Gå til innhold
Arkivverket
Bjarne P.Nerby

Er faren svensk?

Recommended Posts

Bjarne P.Nerby

I Oslo blir det 24.01.1869 født en pike Annette Petersen.Mor Anne Marie Tormodsdatter (Raaholdt,Eidsvoll).

Far er oppgitt til Pet(d)er Nilsen (Brekke?).Mulig svensk.Han skal på et tidspunkt bo i 'Vestre Aker'.

Ekteskapet finnes i klokkerbok fpr Eidsvoll som nr.24,09.06.1887,og der blir faren oppgitt til 'Peter Nilsen',da boende på Raaholdt,ved Ole G.Ladderud,noe som kan bety Ole Gudbrandsen Ladderud.Pet(d)er Nilsen bodde da på Råholt,Eidsvoll.

Senere forsvinner han.Også tidligere er han vanskelig å spore.Kan noen muligens hjelpe

her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Hvor i Oslo ble fødselen registrert?

Oppgitt dato / år for vielsen i Eidsvoll feil???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

"I Oslo blir det 24.01.1869 født en pike Annette Petersen."

Menes det her det som het Oslo i 1869, altså Gamlebyen i dagens Oslo? Eller menes det Kristiania i 1869, altså dagens Oslo innenfor "Kirkevei-ringen" (grovt sett).

Vestre Aker er også nevnt, og det var i 1869 en del av Aker kommune (utenfor Kristiania). Først ved kommunesammenslåingen i 1948 ble Vestre og Østre Aker en del av Oslo.

Men dette vet dere antakelig. Kanskje det er vanlig å bruke "Oslo" i betydningen "det nåværende Oslo" i dette forum. Det stemmer da også med kirkebøkenes plassering i digitalarkivet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne P.Nerby

OK.Takk så langt.Da har vi funnet fødselen,og mor var Anne Marie Tomasdatter.Faren er da Peter Nilsen Brekke.

Fra et tidligere søk stod det at han var født i Sverige.Men mine mange søk i norske FT har ikke gitt resultat.

Men det kan jo fremdeles hende han er norsk,da Brekke ikke høres helt svensk ut.

Så vidt jeg har funnet ut var det en gård i Vestre Aker som het Brekke.Min gjetning har htiil vært at han var logerende på Brekke.

Men det kan jo hende han var sønn på gården,for alt jeg vet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Det er vel naturlig å legge en lenke til ditt innlegg 80565 i det gamle Brukarforumet.

Brekke ligger rett sør for Maridalsvannet, og det staselige hovedhuset på Brekke gård ligger i krysset Maridalsveien/Kjelsåsveien (Brekkekrysset).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne P.Nerby

Ja,takk så langt.Dette var interessant.Da er min gjetning fremdeles at denne mystiske Pet(d)er Nilsen Brekke kan ha noe med saken å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive