Gå til innhold
Arkivverket

Utydelig sider av Trondheim Byfogd Skifteprotokoll nr 16 1756 - 1758 s.175b - 177a

Bård Erling Ofstad
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg prøver å tyde skiftet etter Sven Madsen Hage som døde i 1756 og som er omtalt over fire sider i denne protokollen.
Skrifta er rimelig grei men oppløsninga på de skannede sidene som skiftet er på s. 176a - 177a blir grøtete når jeg zoomer inn.
Har det vært mulig å fått en bedre oppløsning av disse sidene? Gjelder nedenstående referanse.

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0019: Skifteprotokoll - gml.nr.16. (m/ register), 1756-1758, s. 175b-176a og 176b-177a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090204350178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 25.4.2021 den 12.54, Bård Erling Ofstad skrev:

Hei, Jeg prøver å tyde skiftet etter Sven Madsen Hage som døde i 1756 og som er omtalt over fire sider i denne protokollen.
Skrifta er rimelig grei men oppløsninga på de skannede sidene som skiftet er på s. 176a - 177a blir grøtete når jeg zoomer inn.
Har det vært mulig å fått en bedre oppløsning av disse sidene? Gjelder nedenstående referanse.

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0019: Skifteprotokoll - gml.nr.16. (m/ register), 1756-1758, s. 175b-176a og 176b-177a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090204350178

Jeg beklager seint svar på dette, men det ble nødvendig med noen interne avklaringer.

I tilfeller hvor skanningene er vanskelig lesbare, må vi dessverre henvise våre brukere til lesesalsbesøk for å se på arkivmaterialet i original.

Arkivverket er klar over at kvaliteten på en del av skanningene i Digitalarkivet ikke er optimal. Det gjelder i hovedsak skanninger fra mikrofilm, hvor svak kontrast mellom blekk og papir, liten håndskrift og nedfotografering av protokoller i stort format er tre faktorer som hver for seg eller i kombinasjon kan forringe kvaliteten og gjøre det vanskelig (og noen ganger umulig) å lese hva som er skrevet.

Dette gjelder ganske mye arkivmateriale, og for Arkivverket vil det bli svært lite effektivt å skulle ta 1-2 oppslag på nytt etter hvert som det kommer forespørsler. Det hele må organiseres og utføres mer systematisk. Noe slikt er dessverre ikke prioritert i 2021, og jeg har heller ikke fanget opp noe som tyder på at det vil bli prioritert på kort sikt. Det kan derfor hende at dette vil ligge noen år fram i tid.

I dette tilfellet vurderer jeg det som mulig å lese det aller meste, men det er helt klart krevende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Som du skriver så kan man med en del møye lese og tolke seg gjennom.
Tror dog jeg vil ta å legge det til lista over arkivsaker jeg skal se igjennom neste gang jeg besøker statsarkivet i Trondheim.
Det skal ikke være noen gjette lek heller! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.