Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å forstå et skifte på gården Rognes i Hornindal, Sogn og Fjordane 1752.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Anne Torgielsdtr. på gården Rognes 03.10.1752.

https://media.digitalarkivet.no/view/24228/382

 

I følge bygdeboka var Anne først gift med Anders Halvardson Rand som døde 1735. Så giftet hun seg med Peder Botolfson Holmøyvik som døde 1737 for så å gifte seg med Lars Jonson Dobakke. Anne døde så i 1752.

I følge opplysninger jeg har fått skulle Anders og Anne ha en datter Anne som var døpt 1724 og som var gift med Elias Bottolfson Skrede.

 

Men jeg sliter med å finne noen barn nevnt i dette skiftet knyttet til første ektemannen Anders.

Så jeg ber om at noen skummer skiftet og evt bekrefter eller avkrefter hvorvidt det var noen barn i første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Even. Da er opplysningene jeg fikk feil og Anders og Anne var ikke foreldre til en av mine formødre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kven er denne formora som du leitar etter foreldre til?

 

Det kan sjå ut som Anne har vore gift med alle tre, men utan born. Peder døydde forresten i 1741, ikkje 1735.

Anne har heller ikkje hatt sysken, sidan det er syskenborn og etterkomarar som er næraste arvingar.

Så ho er nok ikkje formor til nokon 😞

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uklarheter rundt hvem som var far til Anne f. 1724 og  hvem som giftet seg med Elias Bottolvson Skrede.

Bygdeboka sier at det var Anders Hallvardson og Anne Torgielsdtrsom var Annes foreldre, men skiftet etter henne viser jo at det ikke er tilfelle, da Anne T. var barnløs i alle ekteskapene.

 

Imidlertid sier kirkeboka at Elias var gift med Kari Andersdtr. Rognes. 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001255156

Jeg har registrert henne som datter av Anders Olsson Røst/Hatlen og NN Endresdtr. som jeg mener het Kristi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikkje tvil om at Elias var gift med Kari. det framgår av skiftet eg lenka til. Eg har berre Aaland si gamle bygdebok, og der er ikkje innblanda noka Anne, så vidt eg kan sjå.

image.png.41437a0986448feea4ad66ea7a9b4d70.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Imidlertid sier kirkeboka at Elias var gift med Kari Andersdtr. Rognes. 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001255156

Jeg har registrert henne som datter av Anders Olsson Røst/Hatlen og NN Endresdtr. som jeg mener het Kristi.

Anders Hatlen hadde to koner, men eg har dessverre ikkje namnet på nokon av dei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke dokumentasjon på navnet på første kona annet enn at vi vel vet hun var en Endresdtr. Imidlertid fikk de fire barna fra første ekteskap som var gift alle en datter Kristi. Jeg anser det derfor som høyst sannsynlig at hun het Kristi Endresdtr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe informasjon privat som ikke stemte med det jeg hadde registrert i slektsprogrammet mitt. Jeg fikk i alle fall bevist at Anders Hallvardson og Anne Torgjersdtr. ikke ble foreldre og følgelig må den infoen jeg fikk være feil.

Takk for hjelpen Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.