Gå til innhold
Arkivverket

tyde yrke


Beate Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Meget uklart, – første bokstav er i alle tilfellene en S. Så langt er jeg rimelig sikker. Kan det være Strmd [Styrmand] på Iver? Og et gnidrete Spge [Sypige] på damene?

Dessverre helt i det blå. Bare ville gjetninger. 😞

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Kan det være Strmd [Styrmand] på Iver? Og et gnidrete Spge [Sypige] på damene?

 

Ja, det tror jeg du har rett i. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

 

 

Ja, det tror jeg du har rett i. 🙂

 

I såfall blir det en aldri så liten skulderklapp til meg selv, og en stor takk til deg, Anne-Lise! 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så S..og md og stirret på damenes borgerlige stilling og syntes det sto Syge - noe som var et underlig yrke.. Etter at dine forslag kom, så fant jeg ut at det kunne ikke være noe annet enn det. Rart hvordan synet påvirkes… 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg så S..og md og stirret på damenes borgerlige stilling og syntes det sto Syge - noe som var et underlig yrke.. Etter at dine forslag kom, så fant jeg ut at det kunne ikke være noe annet enn det. Rart hvordan synet påvirkes… 😂

 

Åjadda, slutter aldri å forundres over hvordan synet så til de grader kan forandres når man plutselig ‹synes› å ha en fasit 🙂 

Men problemet her er at jeg så langt fra har en sådan.

Veldig stas at du ‹synes› det samme som meg, men kan vi virkelig være sikre på at det er dét det står?

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sannsynligvis ikke. 🥺
 

I og med at Iver befinner seg i husstanden til en snekkermester, hadde det jo passet bedre om han var Snedkersvend, men det får jeg ikke dette til å bli. Attpå til finnes det en Iver Olsen, snekkersvend, født i Næseth, Romsdalen i 1949 i Kristiania i 1891-tellingen: 

 

Oslo fylke, Kristiania, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 104816
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10171507554660

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.