Gå til innhold
Arkivverket

Hans Michelsøn i Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 3: Nedre Romerike prosti, 1664-1666. 


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

om lag sånn:

"No. 48 Offlje Skylder j Fiering |

Erich Offlje 50 A brugr [1/2] fiering.

Hans Michelsøn 30 A. bruger   j   fiering. |

Niels Erichsøn 8 A, Olluf Erichsøn 5 A. Evind Erichsøn 4 A. Anders Hanssøn 5 A. Michel Hanssøn 2 A. |

0 | Torsten 48 aar | Olluff Torstensøn 10 A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

om lag sånn:

"No. 48 Offlje Skylder j Fiering |

Erich Offlje 50 A brugr [1/2] fiering.

Hans Michelsøn 30 A. bruger   j   fiering. |

Niels Erichsøn 8 A, Olluf Erichsøn 5 A. Evind Erichsøn 4 A. Anders Hanssøn 5 A. Michel Hanssøn 2 A. |

0 | Torsten 48 aar | Olluff Torstensøn 10 A.

Takk!

Vet du hva dette betyr: "Skylder j Fiering"?

Gården skal hete Ovlien. Kan det være at "Offlje" er en gammel måte å skrive dette på?

Jeg går ut i fra at følgende er Hans Michelsens barn med alder der "A" står for år?

Jeg har lest at Hans drev halve gården. Her ser det ut som denne Erich driver 1/2 fiering som kan bety at han har halvparten. Det går vel ikke like tydelig fram at Hans har den andre halvparten.

Men her er vel enda en voksen mann: Torsten 48 aar. Han står ikke som bruker? Kan det være en husmann?

Jeg vet ikke om dette er noe du kan svare på. Kanskje andre, eller jeg må ta det i et annet forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovlien er ganske sikkert det samme som Offlje, det er flere plasser med navnet Ovlien i tellingskrets 01 Ovlien og Fagerlien i Auskog.

Jeg pleier ikke å bruke Geni eller andre tilsvarende programmer med 'slektstavler' på nett, men et søk på Ovlien ga denne adressen hvor det er nevnt en rekke kilder, som kanskje kan være interessante å følge.

https://www.geni.com/people/Hans-Ovlien/6000000017663127034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Ovlien er ganske sikkert det samme som Offlje, det er flere plasser med navnet Ovlien i tellingskrets 01 Ovlien og Fagerlien i Auskog.

Jeg pleier ikke å bruke Geni eller andre tilsvarende programmer med 'slektstavler' på nett, men et søk på Ovlien ga denne adressen hvor det er nevnt en rekke kilder, som kanskje kan være interessante å følge.

https://www.geni.com/people/Hans-Ovlien/6000000017663127034

Takk!

 

Jeg støtter deg selvsagt når det gjelder skepsisen til Geni. Jeg røpet derfor ikke at det var der jeg fant lenken til det jeg her har bedt om hjelp til å forstå. Jeg synes dette var av de bedre postene i Geni fordi det var oppgitt kilder. Ellers bruker jeg bare Geni for om mulig å komme i kontakt med folk som jobber med samme slekt, og selvfølgelig kan det dukke opp noe nytt som må sjekkes opp før en kan stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Vet du hva dette betyr: "Skylder j Fiering"?

Det vil seie at landskylda på garden er éin fjerding eller eitt fjerdingmål, av eitt eller anna.

Sidan dette er på austlandet, er det vel 1/4 korntønne - men her kan sikkert lokalkjende supplere.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Landskyld

Halve garden vert ein halv fjering  (   =  romartal halv; eigentleg  j = 1, og streken gjennom = 1/2 mindre); så det stemmer.

Manntalet er ikkje "normativt" for skylda; det berre formidlar det matrikkelen seier. Det ser ikkje ut til at det er forklaring eller

summering av skylda - og vi må rekne med at skyldverdiane er noko "alle forstår" (i samtida).

"Off-" = "Ov-" høyrest rimeleg ut, ja.

og "A." = år

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Men her er vel enda en voksen mann: Torsten 48 aar. Han står ikke som bruker? Kan det være en husmann?

Jeg vet ikke om dette er noe du kan svare på. Kanskje andre, eller jeg må ta det i et annet forum.

oversåg denne i stad...

- overskriftene gjev svar:

"Gaarder" | "Opsiddere" | "Sønner" | "Tienestedrenge" | "Huusmend" | "Husmendz sønner"

Torsten står under "Huusmend"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2021 den 20.34, Arne-Sten Christiansen skrev:

Jeg synes dette var av de bedre postene i Geni fordi det var oppgitt kilder.

Haha, det var eneste grunn til at jeg la ut lenken! Håper du finner fram til svarene etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.