Gå til innhold
Arkivverket

En liten slektsnøtt på gården Hjelmeland i Eid, Sogn og Fjordane. Anders Olsson ca 1661- etter 1736 hvem var han gift med?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Hm - for å så litt forvirring: Dersom Kristi Andersdtr var gift med Baltser Ingebrigtson burde Pål B vore nemnt i skiftet etter Nils..

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001254646

 

Paul Baltzerson døpt 28.08.1746 - begravet 22.03.1750

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001063396

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvingar etter Nils Andersson Hjelmelandsbakke i 1780 er "hans 7 søskindes efterladte børn" - 5 bror- og systersøner og 7 bror- og systerdøtre, nemleg følgjande:

 

Eldste brorson Ola Endreson Nystøyl i Sande (etter Endre)

Andre brorson Anders Olsson Bjørhovde (etter Ola)

Tredje brorson Anders Hansson Hjelmelandsbakke (etter Hans)

Eldste systerson Ingebrigt Kasperson Naustdal (etter Kasper si namnlause kone)

Yngste systerson Endre Naustdals etterletne 2 born; Anders og Steinbjørn 12 og 9 år (etter Borgny)

 

Eldste brordotter Dorte Endredtr 30 år (etter Endre)

Andre brordotter Kari Olsdtr Løkens 3 born Peder, Oline og Ales (etter Ola)

Tredje brordotter Dorte Olsdtr, ugift og vanvittig (etter Ola)

Fjerde brordotter Kristi Olsdtr gift med Erik Jakobson Mørkeset (etter Ola)

Femte brordotter Randi Ivarsdtr 19 år gammal (etter Ivar) 

Eldste systerdotter Kari Rasmusdtr gift med Ola Andersson Mannset (etter ei ukjend Rasmuskone)

andre systerdotter Anne Kasperdtr gift med Peder Pederson Bjørlo (etter Kasper si namlause kone).

 

Her ser vi at det er etterslekt etter 4 av brørne: Endre, Ola, Hans og Ivar. Jon som vi høyrer om i 1722 må vere død utan etterslekt.

Skal det vere snakk om 7 sysken som arvar, må det vere 3 systre, altså Borgny, Kasper Naustdal si namnlause kone og den ukjende Rasmus-kona. 

 

Merk at Baltser Ingebrigtson Bjørhovde sine 2 søner ikkje er nemnde - kan det vere ei anna Kristi Andersdtr han er gift med? Eg har sjekka utloddinga og, men dei står ikkje der heller.

 

Merk dei to Dorte'ne - kan det vere namnet på bestemora, altså Anders Olsson si kone?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi vore innom dette skiftet etter Ola Nilsson Bjørhovde i 1706? 

 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0003: Skifteprotokollar, 1704-1706, s. 372b-373a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127690567

 

Han etterlet seg enkja Mildrig (!) Andersdtr som til lagverge har "eldste og gifte søn Anders Olsen Hjelmeland" - og vidare Kristi Olsdtr gift med Mons Rasmusson Sefland og Dorte Olsdtr, ugift. 

 

Er dette "din" Anders Olsson?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Svaret på det siste må være ja. Jeg har tidligere sett på denne Ola Nilsson Bjørhovde og hans hustru Mildrid Andersdtr. og funnet de svært interessante.

 

Når det gjelder skiftet etter Nils Anderson, så har jeg ingen forklaring på hvorfor Baltser Ingebrigtson og Kristi Andersdtr.s barn ikke er nevnt der.

Det kan vel strengt tatt ikke være noen annen forklaring enn at denne Kristi Andersdtr. må være datter av en annen Anders Bjørhovde, hvem nå enn det skulle være. Hun er jo da for ordens skyld født før kirkebøkene starter bare for å være skikkelig vanskelig.

 

Jeg finner en Anders Monsson på bruk 7, 1678 - 1751. Det står ikke noe om hvem han var gift med.

Når det gjelder Baltser og Kristi  har jeg to døtre, Anne og Christi. Baltsers mor var Anne Paulsdtr. Seljebakke og da er det nærliggende å tro at den andre datteren er oppkalt etter Kristis mor.

 

Ved skiftet etter Nils burde vel søsteren Kristi vært nevt og ikke hennes barn, da hun døde i 1807.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Når det gjelder Baltser og Kristi  har jeg to døtre, Anne og Christi. Baltsers mor var Anne Paulsdtr. Seljebakke og da er det nærliggende å tro at den andre datteren er oppkalt etter Kristis mor.

 

Ved skiftet etter Nils burde vel søsteren Kristi vært nevt og ikke hennes barn, da hun døde i 1807.

Eg har sett på denne dottera Kristi og lurt på om Baltser kan ha greidd å skifte kone tidleg i ekteskapet. Kyrkjebøkene for Eid er tragisk dårlege, så kanskje Kristi har døydd og blitt erstatta av ei ny Kristi? 

 

Hadde buet etter Nils vore dårleg stilt hadde eg ikkje stussa så mykje, men her er pengar som blir utdelt, og eg kan ikkje forstå at arvingar busette i bygda ville la dette passere. Nei, dette er rart.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Geni ser eg at Kristi Andersdtr. er nemnt som borneborn til Kristi Olsdtr. (Anders Olsen si syster). Faren til Kristi heiter der Anders Monsen på Bjørhovde bruk nr. 7. Inga førstehands kjelde, men....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Inge Nygård skrev:

På Geni ser eg at Kristi Andersdtr. er nemnt som borneborn til Kristi Olsdtr. (Anders Olsen si syster). Faren til Kristi heiter der Anders Monsen på Bjørhovde bruk nr. 7. Inga førstehands kjelde, men....

Eg hallar svært til ei slik løysing. Baltser og Kristi har mange born, og eg tykkjer det er altfor få kjende fadrar frå den andre familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inge.

Det var uansett interessant. For Anders Monsson er den eneste andre kandidaten jeg finner i passende tid på Bjørhovde.

 

I 1701 manntallet på gården Biørhofde finner jeg nesten nederst Olle Nielsen 70 år som vel er identisk med mannen med samme navn som det er skifte etter i 1706.

Der befinner det seg også en 20 år gammel Anders Monsson som da kan være barnebarn av Ole.

 

ID pc00000000623349 

Fornavn:
Olle
Etternavn:
Nielsen
Stilling/stand og vilkår:
o
Alder:
70
Fødested:
-
Oppholdssted:
-

ID pc00000000623350 

Fornavn:
Anders
Etternavn:
Monsen
Stilling/stand og vilkår:
t
Alder:
20
Fødested:
-
Oppholdssted:
fød i fogderiet reserv under Berg.

ID pc00000000623351 

Fornavn:
Claus
Etternavn:
Rasmusen
Stilling/stand og vilkår:
o
Alder:
61
Fødested:
-
Oppholdssted:
-
Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på om dette kan vere "vår" Kristi Andersdtr - død på Mannset i 1743. 

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001063111

 

Ho kan då vere mor til arvingen Kari Rasmusdtr Mannset i skiftet etter Nils. Kari er fødd ca 1731 etter alder i 1801.

 

Kari har ei dotter som heiter Kristi.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke si det med sikkerhet. Hun var gift med Mons Rasmusson Sevland. I 1701 er han 50 år gammel og har sønnene Niels 18 år, Hans 13 år og Rasmus 7 år boende hjemme. Dessuten sønnen Anders 20 år gammel (Bjørhovde).

Det var i så fall stor aldersforskjell på Mons og Kristi om hun var født rund 1690.

I bygdeboka står det at Mons Rasmusson bygslet bruket på Sevland i 1692 og var gift med Kristi Olsdtr. Bjørhovde.

Det passer vel dårlig med henne du viser til som var knappe 53 år i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg tør ikke si det med sikkerhet. Hun var gift med Mons Rasmusson Sevland. I 1701 er han 50 år gammel og har sønnene Niels 18 år, Hans 13 år og Rasmus 7 år boende hjemme. Dessuten sønnen Anders 20 år gammel (Bjørhovde).

Det var i så fall stor aldersforskjell på Mons og Kristi om hun var født rund 1690.

I bygdeboka står det at Mons Rasmusson bygslet bruket på Sevland i 1692 og var gift med Kristi Olsdtr. Bjørhovde.

Det passer vel dårlig med henne du viser til som var knappe 53 år i 1743.

No var det Kristi Andersdtr eg meinte, dotter til Anders Olsson. Vi kjenner henner frå formyndarprotokollen i 1722, og ho var nok ugift då.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg ser jo at du skrev Andersdtr. men jeg satt å tenkte på forbindelsen mot Anders Monsson. Om det nå viser seg at Kristi Andersdtr. gift med Baltser Ingebrigtson var datter av Anders Monsson, så blir det en endring i slektstreet mitt da jeg er en etterkommer av Kristi og Baltser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Beklager jeg ser jo at du skrev Andersdtr. men jeg satt å tenkte på forbindelsen mot Anders Monsson. Om det nå viser seg at Kristi Andersdtr. gift med Baltser Ingebrigtson var datter av Anders Monsson, så blir det en endring i slektstreet mitt da jeg er en etterkommer av Kristi og Baltser.

 

Eg trur i alle fall vi skal sjå bort frå at ho høyrer til hos Anders Olsson - då SKULLE ho stått i skiftet etter Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Og kan dette vere den andre namnlause systra - Kaspar Ingebrigtson si kone?  I så fall truleg overdriven alder, men det er vanleg. 

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001063989

Det kan det selvsagt være, og som vanlig er det ikke skifte etter henne etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oversikta over Kaspar Ingebrigtson sine barneborn slik at vi kanskje kan få eit tips gjennom oppkalling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre Aase. Jeg hadde faktisk ikke registrert Kasper Ingebrigtson. Det var først når du brakte ham in i diskusjonen jeg ble oppmerksom på ham.

Da må jeg begynne å lete i  kirkebøkene for Eid. Som jeg nevnte i tidligere innlegg var han ofte fadder, men i farten tror jeg bare jeg fant ett barn, datteren Ingeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Nei, dessverre Aase. Jeg hadde faktisk ikke registrert Kasper Ingebrigtson. Det var først når du brakte ham in i diskusjonen jeg ble oppmerksom på ham.

Da må jeg begynne å lete i  kirkebøkene for Eid. Som jeg nevnte i tidligere innlegg var han ofte fadder, men i farten tror jeg bare jeg fant ett barn, datteren Ingeri.

Bruk ikkje tid på det. Dama er identifisert som barn av Anders Olsson, og namnet er ikkje SÅ nøye med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå ble jo plutselig Anders Olsson og hans etterkommere mindre "interessant" for meg siden vi klarte å avlive han som en av mine forfedre 🙂

Men man vet jo aldri hva som venter rundt neste sving med denne hobbyen, så plutselig er han inne i varmen igjen, om ikke for meg personlig men i forbindelse med andre som er på jakt etter forfedre. Så jeg kommer nok til å se hva jeg kan grave frem om Kasper Ingebrigtson og hans NN Andersdtr. hustru. Kanskje er det Christi som er gift med ham.

Vi vet at han i tillegg til Ingeri som jeg fant dåpen til også har hatt en sønn Ingebrigt født omlag 1720 og som overtok bruket etter faren.

 

Et raskt søk 1722-1740 avdekker kun nevnte Ingeri døpt 23.04.1722.

Det er ytterligere to barn som blir døpt i denne perioden, men jeg er rimelig sikker på at det må være barn av Kasper Guttormson når jeg ser på fadderne.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005059905

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005058568

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

 Kanskje er det Christi som er gift med ham.

 

 

Kristi vil eg gjerne plassere på Mannset, som du ser ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt det hadde jeg glemt i farten.

Jeg går nå gjennom vielsene 1741-1769 som involverer brud/brudgom med etternavn Casp/Kasp fra Nøstdal. I perioden 1722-1740 er det ingen vielser hvor brud/brudgom har det etternavnet.

Jeg skal lage en oppstilling litt senere i dag på det jeg finner. men kan nevne at jeg ikke har funnet noen brud Ingerid Caspersdtr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeri C. dør 1765 begr.16 mai, jeg har heller ingen oplysninger om hun var gift, ikke skifte. Casper Ingebigtsen Nøstdal ha trolig disse barna; Ingebrigt ca 1720, Ingeri d. 24/3-1722, Brithe ca 1723, Anne d. 24/8-1727.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er ytterligere to barn som blir døpt i denne perioden, men jeg er rimelig sikker på at det må være barn av Kasper Guttormson når jeg ser på fadderne.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005059905

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005058568

 

Skiftet etter Kasper Guttormson inneheld borna Guttorm, Johanne og Synnøve, men han kan sjølvsagt ha fleire som har døydd før 1750.

Av dei to du lenka til her må Anne i 1727 vere etter Kasper Ingebrigtson sidan Kasper Guttormson er fadder;

 

ho er også nemnt i skiftet etter Nils, saman med broren Ingebrigt, så dermed er det berre dei to som er i live eller har etterkomarar i 1780.

 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0010: Skifteprotokollar, 1747-1750, s. 515b-516a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128631095
 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg stryke flere vielser men sitter igjen med følgende:

 

Ingebrigt Casperson gift 19.06.1744 med Marthe Abrahamsdtr. Solem

 

Brithe Caspersdtr. gift 01.11.1753 med Anders Jørgenson Hundeide

 

Anne Caspersdtr. gift 08.07.1763 med Nils Pederson Biørlou

 

Anne Caspersdtr. Biørlou gift 28.06.1767 med Peder Pederson Biørlou/Hundeide

 

Ingebrigt er sikker, og ut fra skiftet etter Kasper Guttormsen vil jeg si at Anne og Synnøve må være døtre av Kasper Ingebrigtson

 

 

Kan legge til at jeg hadde registrert Guttorm, Johanne x 2 og Synnøve som viede i samme periode (1741-1769) men de var barn av Kasper Guttormson.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

 

 

Ingebrigt er sikker, og ut fra skiftet etter Kasper Guttormsen vil jeg si at Anne og Synnøve må være døtre av Kasper Ingebrigtson

 

 

Kan legge til at jeg hadde registrert Guttorm, Johanne x 2 og Synnøve som viede i samme periode (1741-1769) men de var barn av Kasper Guttormson.

Her meiner du gjerne Brite, ikkje Synnøve? Synnøve er dokumentert Kasper Guttormsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.