Gå til innhold
Arkivverket

Utydelig sider av Trondheim Byfogd Skifteprotokoll nr 16 1756 - 1758 s.175b - 177a


Bård Erling Ofstad
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg prøver å tyde skiftet etter Sven Madsen Hage som døde i 1756 og som er omtalt over fire sider i denne protokollen.
Skrifta er rimelig grei men oppløsninga på de skannede sidene som skiftet er på s. 176a - 177a blir grøtete når jeg zoomer inn.
Har det vært mulig å fått en bedre oppløsning av disse sidene? Gjelder nedenstående referanse.

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0019: Skifteprotokoll - gml.nr.16. (m/ register), 1756-1758, s. 175b-176a og 176b-177a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090204350178
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.4.2021 den 12.54, Bård Erling Ofstad skrev:

Hei, Jeg prøver å tyde skiftet etter Sven Madsen Hage som døde i 1756 og som er omtalt over fire sider i denne protokollen.
Skrifta er rimelig grei men oppløsninga på de skannede sidene som skiftet er på s. 176a - 177a blir grøtete når jeg zoomer inn.
Har det vært mulig å fått en bedre oppløsning av disse sidene? Gjelder nedenstående referanse.

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0019: Skifteprotokoll - gml.nr.16. (m/ register), 1756-1758, s. 175b-176a og 176b-177a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090204350178

 

Jeg beklager seint svar på dette, men det ble nødvendig med noen interne avklaringer.

 

I tilfeller hvor skanningene er vanskelig lesbare, må vi dessverre henvise våre brukere til lesesalsbesøk for å se på arkivmaterialet i original.

 

Arkivverket er klar over at kvaliteten på en del av skanningene i Digitalarkivet ikke er optimal. Det gjelder i hovedsak skanninger fra mikrofilm, hvor svak kontrast mellom blekk og papir, liten håndskrift og nedfotografering av protokoller i stort format er tre faktorer som hver for seg eller i kombinasjon kan forringe kvaliteten og gjøre det vanskelig (og noen ganger umulig) å lese hva som er skrevet.

 

Dette gjelder ganske mye arkivmateriale, og for Arkivverket vil det bli svært lite effektivt å skulle ta 1-2 oppslag på nytt etter hvert som det kommer forespørsler. Det hele må organiseres og utføres mer systematisk. Noe slikt er dessverre ikke prioritert i 2021, og jeg har heller ikke fanget opp noe som tyder på at det vil bli prioritert på kort sikt. Det kan derfor hende at dette vil ligge noen år fram i tid.

 

I dette tilfellet vurderer jeg det som mulig å lese det aller meste, men det er helt klart krevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Som du skriver så kan man med en del møye lese og tolke seg gjennom.
Tror dog jeg vil ta å legge det til lista over arkivsaker jeg skal se igjennom neste gang jeg besøker statsarkivet i Trondheim.
Det skal ikke være noen gjette lek heller! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.