Gå til innhold
Arkivverket

Marit Kristiansdatter Eidem-konfirmasjon 1877

Lars Egil Kjønø
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å lese konfirmasjonsteksten til Marit Kristiansdatter, linje 18. Teksten under "Kristendomskunnskap" er vanskelig å lese. I tillegg forstår jeg ikke hva som står i teksten forran far Kristian. Kun far er oppført her så da antar jeg mor er død. 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 565/L0749: Ministerialbok nr. 565A03, 1871-1886, s. 148 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utydeleg skrift, men mora er namngjeven, Synnøve Nilsd, og faren er Pladsbr(u)ger Kristian Knudsen Eidem. Vurderinga av konfirmanten klarer eg ikkje fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nogen?lund? god Kundskab, meget ... Evner?,

udmærket god Flid i Løpet af ?Sommeren?, tid-

ligere .... meget forsømt, ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

ligere .... meget forsømt, ....

ligere særdeles meget forsømt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun (Marit) var døpt 16/5 62 og kom fra Lom.

Karakter:
Nogenledes god Kundskab, meget smaa Evner, udmærket god Flid i Løbet af Sommeren, tidligere særdeles meget forsømt. Rosværdigt Forh[old]

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne noen hjelpe meg med denne også. Marit Kristiansdatter får en sønn Martin i 1993 med Jens Johannesen. I dåpen her står det en liten note at de var "borgerlig viede i ...........". Lurer på det siste ordet her. Trodde kanskje det stod ytremisjonen, men de kom vel til Norge inpå tidlig 1900 tallet

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 569/L0819: Ministerialbok nr. 569A05, 1885-1899, s. 59 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider