Jump to content
Arkivverket

Tune? Østfold? Eller enda lenger vekk? 1700-tallet.


Recommended Posts

tom askerøi

Jeg hadde arbeidet meg bakover i slekta til Kari Pedersdatter født 19. april 1801 på Liane i Tune:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030490

 

(tredje øverst i høyre kolonne) og fikk navnet på hennes foreldre. Og sjekket mot folketellingen 1801

 

005 Peder Jacobsen - 0099 Liane Plads - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0130P Tune prestegjeld - Digitalarkivet

 

Og finner foreldrene – og noen ganger har man flaks – her bodde også morens gamle mor, Maria Mathiesdatter 60 år. Men ingen barn – altså var de (sannsynligvis ganske nygift. Og jo da, vielsen ble funnet året før:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040414

 

(nr 21 på venstre side) hvor det fremkommer at han var 31 år og kom fra Fredrikstad og hun var 19 år og kom fra samme Liane.

 

Så var det slutt på flaksen – og kanskje også evne? Jeg er i hvert fall ikke i stand til å finne verken morens, farens eller mormorens dåp i kirkeboka for Tune rundt hhv 1771, 1775 eller 1741. Faren er jo ikke så rart siden han var i Fredrikstad ved vielsen, men de to andre synes jeg liksom hørte «hjemme» på Liane siden Kari og hennes etterkommere i noen generasjoner var der.

 

Er det jeg som er blind (igjen) eller er de «innflyttere»?

 

Noen som ser bedre enn jeg – eller på annen måte finner deres dåp og/eller mormorens vielse?

Edited by tom askerøi
Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Jeg tror du omtaler vielsen til Kari Pedersdatter i 1820 og foreldrenes i 1800 litt om hverandre her

 

legger for ordens skyld inn foreldrenes vielse, 11.6.1800, andre kolonne

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1797-1815, s. 357-358
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030628
 

Peder Jacobsen fra Bior (ikke Fredrikstad) og Anne Jensdatter fra Liane. 

Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

En fadder ved Karis dåp er Fridrich Jensen.

Han finnes på Huset (nær Liane) i 1801, født ca 1767

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058206000876
 

Jeg tror det er han som er døpt 6.1.1766, øverst til venstre

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1758-1781, s. 36-37
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030187

sønn av Jens Frederichsøn Drutting og Maria Andersdaater

 

Disse døper datteren Anna 8.10.1775

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1758-1781, s. 215-216
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030277
Bosted Drutting under Gretteland, som er rett ved Liane på Rolvsøy. 
Druteng på dagens kart.

 

Edited by Matthias Kolberg
Link to post
Share on other sites
tom askerøi

Huff1 - du har selvfølgelig rett - det var Karis mann, Johannes Nilsen, som var fra Fredrikstad, ikke hennes far. (Jeg har kanskje sittet FOR mye ved PC'en med slektsforskning under denne hersens pandemien?.

 

Huff2? - jeg SÅ faktisk dåpen til Anna i 1775, men barnets mor var datter av en Anders - og ikke en Mathis/Mathias/Mathies - så jeg slo dem fra meg. Men det KAN jo være feil patronymikon - eller feil betegnelse ("hendes moder" i stedet for "hendes STEmoder") i Folketellingen?

 

Jeg får kaste meg over "døde" (etter Anna Andersdatter) og vielser (med Anna Mathiesdatter) men om det ikke finnes...?

 

Men uansett: 3x1000 TAKK for hjelpen!

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Jeg ville tro patronymet ved FT1801 mest sannsynlig er feil. Det var nok Peder Jacobsen som oppga dette til skriveren, og det er jo tenkelig at han hadde misforstått svigermorens opphav.

Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Sammentreff ?

I 1865 er det noe som heter Grettelandengen. Og i 1787(skiftekort) fantes det en plass under Gretteland som het Liane.

Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Jeg tror (Grette)Landengen er gården som heter Nylende på Ramsjøveien 3 i dag.

https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=13&lat=6580579.94&lon=269486.44

 

 

Jf gården på bildet her

https://www.nb.no/items/8f07cc0e6402cb309ec6eb851523130d?page=78&searchText=Grettelandengen


Liane og Druteng ligger noen hundre meter vest for Nylende. Alle disse hørte vel opprinnelig under Gretteland, kan det se ut til.

Edited by Matthias Kolberg
Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

I FT 1910 finnes Gretland gnr. 103 som ligger i tellingskrets 015 Nylende.

 

O. Rygh har Gretteland nordre gnr. 103, Gretteland mellem 106 og søndre 109.

Men det dårlig med gårdshistorie fra Tune.

Edited by Berit Knudsen
Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Vi kan kanskje gjette at Peders mor het Kari, ettersom førstefødte barn het Kari. Andre barn er Jens, oppkalt etter morfaren, ikke farfaren, men det er nok fordi de bodde på Liane. Neste to barn er hhv Anne Marie og Marie, oppkalt etter mormoren. De får ikke en ny sønn før i 1816, så vidt jeg kan se, og han kalles Jacob, etter farfaren.

Dette bekrefter at det er en logisk navngivning ihht til navnetradisjon som underbygger at Peders mor het Kari.

 

 

 

 

Edited by Matthias Kolberg
Link to post
Share on other sites
tom askerøi
Posted (edited)

For en innsats for å hjelpe andre - her var det mange som fortjener en kjempestor TAKK!

 

Jeg gleder meg til å ta fatt på "kontrollarbeidet" og registreringen!

 

Mitt "lange" fravær skyldes bl a at jeg har brukt en del tid på å undersøke dette med om Maria var en  Mathies- eller en Andersdatter. Pussig nok finner jeg henne ikke som fadder for noen av hennes barnebarn - verken under det ene aller det andre "navnet". Jeg finner heller ikke henne som fadder for noen andre i tidsrommet 1801-1805 (et sted for grensen gå) uansett patronymikon.

 

Men det er nesten alltid en annen Anders -sønn eller -datter som er fadder for barnebarna, noe som KAN tyde på at Andersdatter er korrekt.

 

På den annen side er damen altså 60 år ved folketellingen i 1801.  Bare 14/15 år senere (når hun dør) er hun blitt 88 år. Det er helt vanlig at gamle folk ble "mer enn ett år eldre i året" i sine siste leveår, men 28 år eldre på 14/15 år var da svært mye eldre - jeg har i hvert fall ikke sett noe lignende. Sammenlign med Peder Jacobsen f. eks.: Han er 30 år i 1801 og (ca.) 69 år i 1838 - og har altså blitt (ca.) 39 år eldre på 36/37 år (selv om dette kanskje er litt mindre enn gjennomsnittet?)

 

Noen som har noen synspunkter på dette? 

 

Når det gjelder navneoppkalling fikk de vel også sønnen Johannes i 1811?

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030557

 

Nest nederst på venstre side. (Og for oss som er litt fascinert av tall, også: tenk å være født 18/11-1811...)

 

 

Men uansett: 1000 TAKK til dere alle!

 

 

Edited by tom askerøi
Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Det var svært sjelden at besteforeldre var faddere for sine barnebarn på denne tiden. Tanken var vel at fadderne skulle kunne overta foreldreansvaret dersom foreldrene falt bort. Stort sett var fadderne søsken av barnets foreldre, eller naboer som var jevngamle med foreldrene. Det er heller ikke å forvente at noen av bestemorens søsken skulle være faddere, så jeg tror ikke man kan tolke noe slektskap utfra faddere med Andersen/-datter som patronym.

 

Når det gjelder alder ved død er det ikke helt uvanlig at alderen avviker mye for de eldste. Det var få igjen som husket når de var født, så ofte virker det som man bare gjettet på alderen etter hvor gamle de så ut før de døde. 

Link to post
Share on other sites
tom askerøi
Posted (edited)

OK - jeg kjøper den med ansvarsovertagelse - jeg har vel nylig vært borti en "ste-bestefar" som fadder noen ganger - men han kan jo ha vært ung nok til å overta ansvaret (eller vært et unntak). Godt argument - du har helt sikkert rett!

 

Når det gjelder alder på gamle folk, så synes jeg fremdeles at 28 år på 14/15 år uvanlig mye. Men det er absolutt ikke umulig, og jeg finner ingen døde Mathis/Mathies/Mathiasdøtre med navn Maria 1801-18noen og tjue (har ikke kommet lenger (og er vel iferd med å gi opp...)) med alder over 60 år.

 

Så jeg ender nok opp med å "kjøpe" de gode hjelpernes løsning også i "patronymikonspørsmålet" - men jeg prøver i hvert fall å legge skikkelig arbeid i "kontrollen" (lete etter alternative løsninger) for i størst mulig grad finne rette personer.

 

Enda en gang 1000 TAKK for engasjementet og hjelpen (og opplæringen)!

Edited by tom askerøi
Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Dåpen til Johannes hadde jeg oversett. Da er det litt pussig med navnerekkefølgen.

Men her dukker det opp flere Jacobsbarn som kunne være Peders søsken, alle på Hengedye. 
 

Det er i såfall denne familien i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058206000994

 

Geografisk passer det jo langt bedre enn Rakkestad, men det mangler fortsatt en direkte forbindelse til Peder

Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

Her fant jeg en dåp som nok passer langt bedre (Peder var feil indeksert som «Peders» på Familysearch, og dukket ikke opp i mitt opprinnelige søk)

 

Døpt 11.12.1768, nr 5

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1758-1781, s. 56-57
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030197
Sønn av Jacob Olsen Aagaard og Karen Hansdatter (Karen og Kari er samme navn på denne tiden)

 

Enkemand og Soldat Jacob Olsen gift på nytt med Gunild Olsdatter fra Sande. nr 6 den 11.2.1771

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1758-1781, s. 90-91
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030214

 

Karen, Jacob Aagaards Qvinde begraves 1.1.1769, øverst i andre spalte

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1758-1781, s. 118-119
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030229
 

Peder fra Rakkestad var nok et blindspor, så jeg sletter det

 

Edited by Matthias Kolberg
Link to post
Share on other sites
Matthias Kolberg

PS, når det gjelder alder, er folketellingen og kirkebøkene ikke direkte sammenlignbare, da det var ulike myndigheter som hadde ansvar for dette, så det er ikke helt riktig å si at 60 år «har blitt til» 88 på 15 år.
I utgangspunktet bør man nok alltid ta høyde for at oppgitt alder kan være +/- 10 år, og jo høyere alder, jo større avvik.

 

Ettersom Maria Andersdatter og Jens Fredriksen fikk sitt siste barn i 1779 (Hans) stemmer det bedre at Maria var 60 i 1801 (født ca 1741) enn at hun var 88 i 1816 (født ca 1728) men sannheten er kanskje noe i mellom.

 

En god kandidat er Maria Andersdatter døpt 6.1.1736, datter av Anders Ytne (jf forloverne ved vielsen i 1764)

Nr 4 i andre spalte her

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1720-1758, s. 52-53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030131

Det er mulig forloveren Anders Øtne er Marias far eller bror. Der er det også en mulig kobling til de senere Andersen-fadderne.


Men det finnes også andre kandidater.

Edited by Matthias Kolberg
Link to post
Share on other sites
tom askerøi

TAKK for at jeg "aldri" blir ferdig med å takke! 

 

Jeg henger "litt" etter nå - det tar tid å gjennomlese tiår av gamle håndskrevne kirkebøker (med et noenlunde klart hode) for å få av- eller be-kreftet alternativer - men det er jo "gøy" og givende. Jeg setter virkelig stor pris på hjelpen!

Link to post
Share on other sites
tom askerøi

Jeg finner ikke noen "passende" Maria Mathis/Mathies/Matiasdatter noe sted - men det er selvfølgelig øynene en først blir blind på - så jeg tror nok dere har rett i at det er feil i folketellingen OG at den Maria Andersdatter som dere har funnet er riktig person. Men det ER underlig at Peder Jacobsen vet så lite om sin svigermor - en dame som han tross alt bor under samme tak med...

 

Da gyver jeg løs på "verket" med å finne resten av familien(e).

Link to post
Share on other sites
tom askerøi

Eh... Det var dette med lokalkjennskapen, da: Er "Ytne" og "Øtne" to måter å skrive det samme på? (Jeg kan ikke finne noen av dem i O. Rygh Norske Gaardsnavne)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.