Gå til innhold
Arkivverket

Feil i transkribering.

Liv Ulvøy
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Det er lagt inn feil fornamn på ei dame eg har leita lenge etter. Det viser seg når eg leiter i personsedlene i folketeljing for 1920 finn eg ho. Namnet hennar er Solvei Mikkelsdtr Slinde.
I transkribering står ho ført som Laura Mikkelsdtr Slinde. Håper det vert reta opp så andre kan lettare finne ho enn eg.

SAB, Folketelling 1920 for 1420 Sogndal herred, 1920, s. 6751
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10151607179929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brukere kan legge inn korrekturmelding - se bildet:

8D918D2C-2518-41F6-BB95-3524A48BAB3C.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at man har lagt inn korrekturmelding, får man svar fra Digitalarkivet - se kopi:

Tusen takk for meldingen din! Meldingen er synlig for alle brukere. Du vil få e-post fra oss underveis i behandlingen av meldingen din. Vi har stor pågang og det kan gå en del tid før din melding blir behandlet. 

For å se meldingen gå til https://digitalarkivet.no/pf01074045003198 og klikk på Rapporter-ikonet oppe til høyre.

Ønsker du å ta kontakt med oss i tilknytning til meldingen din, ber vi om at du sender oss en e-post: digitalarkivet@arkivverket.no og oppgir rapport-id 57062.

Vennlig hilsen

Digitalarkivet 
Arkivverket

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått Pinse !

Du er byrja i DA, Anne-Lise ? Kan væra godt å ha ein slektsgranskar å passa på i DA !

Kjekt om du vil påvirka desse folka rundt deg til at «Siste publiserte» vært delt i 2 deler:

Ein for almuen, og derfor mogelig å bla / søkja for «folk flest».

Og ein annan for dei som IKKJE får sjå noko som helst fordi det har gått for lita tid, iflg Datatilsynet. Data som sikkert Folkeregisteret har god nytte av, men som ikkje er for almuen.

Lykkast du med dette, Anne-Lise, så har du fortjent ein lønsauke !!

Og ein STOR TAKK frå almuen !

Ellers så har du KUN 15 innlegg her i DA, nett no, til å koma opp i 15.000 innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok at DA kunne trenge folk, (især nå når det sikkert kommer flere og flere frivillige som skal følges opp som renskriver rare AMF-transkripsjoner…), men jeg er nok dessverre for gammel… 🙂  Dessuten ble innlegget postet i Brukerforumet, og selv om de arkivansatte trår til og gir oss svar både natt og dag og i ferier, venter jeg ikke at de får med seg alt i Brukerforumet.. 🙂 Her i Brukerforumet hjelper vi jo hverandre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Sværen skrev:

«Siste publiserte» vært delt i 2 deler:

Ein for almuen, og derfor mogelig å bla / søkja for «folk flest».

Denne listen?

https://www.digitalarkivet.no/newest/?page=1&format=scan

Du kan jo spørre DA om det i tillegg til søkekriteriene FORM, KATEGORI og GEOGRAFI også kan legges inn en mulighet til å avgrense på TIDSPERIODE? (Hvilken periode materialet dekker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Denne listen?

https://www.digitalarkivet.no/newest/?page=1&format=scan

Du kan jo spørre DA om det i tillegg til søkekriteriene FORM, KATEGORI og GEOGRAFI også kan legges inn en mulighet til å avgrense på TIDSPERIODE? (Hvilken periode materialet dekker.)

Ja, denne lista.  Ein må fram til 2096 før materialet fram til 1995, kan lesast av folk flest / almuen ! 

Eg er snart 150 år gamal i 2096, og med står sannsynlighet DØD ! 

Har diverre ikkje forståelse av at DA skal fortelja oss «vanlige folk» at no er det skanna noko hos oss (på Statsarkivet) som folk flest ikkje får sjå før i 2096 !!

4 innlegg til Anne-Lise, så har du kome til 15.000 innlegg.

Godt vi har deg til å hjelpa oss andre. Men ta deg ein kvile-pause (aven og tel), slik at vi ikkje her på DA må oppleva at dottera di må gje oss  ei trist melding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider