Gå til innhold
Arkivverket

Bryn kirke i Bærum - altertavle donert av ordfører Wedel Jarlsberg - malt av Kristen Bruun - innvielse 1861


Ole Petter Bjerkek
 Del

Recommended Posts

Tidligere i vår oppsøkte jeg Riksarkivet og fikk velvillig gjennomgå på lesesalen de eldste arkivalia om Bryn kirke. Dessverre var de begrenset til den arkitektoniske drøftingen av hvordan kirkebygget skulle utføres - og ikke noe om kirkens utstyr og innredning. Fordi altertavlen var donert av ordfører Wedel Jarlsberg ble jeg derfor tilrådet å søke kontakt med Vestfoldarkivene og arkivet på Jarlsberg hovedgård. Det førte ikke frem, heller ikke kontakten med kulturvernkonsulenten og den kommunale IT-doumentasjonen i Bærum kommune eller Bærum kirkes fellesråd.

 

Da avleveringsplikten må regnes som ivaretatt, henvender jeg derfor på nytt til Riksarkivet og etterspør om det likevel kunne finnes ytterligere arkivalia som omfatter kirkens utstyr og doneringen av altertavlen, foruten dokument om aktertavlens tilblivelse.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Bjerkek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryn prestegjeld ble utskilt fra Vestre Bærum i 1975. Vestre Bærum ble i sin tur skilt ut fra Asker prestegjeld i 1893. Det kan derfor være at det kan finnes noe i Asker prestearkiv, katalog her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001512?ins=SAO

Spesielt kallsbøkene og journalene kan det være verdt å undersøke.

 

Stiftsdireksjonen kan også inneholde opplysninger om kirkeinventar. Katalog til Oslo stiftsdireksjon her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000000999?ins=SAO

 

Det kan også være at prostearkivet kan inneholde noe av interesse.

Katalog til Drammen prosti her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000001050?ins=SAKO

Katalog til Asker (og Bærum) prosti som blei oppretta i 1868:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001016?ins=SAO

 

Arkivene er tilgjengelige via lesesalsbesøk i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære Anita Riise

En hjertelig takk for ditt bredt anlagte og innsiktsfullesvar. Jeg håper dette vil åpne for en endelig avslutning av mine årvise søk etter disse dokumentene.

Som ellers regner jeg med at jeg oppnår god veiledning ved besøk i Lesesalen. 

Det er derfor en god grunn til å takke særlig for denne faglig begrunnede angivelse av hvilke søk som nå må forberedes.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter BJerkek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesesalen

Onsdag 21. juni kl 1000 ønsker jeg å avlegge lesesalen et besøk for gjennomgang av de arkivalia som Anita Rise har tilrådet.

Det vil være av betydning om hvordan jeg gjennom de oppførte protokollene best kan ettersøke dokument som ble utarbeidet før 1861 vdr. altertavlens tilblivelse.

Mvh Ole Petter Bjerkek

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilling for lesesalsbesøk i Oslo må gjøres via Arkivportalen (se lenker i tidligere innlegg som viser til katalogen til det enkelte arkiv) for at sakene skal ligge klar til du kommer. Eventuelt kan du be om arkivfaglighjelp til å finne fram til rett materiale på stedet, men da kan det bli noe ventetid før de får funnet fram materialet.

 

Alt dette og enda mer kan du lese om på nettsidene til lesesalen til Riksarkivet og Statsarkivet i Oslo.

Der står bl.a. at lesesalen i Oslo er stengt fram til 8.august, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kjære Anita Riise

Din opplisting av realistiske forslag til mer grunndig søk av mitt tema ble utvidet av JoJo. Det førte til at  en hel tralle ble ført inn på lesesalen. Materialet ble gjennomgått, men pga flere sykehusbesøk har imidlertid stoppet arbeidet for en stund. Arkivsøket på Kongsberg blir likevel gjennomført straks på nyåret.

 

Korrespondansen mellom kunstner og donator synes umulig å finne, men mitt søk er dog konsentrert om anvendelse av en sagtakket mandorla i altertavlemotivet . Vanligvis beskriver en mandorla den "himmmelske sfære", men mitt anliggende er at den sagtakkete form gjelder "dødsriket", slik jeg i studietiden ble forelest av førsteamanuensis Bo Ture Eliasson i kunsthistorie. Motivet vil dessuten i følge prof. em. Dag Torkildsen samsvare godt med Grundtvigs dikt: "I kvæld blev der banket på helvedes port" og fra trosbekjennelsen: "stod opp fra de døde tredje dag".

 

Nå stunder det raskt mot jul og jeg ønsker deg og JoJo alt godt for juledagene og det nye år.

Beste hilsen fra Ole Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.