Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Marit Kristiansdatter Eidem-konfirmasjon 1877

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å lese konfirmasjonsteksten til Marit Kristiansdatter, linje 18. Teksten under "Kristendomskunnskap" er vanskelig å lese. I tillegg forstår jeg ikke hva som står i teksten forran far Kristian. Kun far er oppført her så da antar jeg mor er død. 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 565/L0749: Ministerialbok nr. 565A03, 1871-1886, s. 148 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Hun (Marit) var døpt 16/5 62 og kom fra Lom.

Karakter:
Nogenledes god Kundskab, meget smaa Evner, udmærket god Flid i Løbet af Sommeren, tidligere særdeles meget forsømt. Rosværdigt Forh[old]

• Liker 1

Kunne noen hjelpe meg med denne også. Marit Kristiansdatter får en sønn Martin i 1993 med Jens Johannesen. I dåpen her står det en liten note at de var "borgerlig viede i ...........". Lurer på det siste ordet her. Trodde kanskje det stod ytremisjonen, men de kom vel til Norge inpå tidlig 1900 tallet

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 569/L0819: Ministerialbok nr. 569A05, 1885-1899, s. 59 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.