Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av skifte på Lefdal i Eid, Sogn og Fjordane 10.09.1753.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/24228/515

 

Jeg trenger hjelp til å få klarlagt et par ting knyttet til dette skiftet.

 

I Bygdeboka for Kjølsdalen står det at Peder Olsson Lefdal ble gift med Lisbeth Eriksdtr. rundt 1716. I boka står det at hun døde 1740 han 1753 og at paret hadde 11 barn hvorav 8 er redegjort for. 

Men her er det problemet starter. Bygdeboka sier at Lisbeth døde 1740, likevel er det ført opp en sønn Johannes f. 1743.

Og når jeg leser skiftet ser det for meg ut til at Lisbeth fortsatt var i live i 1753 ved Peders skifte og ingen sønn Johannes er nevnt.

 

Så jeg trenger hjelp til både å få bekreftet om Lisbeth var i live, eller om hun bare er nevnt der som mor til barna, og dernest om jeg har oversett noen sønn Johannes, som angivelig skulle være 10 år i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du les vel om lag rett:

 

"...eftter afgangne Sahl. Peder Olsen, som boede paa den gaard Lefdahl...

" ....Nerverende

hans igienlevende Hustrue Lisbeth Erichsdatter

med hendes begierte Laverge og Ældste Søn

Ole Pedersen, saa og den Sahl mands med hende

avlede 7: barn navnlige bemelte Ole Pedersen

Lefdahl, Erich Pedersen Nase, Ingebrigt Peder

sen nu 17 aar gammel, Magdeli Pedersdatter

gift med Bent Jensen Jelde, Else Pedersdatter

gift med Simen  Olsen Lefdahl, Ane Peders

datter giftt med Joen Abelsen Nore og Marthe

Pedersedatter nu 26 aar gammel ...."

 

Lisbet lever - og ho er mor til vaksne barn, ikkje ein "ny, yngre modell" med same namn han har skaffa seg seinare

Ingen Johannes - men han kan vel vere død - om han fanst.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ivar.

I følge den samme bygdeboka ble Johannes først gift med Kari Didriksdtr. død 1793 og deretter med Brite Tidemandsdtr. Maurstad 1760-1826. Johannes døde 1812 på Lefdal.

 

1801 tellingen, se person nr. 020 og 021.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058407000315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje det er så mykje å legge til her...

I skiftet er barna til Peder og Lisbet talfesta til 7, og det er sju namn; så det er lite rimeleg at nokon er utegløymd.

Det er ikkje vanleg utluting av arven. Det er nemnt at 4 born er gifte og har fått heimegåve; og

så er det sett av tilsvarande til dei tre ugifte (altså 7 her også).

 

Eg kjenner ikkje kyrkjeboka - men det står kanskje noko slikt som at "Johannes Pedersen Lefdal" er døypt,

utan noko meir om foreldra. Då kan det godt vere ein annan Peder.  Eller så har bygdebokskrivaren lest feil.

 

Eit siste - hypotetisk - alternativ er at Peder har fått Johannes utanom ekteskap.  Då ville ikkje Johannes vere arving.

Sidan Peder var gift med Lisbet i 1743, ville det vere "hor" (langt meir alvorleg enn "lauslivnad"). Det er i tilfelle ei sak

du skal kunne finne att som straffesak i tingboka. (Det burde eigentleg vore nemnt i skiftet også, sidan kongen inndrog

halve buet - altså det som ikkje høyrde til kona).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar.

Jeg har vel mest tro på at det er feil i bygdeboka. Der er jo også Lisbeth beskrevet som død i 1740 mens hun i følge skiftet er i live i 1753.

Så her har den ene hånden ikke visst hva den andre drev med. Han skriver at Lisbeth er død i 1740, men likevel er Johannes beskrevet som født i 1743 og deres felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner et skifte 30.09.1769 etter Peder Hansson Balsnes i Eid. Der er nevnt en sønn Johannes bosatt på gården Lefdal.

https://media.digitalarkivet.no/view/24232/467

 

I Bygdeboka for Eid og Hornindal under Balsnes finner jeg Peder Hanson død 1769 gift med Jøde Johannesdtr. 1717-1786. Der står det at sønnen Johannes var gift med Kari Didriksdtr. Løkja i bodde senere i Lefdal.

Da er det rett Johannes jeg fant døpt 01.04.1744. For Johannes Pederson Lefdal var først gift med Karen Didriksdtr. og deretter med Brite Tidemandsdtr. Maurstad.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om du spør om tyding, men det er eigentleg ikkje noko å legge til.

 

"...afgangne Dannemand Peder Hansen som booede paa den gaard Balsnes i Eids Skibbr...."

"...igienlevende Enke Jøde Johannes datter ... samt deris Sammen avleded 7 børn, nafnlig

Johannes Pedersen boende i Lefdahl, Peder Pedersen nu 10 aar gamel, Tøllef ...."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg leste det samme Ivar. Det var mer et spørsmål om din mening om det funnet sett i lys av hva som også sto i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det var mer et spørsmål om din mening om det funnet sett i lys av hva som også sto i bygdeboka.

Tja... folk - inkludert bygdebokskrivarar - gjer av og til feil... 

Skifta er vel klare nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og så er det slik at det er Lefdal i Davik og Lefdal (Leivdalen) i Eid.
Den Erich Pedersen Nare som Ivar nemner, skal ganske sikkert vere Nave, som er ein gard på Bryggja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

... og så er det slik at det er Lefdal i Davik og Lefdal (Leivdalen) i Eid.
Den Erich Pedersen Nare som Ivar nemner, skal ganske sikkert vere Nave, som er ein gard på Bryggja.

Det er nok eit poeng...

Det første skiftet i denne tråden (Peder Olsson, 1753) var på "Lefdhal i Davigs Skibbrede"

Det andre var på Balsnes i Eid og plasserer Johannes "i Lefdahl", utan presisering - og då er det rimelegvis innafor skipreida.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for alle bidrag i denne saken som jeg nå anser som løst. Den Johannes Pederson på Lefdal i Kjølsdalen var ikke sønn av Peder Olsson og Lisbeth Eriksdtr., men Peder Hansson Balsnes og Jøde Johannesdtr. fra Lote i Gloppen.  På Balsnes står det at Johannes først hadde bruket i Balsnes og var gift med Kari/Karen Didriksdtr. Løkken/Lykkja og flyttet senere til Lefdal (Kjølsdalen) og ble gift med Breite Tidemandsdtr. fra Maurstad.

Her er det nok flere enn undertegnede som har stokket kortene, men jeg er glad for at vi i fellesskap fant ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.