Gå til innhold
Arkivverket

Skulle fryktelig gjerne hatt hjelp til å tyde et skifte til to forfedre son strøk med a Kolera i 1833


vidar birkeland
 Del

Recommended Posts

Ekteparet døde av kolera med fire dagers mellomrom i oktober 1833. Jeg har store problemer med å tyde skriften i skiftet dessverre. Jeg lurer spesielt på hvor barna ble av,. De hadde seks, evt opplysninger om slektninger som fremkommer og økonomien og detaljer rundt lånet de hadde fått av tidligere arbeidsgiver Bredo Henrik von Munthe af Morgenstierne. Utrolig glad for hjelp!

Skiftemateriale: SAO, Aker sorenskriveri, H/Hc/Hca/L0001: Skifteregistreringsprotokoll, 1833-1844, s. 30b-31a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

MvH

Vidar Birkeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01 Aar 1833 den 4de December blev en lovlig

02 Registerings og Vurderingsforretning

03 afholdt i Boet efter afdøde Johan Larsen

04 og Hustrue Berthe Marie Svendsdatter Ulevolds

05 Eie. Forretningen administreredes paa

06 Skifteforvalterens Vegne grundt:(?) Hans

07 Forfald af Contoirbetjent Simonsen i

08 Overværelse af undertegnede Vidner

09 og Vurderingsmænd.

10 Hvorda!

11 Administrator fremlagde den udstedte

12 Indkaldelse som er saal:

13 Ved Forretningen mødte Propiertair Arnesen(?) som For

14 mynder for Afdødes efterladte Barn

15 som blev opgivet at være:

16 1 Søn Lars Johnsen 15 Aar gl. og opholder sig hos

17            Cancellieraad Morgenstierne.

18 2 " D  Carl Johnsen 14 Aar gl. hos Bogtrykker Grin-

19           dahl i Christiania

20    Datter Johanne Marie Johnsdatter ugift

21     D         Lovise Serine Johnsdatter     D

22   D         Marlene             D                     D

23     D       (??) Jorgine Sophie D               D

24 af hvilke de 4 Sistnevte var ved

25 Forretningen tilstæde som i For

26 bindelse med deres Formynder opgav

 

[ny kolonnne]

 

01 til Registering følgende Boet tilhøren

02 de Løsøre som Mændene taxerede saal:

 

[så regnes løsøret opp og forretningen avsluttes med beslutning om å avholde auksjon snarest mulig fordi flere av tingene står i huset som nu . . . bliver staaende øde og saaledes ingen til at eftersee samme. Ingen opplysninger hverken om gjeld eller øvrig slekt, dessverre]

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Utrolig bra gjort å lese de bittesmå kråketærne der.. Jeg fikk max med meg hvert fjerde ord når jeg prøvde meg!

Familien bodde i et hus på Spåndbergløkken rett nord for Ullevål sykehus i dag.

Har noen spørsmål dessverre..

På skiftetkortet var det oppgitt en brutto på 238 Speciedaler og 15 shilling, men når lån var trukket fra var det kun 54 riksdaler og 65 shilling igjen. Lurer på hvor det regnskapet kan kommet fra? Er det noe mer et annet sted, eller ble kun første side med av skiftet med til deg? Er det en endelig skifte protokoll utferdiget etter auksjonen der oppgjøret av hele verdien av bordet er gjort opp og disse summene er angitt? Summen med lån fra Morgenstierne 154 daler har jeg blitt opplyst fra en som tydeligvis leste i et annet skifte etter de samme dødsfallene..

 

Legger ved side to for sikkerhetsskyld..

Vet vi ikke hvor de fire døtrene skal være, eller er det underforstått Arnesen som er deres formynder? Eide de kun innbo eller eide ekteparet selve huset og? Det siste er jeg blitt forklart. Og ingen slektninger synes involvert i en så desperat situasjon! Veldig spesielt..

 

Det er veldig interessant at Lars er hos Morgenstiernes. Min mor har DNA treff med et femtitalls personer med Morgenstierne eller Munthe i sine anetavler. I lille Lars sin dåp var det to Morgenstierner pluss en Conradi pluss Berg som eide hovdbølet Spåndbergløkken der huset deres lå, som var faddere. Far John Larsen var på det tidspunktet Kudsk hos Morgenstierne og den lille familien bodde på Munkedammen Løkke som var von Munthe af Morgenstiernes bopel..
.SAO, Aker sorenskriveri, H/Hc/Hca/L0001: Skifteregistreringsprotokoll, 1833-1844, s. 31b-32a

 

Uansett, Igjen tusen takk for hjelpen!

 

MvH

 

Vidar Birkeland

 

 

Aker sorenskriveri, H_Hc_Hca_L0001- Skifteregistreringsprotokoll, 1833-1844, s. 30b-31a (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi! Dette var mange spørsmål på en gang. Jeg er dessverre kun en ‹nerdete› gammel tyder som absolutt ikke er vel nok bevandret i søk og ‹graving› i dokumenter. Tror nok at alle disse spørsmålene dine kan bli bedre besvart i brukernes eget forum, hvor der er mange uhorvelig dyktige hjelpere, 🙂

 

Hvis du har ytterlige konkrete spørsmål ang. tyding av skrift, skal jeg selvfølgelig forsøke å hjelpe med dét.:-)

 

Er forøvrig en anelse forvirret over de vedlagte bildene dine. Hvor er den teksten du referérer til/ vil ha tydet? Blir strevsomt å lete seg frem i teksten på egenhånd uten å vite hva man skal se etter . . .

Tommelfinger-regel: Alltid best å legge ved sidelenke, ikke bildelenke. Enklere for tydere å ‹bla›, forstørre og sammenligne skrift. Og dessuten er det, som sagt, et vel så godt råd å være så spesifikk som mulig på hvor den problematiske teksten befinner seg 🙂

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper med litt dagslys . . . 😉 Ser nå at bildene dine er de samme to sidene jeg har tydet/referert over (i motsatt rekkefølge). Og det står ikke mer der enn jeg har ‹forklart›. Det er selvsagt en uhorvelig liste over løsøret som, foruten å være vrien å lese, vel ikke er så interessant. Det viktige er at skiftet ikke er endelig avsluttet. Slik at hvis du blar videre i protokollen kanskje kan finne fortsettelsen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Even Stormoen skrev:

Oioioi! Dette var mange spørsmål på en gang. Jeg er dessverre kun en ‹nerdete› gammel tyder som absolutt ikke er vel nok bevandret i søk og ‹graving› i dokumenter. Tror nok at alle disse spørsmålene dine kan bli bedre besvart i brukernes eget forum, hvor der er mange uhorvelig dyktige hjelpere, 🙂

 

Hvis du har ytterlige konkrete spørsmål ang. tyding av skrift, skal jeg selvfølgelig forsøke å hjelpe med dét.:-)

 

Er forøvrig en anelse forvirret over de vedlagte bildene dine. Hvor er den teksten du referérer til/ vil ha tydet? Blir strevsomt å lete seg frem i teksten på egenhånd uten å vite hva man skal se etter . . .

Tommelfinger-regel: Alltid best å legge ved sidelenke, ikke bildelenke. Enklere for tydere å ‹bla›, forstørre og sammenligne skrift. Og dessuten er det, som sagt, et vel så godt råd å være så spesifikk som mulig på hvor den problematiske teksten befinner seg 🙂

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp igjen. Det var bare noe som mangla.. Og jeg var redd for at jeg var årsaken..

 

Hilsen Vidar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt:

 

Virkelig fantastisk godt gjort av deg å finne fortsettelsen på skiftet!

Imponert. 🙂

Jeg kunne jo ikke dy meg, men prøvde selv – ble lei og mismodig av å bla og bla uten resultat. Og ga opp.

 

Uansett:

Litt verre skrift her, til tider – og derav adskillig flere usikkerheter enn ved første tyding. Dessverre.

Skriveren har bl.a. ikke vært så nøye på å markere ø-er. Som jeg etterhvert bare begynte å ta for gitt at var ment, selv om det ikke er dét det står. (Jfr Ruselokken/-løkken)

 

Forsøksvis, og med de største forbehold ang. ‹matematikken› :

 

 

01 Aar 1834 den 21 August blev Skifteret sat paa Agers Sorenskri-

02 verContoir Gaarden Stabek i østre Bærum til Udlodning og

03 Skatning(?) af Boet efter afdøde Ægtefolk Forpagter Johan Larsen

04 UllevoldEie og Konen Berthe Marie Svendsdatter. Skifteretten

05 administreret af Sorenskriveren i Overværelse af under

06 tegnede Skiftevidner Bekker og Fossum. Hvorda

07 Administrator acterede en Skrivelse fra Byfoged Cappeln

08 til Controleur(?) Maglestue(?) [her kommer problemet med manglende ø-markering, burde vel kanskje være Møglestue?] af 14 April sidstleden hvori han

09 samtykker at Maglestue(?) bliver Incassator ved de

 

[ny side]

 

01 over Boets Huus paa Ruselokken [Ruseløkken?] afholdende Auctioner..

02 Skrivelsen saaalydende

03 Derefter blev Boets Indtegte gjennemgaaet og samlet under(?)

04 følgende summariske

05 Eragtet

06 1 Boets Creature solgt ved Auction paa Ullevaald den 12 Novbr

07 1833 og udbragt til                       41S 61s

08 2 Boets Løsøre solgt ved Auction den 28 Januar 1834

09 og udbragt til                                 114S 74

10 For hvilke Beløb Lensmand Paulsen som Incassa-

11 tor er ansvarlig.

12 3 Boets Huus med Grund N 33 Litra a ved Ruseløkken

13 solgt ved Auction den 31te Mai 1834 til Cancellieraad

14 Morgenstierne  for                     82S

15 For hvilket Beløb Controleur(?) Maglestue(?) som

16 Incassator er ansvarlig

17 Summa Boets Indtægt                238Spd 15s

18 Derpaa blev gjennemgaaet og samlet den paa Boet

19 hvilende              Gjæld

20 1 Til Byfoged Cappeln i Skien ifølge Obligation af 6te Decem

21 ber 1826 udstædt af Afdøde til Cancellieraad Morgenstierne

22 med 1ste Prioritets Pant i det solgte Huus paa Ruseløkken

23 og af den Sidste(?) ??parteret(?) til Cappeln staa      100d

24 Rentes heraf fra 11 December 1832 til 11 December 1833 – 4 –

25 hvis Renter af 18Spd fra 11. December 1833 til idag den

26 Grunden paa Ruseløkken (??) blev udbragt 82d    .60

27 (??)                                                                                                     4 – 60

28                                                                                                      = 104S 60s

29 2 Til Lensmand M Paulsen som udbetalt Graven

30 [og nå blir det ‹gale›:] Glad for Gravning og Færd [???]          1 – 108

31 3 Til D for Auctions?? efter fremlagt Regning                              5 – 3

32 4 – Madame Druckmøller(?) for (??)                                             3     84

33 5 Cancellieraad Morgenstierne for Afgivt af Myhre(?)

34 løkken m m efter fremlagt Regning                                               56 – 96

35                                                                                                             171S – 111s

36 Hertil kommer dette Skiftes Omkostninger der

37 bliver saaledes at beregne.

 

Vil tro at detaljene her ikke er spesiellt interessante, fortsetter neste side, for å unngå misforståelser ; )

 

Vel – Skifteomkostningene beløper seg til 11S 88

Tilsammen Gjeld etc. = 183S 79s

Igjen i boet = 54S 56s

Som deles mellom arvingene.

Så kommer utlodningen – hva hvem får for å dekke sine krav. Kanskje heller ikke så interessant.

 

Men helt tilslutt står (trur eg): «Værgemaalet anbetroes fremdeles Proprierær Even(?) Arnesen der

haver at forestaa samme saaledes som han agter at til og forsvare ifølge Loven.»

 

Håper dette hjalp 😉

 

Mvh

 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Først av alt:

 

Virkelig fantastisk godt gjort av deg å finne fortsettelsen på skiftet!

Imponert. 🙂

Jeg kunne jo ikke dy meg, men prøvde selv – ble lei og mismodig av å bla og bla uten resultat. Og ga opp.

 

Uansett:

Litt verre skrift her, til tider – og derav adskillig flere usikkerheter enn ved første tyding. Dessverre.

Skriveren har bl.a. ikke vært så nøye på å markere ø-er. Som jeg etterhvert bare begynte å ta for gitt at var ment, selv om det ikke er dét det står. (Jfr Ruselokken/-løkken)

 

Forsøksvis, og med de største forbehold ang. ‹matematikken› :

 

 

01 Aar 1834 den 21 August blev Skifteret sat paa Agers Sorenskri-

02 verContoir Gaarden Stabek i østre Bærum til Udlodning og

03 Skatning(?) af Boet efter afdøde Ægtefolk Forpagter Johan Larsen

04 UllevoldEie og Konen Berthe Marie Svendsdatter. Skifteretten

05 administreret af Sorenskriveren i Overværelse af under

06 tegnede Skiftevidner Bekker og Fossum. Hvorda

07 Administrator acterede en Skrivelse fra Byfoged Cappeln

08 til Controleur(?) Maglestue(?) [her kommer problemet med manglende ø-markering, burde vel kanskje være Møglestue?] af 14 April sidstleden hvori han

09 samtykker at Maglestue(?) bliver Incassator ved de

 

[ny side]

 

01 over Boets Huus paa Ruselokken [Ruseløkken?] afholdende Auctioner..

02 Skrivelsen saaalydende

03 Derefter blev Boets Indtegte gjennemgaaet og samlet under(?)

04 følgende summariske

05 Eragtet

06 1 Boets Creature solgt ved Auction paa Ullevaald den 12 Novbr

07 1833 og udbragt til                       41S 61s

08 2 Boets Løsøre solgt ved Auction den 28 Januar 1834

09 og udbragt til                                 114S 74

10 For hvilke Beløb Lensmand Paulsen som Incassa-

11 tor er ansvarlig.

12 3 Boets Huus med Grund N 33 Litra a ved Ruseløkken

13 solgt ved Auction den 31te Mai 1834 til Cancellieraad

14 Morgenstierne  for                     82S

15 For hvilket Beløb Controleur(?) Maglestue(?) som

16 Incassator er ansvarlig

17 Summa Boets Indtægt                238Spd 15s

18 Derpaa blev gjennemgaaet og samlet den paa Boet

19 hvilende              Gjæld

20 1 Til Byfoged Cappeln i Skien ifølge Obligation af 6te Decem

21 ber 1826 udstædt af Afdøde til Cancellieraad Morgenstierne

22 med 1ste Prioritets Pant i det solgte Huus paa Ruseløkken

23 og af den Sidste(?) ??parteret(?) til Cappeln staa      100d

24 Rentes heraf fra 11 December 1832 til 11 December 1833 – 4 –

25 hvis Renter af 18Spd fra 11. December 1833 til idag den

26 Grunden paa Ruseløkken (??) blev udbragt 82d    .60

27 (??)                                                                                                     4 – 60

28                                                                                                      = 104S 60s

29 2 Til Lensmand M Paulsen som udbetalt Graven

30 [og nå blir det ‹gale›:] Glad for Gravning og Færd [???]          1 – 108

31 3 Til D for Auctions?? efter fremlagt Regning                              5 – 3

32 4 – Madame Druckmøller(?) for (??)                                             3     84

33 5 Cancellieraad Morgenstierne for Afgivt af Myhre(?)

34 løkken m m efter fremlagt Regning                                               56 – 96

35                                                                                                             171S – 111s

36 Hertil kommer dette Skiftes Omkostninger der

37 bliver saaledes at beregne.

 

Vil tro at detaljene her ikke er spesiellt interessante, fortsetter neste side, for å unngå misforståelser ; )

 

Vel – Skifteomkostningene beløper seg til 11S 88

Tilsammen Gjeld etc. = 183S 79s

Igjen i boet = 54S 56s

Som deles mellom arvingene.

Så kommer utlodningen – hva hvem får for å dekke sine krav. Kanskje heller ikke så interessant.

 

Men helt tilslutt står (trur eg): «Værgemaalet anbetroes fremdeles Proprierær Even(?) Arnesen der

haver at forestaa samme saaledes som han agter at til og forsvare ifølge Loven.»

 

Håper dette hjalp 😉

 

Mvh

 

Hei

 

Tusen takk!

Dette hjalp virkelig! Det betyr at familien til Lars hadde et hus i tilknytning til Munkedammen som var belånt med midler fra Morgenstierne familien, og også at Lars' foreldrene hadde bodd på en husmannsplass eid av Morgenstiernes når de bodde på Myhrenløkka noen år tidligere. Virker litt hardt å innkreve all leien og lån fra de foreldreløse!

Det er Bogtrykker Christopher Grøndahl, nær venn av Hans Nielsen Hauge som tar inn nest eldste sønn Svend Carl Emil og lærer han opp i Boktrykkerfaget. Grøndahl hadde kjøpt Bakkehaugen gård av Hans Nielsen Hauge som igjen hadde fått den av sin bror, utskilt fra Bakke gård etter at han kom ut av fengselet fir ureglementær forkynnelse. Slik var Grøndahl på sitt landsted nabo til Spånbergløkken, Ullevold eje og forpakteren John Larsen og kona Berthe Marie Svendsdatter som døde så altfor tidlig av Cholera. Grøndahl hadde selv lært seg boktrykkerfaget for å trykke Haugianernes tekster!

Eldstemann Lars flyttet inn til Kanselliråd von Munthe af Morgenstierne, gift med en russisk prinsesse.

Men mens Grøndahl fulgte opp Svend Carl Emil gjennom to generasjoner var Lars hjemløs og pengelens i 1840. DNA Treffene gjør at jeg tror Bredo Henrik den eldre, far til Kanselliråden, var far til Lars. Og om det var skifte etter Bredo Henrik i 1835 som skapte uro eller noe annet vet jeg ikke, men Lars reiste ihvertfall til Trondheim og fikk barn og giftet seg med en 17 år eldre enke, mine tip tipp oldeforeldre. Tror jeg må få hjelp til å tolke Bredos skifte. Det ultimate var om Lars var nevnt der..

Uansett utrolig takknemlig!

 

hilsen Vidar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.