Gå til innhold
Arkivverket

Malene Hansdatter Larvik

Nina Fostås Bråthen
 Del

Recommended Posts

Jeg har så langt ikke så mye nytt å bidra med, men ser at du flere steder både i denne og i de tidligere trådene skriver Fredrikstad der originalkildene sier Fredrikshald - altså Halden. 

Når det gjelder Oline Sophie, oppfatter jeg Berggreen som etternavnet hennes. Jeg kan ikke huske å ha sett noen kilde som sier at det var der hun var fra. Dette er for øvrig et typisk konstruert etternavn. Og hvilke(n) kilde(r) har du for at hun var fra Fredrikstad eller Glemmen? Ved vielsen (skannet versjon) er Fredrikshald (Halden) oppgitt som brudens fødested. 

På 24.5.2021 den 16.12, Nina Fostås Bråthen skrev:

Her har de skrevet etternavnet hennes veldig rart

Expand  

Dette er en generell svakhet med de såkalte ABS-"Transkripsjonene" som stort sett er foretatt av personer uten den ringeste kjennskap til norsk språk, navneskikk og kultur. Og jeg har sett de mest komiske bokstaveringer, mange adskillig verre eksempler enn dette, samt misforståelser der data oppgis under feil rubrikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2021 den 21.36, Dag Thorsdalen skrev:

Jeg har så langt ikke så mye nytt å bidra med, men ser at du flere steder både i denne og i de tidligere trådene skriver Fredrikstad der originalkildene sier Fredrikshald - altså Halden. 

Når det gjelder Oline Sophie, oppfatter jeg Berggreen som etternavnet hennes. Jeg kan ikke huske å ha sett noen kilde som sier at det var der hun var fra. Dette er for øvrig et typisk konstruert etternavn. Og hvilke(n) kilde(r) har du for at hun var fra Fredrikstad eller Glemmen? Ved vielsen (skannet versjon) er Fredrikshald (Halden) oppgitt som brudens fødested. 

Dette er en generell svakhet med de såkalte ABS-"Transkripsjonene" som stort sett er foretatt av personer uten den ringeste kjennskap til norsk språk, navneskikk og kultur. Og jeg har sett de mest komiske bokstaveringer, mange adskillig verre eksempler enn dette, samt misforståelser der data oppgis under feil rubrikk.

Expand  

Å, så Fredrikshal = Halden, det var jeg ikke klar over, trodde det var Fredrikstad. 

Jeg leter litt etter dødsfallet til Oline, men finner ikke helt ut av det. Har veldig lite på henne bakover. Fant dette (nr 121) https://www.digitalarkivet.no/kb20061011050413 men da er alderen hennes ca 20 år feil, så det er nok feil person.

Berggren sår hun oppført med i kirkeboka ved sønnen Carl Johan Hartvig sin dåp https://www.digitalarkivet.no/kb20061010050676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant dåpen til Oliana (hun er vist døpt Olia) men det er veldig utydelig skrift, så jeg greier ikke se hva det står, eller navn på moren?

Nr 51 https://www.digitalarkivet.no/kb20061010050045 Jeg legger det ut som spørsmål på forum for tyding.

Endret av Nina Fostås Bråthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider