i skiftet etter Arne Eriksen Houger. Ingeborg Arnesdatter f.1646 er enken. Jeg klarer fint å tyde navnene til døtrene som arver, og jeg finner Madamme Abigale og noe om Mellem Kioss. Er det navn på formyndere her? I så fall hvem, og er gårder de kommer fra nevnt?

Jeg er ute etter navn som kan knytte Ingeborg til Anders Johansen Undsum. Døttre er nevnt som 5 i antall i finnemanntallet, men ingen navn. Jeg vet bare at en av dem var gift med Erik Undsum, men jeg har ikke funnet etterkommere av disse i kirkeboka. Jeg leter etter nåla i høystakken og trenger sårt litt hjelp, da jeg ikke er så god på denne gamle håndskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de ugifte døtrenes vegne: Deris Sahl: Faders Søschende Barn Hans Svendssen Mellem-Kiøs.

Navnet på den som er tilstede sammen med enken og opptrer på hennes vegne klarer jeg dessverre ikke å tyde.

 

Og hvor ser du «Madamme Abigale»??

 

Mvh

 

Edit: Etternavnet på enkens verge kan være Ulsum. Men jeg er voldsomt usikker.

Edit2: Fant ‹Madammen› 🙂

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+Tusen takk for hjelpen. Madamme Abigale står nevnt på 11efte linje nedenfra på første siden i skiftet. Hva betyr "Deris Sahl"? Da er altså fetter av faren verge for barna

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hustruen heter ikke Ingeborg Arnesdatter, men Ingebore Andersdaatter.

 

Etter "Hans Svendss. Mellem Kiøs" står der: Encken Sielf Tillstæde, Saavell paa hendis veigne Mads Ulsum, Boens formue I Løsøre bedrager till Penge 76 dlr. fæstegoetz I gaarden Houger 2 Huuder med bøxsell, Estimerit for 200 Rdr., Der af skyldig till Madamme Abigael Sahl. Hr. Alfs, till Penge 55 Rdr. 2 o.

 

Mvh

Remi 

Endret av Remi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2021 den 0.21, Remi skrev:

Hustruen heter ikke Ingeborg Arnesdatter, men Ingebore Andersdaatter.

 

Etter "Hans Svendss. Mellem Kiøs" står der: Encken Sielf Tillstæde, Saavell paa hendis veigne Mads Ulsum, Boens formue I Løsøre bedrager till Penge 76 dlr. fæstegoetz I gaarden Houger 2 Huuder med bøxsell, Estimerit for 200 Rdr., Der af skyldig till Madamme Abigael Sahl. Hr. Alfs, till Penge 55 Rdr. 2 o.

 

Mvh

Remi 

Klarer du se om Ulsum-navnet opptrer flere plasser i skiftet?? Får kun ett treff på det på personsøk i digitalarkivet, og da viser det seg at det treffet er feil transkribert. Der skulle navnet vært Weum. Jeg Kjenner ikke Ulsum-navnet fra Ringsaker distriktet. Undsum/Onsum er en gard i distriktet, men kan ikke plassere noen Mads der på denne tiden.

Vil du være så snill å kikke på skiftet en gang til?? Tusen takk! Jeg skal se jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går alltid an å vri og vende litt på bokstavene i ordet i tillegg til at noen gotiske bokstaver er veldig lik andre. Hvis vi tenker litt stort, så kan s og f fort se veldig like ut, og dette kan godt være en f. Da får vi et ord som starter på "Ulf". Om vi videre analyserer så er neste bokstav en u, deretter kan vi gjøre om det jeg sa var en m til "en" og da får vi ordet "Ulfuen", som ikke er så ulikt dagens gårdsnavn Ulven. Kanskje du kan finne noe mer under den gården?

Endret av Remi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ja det kan gi mening! Da har jeg sjekket med Brøttumsboka og det eksisterte en Mads Nilsen på Ulven østre i perioden 1662-1744. Da overlever han Ingeborg med 7 år. På Ulven vestre bor det samtidig en Lisbeth Anderdatter fra Ingberg i Ringsaker. Mulig Lisbeth og Ingeborg er søsken og at det er et inngiftet slektskap med Mads Nilsen Ulven. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.