Gå til innhold
Arkivverket

"søk i kilden" - mangler flere relevante felt


Thomas Gerhardsen Moine
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har i de siste hatt en utfordring i det jeg, ved å søke gjennom flere kilder, funnet tilfeldigvis eller etter endeløse manuelle søk frem til folk som ikke lar seg finne ved navn eller etternavn fordi den transkriberte formen er veldig avvikende, eller fordi det gjelder folk med veldig vanlige navn.

 

Ved å søke fra hovedsiden eller "hovedsøkefunsjon" er det flere kilder der flere felt ikke slår inn.

 

Når jeg bruker for eks. følgende kilde Undersøkelseskommisjonens rulle over sjømannskap i Bergen 1804-1805 kan jeg ikke søke etter "merknader" eller "merknader fra extra-sessionen".

 

Et eksempel som reflekterer problemet. Jeg har fra diverse kilder informasjon om en Rasmus Leknes på 16 år i 1804. Dere vet godt at på digitalarkivet må man prøve flere alternativer. Lecknes, Lechnes, osv. Bruke patronym eller gårdsnavn eller begge. Jeg hadde ikke patronymen. Dessuten var gårdsnavnet feil, i det mine kilder brukte morens familiested som gårdsnavn (Leknes) i stedet for familiens oppholdssted (Askvig). Siden, som vanlig på den tid har folk fra samme kull og generasjon i alle nabogårdene har samme fornavn og patronymer, er det svært vanskelig å finne frem.

 

Jeg vil gjerne kunne skrive i et felt "Holland" eller "deserteret" og få resultater, da hadde min ung eventyrer Rasmus Simonsen Askvig blitt lettere å finne. I hans tilfelle er det ikke relevant med et felt "protokollreferanse" eller HR-nummer hadde også vært nyttig.

 

Er dette mulig å implementere? Eller kanskje et felt som kan brukes til alt av nøkkelord? Jeg skjønner ellers ikke hva er "hovedområdet i kilden", og hvorfor jeg må trykke der for å få opp flere detaljer om innlegget.

 

Den søkbare rullen klarer jeg ikke finne løpenummer o.l. Det står at den ikke er skannert, men med mindre rullen ble kopiert ordrett (tviltsom) er den egentlig skannert og ligger her her med arkivreferanse SAB/A-100050/G/Ga/Gag/L0001. Rasmus er nr. 2 fra bunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Thomas Gerhardsen Moine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No prøvde eg å søkje på "anmeldt" i enkelt personsøk, og får då opp nokre få treff der fleire ser ut til å innehalde ein merknad som er registrert i feil felt. Generelt er det med andre ord ikkje mogeleg å søkje i merknader i enkelt personsøk. Det hadde heilt klart vore ein fordel for oss brukarar om alle felt pluss eventuelle korrekturmeldingar hadde vore søkbare i enkelt personsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.