Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av gammel skifteprotokoll - Tveitan Gård - Står det noe om deler, grenser, kamjern, steinrøyser i dokumentet?

Recommended Posts

Jeg er på på utkikk etter noe som kan beskrive deler og grenser mellom to eiendommer, Øvre og Nedre Tveitan. Jeg håper noen vil hjelpe. Anno 1698, 3.oktober

I denne linken så er skifteprotokollen fra 

https://media.digitalarkivet.no/view/25643/137

Neste side på skifteprotokoll vil også kunne være relevant. ¨

På forhånd takk. 

Endret av Tveitan.
  • Tveitan. changed the title to Tyding av gammel skifteprotokoll - Tveitan Gård - Står det noe om deler, grenser, kamjern, steinrøyser i dokumentet?

Skiftebrev redegjør for hvordan arvelaterens eiendeler fordeles mellom kreditorer, eventuell gjenlevende ektefelle og arvinger. I skiftebrev er det svært sjelden eller aldri behov for å definere eiendommene på det detaljnivået du er interessert. Jeg ser ingen slike beskrivelser i dette skiftebrevet.

Hei Tveitan!

For å finne beskrivelser av grenser må du lete i deling eller skylddelingsforretninger.

Disse finner du i panteregisteret til gården din. De kan også stå i panteregisteret der gården din er delt fra.

I panteregisteret blir det henvist til pantebok og folio.  
eks. Pantebok nr 2  side 230 

Det er da viktig å finne ut hvilket sorenskriveri og Sogn gården lå under.

Håper det var til hjelp.

mvh Tore Sølverød

14 timer siden, Even Stormoen skrev:

Også bør du, Tveitan, skifte visningsnavn til fullt navn i henhold til forumreglene.

Her er hvordan du gjør det - https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.