Gå til innhold
Arkivverket

"Rapportering er slått av for denne kilden" melding, der "les mer" lenken gir "Finner ikke nettside"


John Martin Furseth
 Del

Recommended Posts

Jeg fant feil på en transkribert post (AMF), der jeg tenkte å rapportere at forloverne var transkribert feilaktig inn som brudens/brudgommens fedre. 

 

I stedet for å kunne rapportere feil, får jeg denne meldingen: 

Sitat

Rapportering er slått av for denne kilden. Les mer

"Les mer" lenken peker til en side som ikke kan lastes: https://www.digitalarkivet.no/content/no-reporting-amf 

I stedet får jeg en generell feilside for feil i lenker: 

Sitat

 

Finner ikke nettside


Lenken til denne nettsiden må være feil

 

Forsåvidt interessant hvorfor rapportering er slått av, men antar det kan ha noe med at kilden er under korrektur eller noe i den dur.

Det hadde vært fint om lenken ble rettet så den peker til en side med informasjon som forklarer dette.

 

Å vise at rapportering er slått av på den transkriberte posten, hadde i seg selv vært nyttig informasjon, som kunne gitt meg som bruker et visuelt hint om at at jeg da ikke behøver å gå i gang med å rapportere feilen og kanskje også gjøre meg spesielt oppmerksom på at her er det noe på gang.

 

Generelt vil jeg påpeke at informasjon om kvalitet på data er svært viktig informasjon for oss som brukere. Informasjon om at en kilde / datasett har fått en spesiell status hos dere pga. for eksempel mange rapporterte feil eller som kanskje er under korrektur. Dette er informasjon som ikke bør holdes tilbake for bruker, verken i sidevisninger eller søkeresultater.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, John Martin Furseth skrev:

Jeg fant feil på en transkribert post (AMF), der jeg tenkte å rapportere at forloverne var transkribert feilaktig inn som brudens/brudgommens fedre. 

 

I stedet for å kunne rapportere feil, får jeg denne meldingen:

 

 

Forklaringa er enkel:  Digitalarkivet har lagt ut AMF-materialet med rundt rekna 10 millionar feil.

Og så har dei innsett at dei ikkje greier å handtere flaumen av korrekturmeldingar som dette fører til.

Den enkle løysinga er å sperre for korrekturmeldingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, håper for all del at dette ikke er tilfelle - det blir i så fall veldig lite løsningsorientert. For, det må finnes bedre måter å håndtere korreksjoner av AMF-kildene. De fleste av oss innloggede brukere som ser "AMF-feil" og som ønsker å rette, kunne med litt veiledning også vært brukt til å gjøre feilretting direkte og på den måten hevet kvaliteten betydelig, uten at det belaster offentlige ressurser. Blir kanskje ikke skolebokperfekt ved første forsøk på denne måten, men nesten uansett bedre enn med urettede feil fra AMF. Og, det går alltid an å rette tilbake. Det kunne også blitt gjort etterkontroll med kuratorer som ettergår alle endringer ala Wikipedia. Mulighetene er egentlig kjempestore hvis man bare tenker litt utenfor boksen. Forstår at det kan være utfordrende, men som bruker er jeg ikke i tvil: Når det er som det er med AMF-kildene, så burde alt kunne prøves ut - bortsett fra å slå av feilrapportering fordi flommen av meldinger blir for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/content/1037/korrekturmeldinger-og-kommentarer-på-transkriberte-kirkebøker-fra-amf

 

 

Det er en dugnad i gang med å korrekturlese kirkebøkene som er transkribert av AMF:

 

https://www.digitalarkivet.no/content/811/korrektur-av-transkriberte-kirkebøker-amf

 

og det er opprettet et eget underforum her for oss som. holder på med rettingen:

For registreringsinstruks og veiledning ser vårt forum på Digitalarkivet.

 

Du kan be om å få korrekturlese de kirkebøkene du er mest interessert i ved å skrive epost til

digitalarkivet@arkivverket.no.

 

 

 

Svar vedrørende lenkene som har skuttet å virke:

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.