Gå til innhold
Arkivverket

Bergen: En slekt Raath (flere stavemåter) på 1600/1700-tallet med posisjon nok til at døtrenes far ble oppkalt før ektemennenes fedre?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjert Busch og Elisabeth Raath blir viet 11/3-1726: Gerdt Busch - Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1725-1826 (1301M1) - Digitalarkivet

ingen av dem nevnt med patronymikon.

og døper sitt første(?) barn Henrich: Geert Busch - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1717-1764 (1308M8) - Digitalarkivet

og sitt andre(?) barn: Johan Henrich: Giert Busch - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1717-1764 (1308M8) - Digitalarkivet

og så sitt tredje(?) barn: G(j)ert: Giert Busch - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1717-1764 (1308M8) - Digitalarkivet

til tross for at jeg mistenker Gjert Busch for å være en Gjertsønn.

Er det noen som vet noe om denne slekten på et så tidlig tidspunkt?

Jeg ser at den har vært debattert tidligere: [#23423] Elias Olsen Rath, Trondheim - Arkiv - Arkivverket

men den gang fra 1708 og utover (og da var ganske sikkert ikke Elisabeth engang påtenkt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://hanseater.no/tng/getperson.php?personID=I19413&tree=hansa

Høker Giert Busch

Mann Ca 1701 - 1755  (~ 54 år)

• Navn Giert Busch 
    Tittel Høker 
    Født Ca 1701  Diepholz, Germany Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Kjønn Mann 
    Dreng 1716  Dramshusen, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    16 år fra Lest. Far Hinrich B., Husmann. Tjent hos Berend Speckmann. Ankom 1716, Sommer 
    Borgerskap 7 Jul 1734  Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    høker, fra Bremen. anviste Hendrich Meyerhofs bevis for at være af ham dimitteret som gesel. 
    Ref Hanseatene B290 
    Død 1755  Dreggen, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Gravlagt 18 Nov 1755  Korskirken, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    • 54
    Person ID I19413  Hanseater
    Sist endret 10 Mar 2019 

Familie 1 Elisabeth Raadt,   d. 1750, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Gift 3 Nov 1726  Domkirken, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    • ungkarl kiøbsvend hos Hendrich Stolt pige
    Barn 
      1. Johan Henrich Giertsen Busch,   f. 1725, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet
      2. Henrich Giertsen Busch,   f. 1727, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1727, Corekippersmuget , Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 0 år)
    + 3. Giert Giertsen Busch,   f. 1730, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1769, Sandviken, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 39 år)
      4. Ane Elisabeth Giertsdatter Busch,   f. 1733, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet
      5. Elisabeth Giertsdatter Busch,   f. 1734, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet
      6. Margrethe Elisabeth Giertsdatter Busch,   f. 1736, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1741, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 5 år)
    Sist endret 10 Mar 2019 
    Famile ID F5447  Gruppeskjema

Familie 2 Maren Jæger,   f. 1710, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1782, Rode 24-24, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 72 år) 
    Gift 8 Feb 1751  Korskirken, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    • Enkemand/Piige i Dreggen
    Barn 
      1. Elisabeth Giertsdatter Busch,   f. 22 Jul 1751, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1 Mai 1812, Rode 21-10, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 60 år)
      2. Anne Maria Giertsdatter Busch,   f. 20 Feb 1753, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet
      3. Anne Tobina Giertsdatter Busch,   f. 27 Jun 1754, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1758, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 3 år)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også som Grete  viser til at Gerdt Busch kone Elisabeth har etternav Raadt. Det er et ganske vanligt Nederlansk navn, men mulig å gjøre søk her om man finner foreldre i Bergen, hvis så er tilfelle.

https://www.openarch.nl/search.php?top&name=Raadt+1670-1781&number_show=10&sort=1&start=90

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for innlegg!

Jeg har åpenbart stilt spørsmålet mitt på en klønete måte for jeg får svar på en antagelse om hvem Gjert Busch som giftet seg med Elisabeth Raath var - men ikke om hvem hun var.

Jeg kjenner til denne drengen (som er fra Lest i 1716) og borgeren (som er fra Bremen i 1734) - selv om jeg aldri har sett noe farsnavn på ham/dem tidligere.

Men er drengen og/eller høkeren den riktige ektemannen til Elisabeth Raath? Rimer opplysningene fra 1716 og 1734 med vielsens "kiøbsvend hos Hendrich Stolt" fra 1726?? 

Og hvorfor skulle han/de kalle en sønn Gjert (om ikke Elisabeths far het Gjert, da)?

En annen (eller kanskje tredje?) mulighet er at ektemannen er Gjert Gjertsen Busch? Han har i hvert fall grunn til å kalle en sønn for Gjert... 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tom askerøi skrev:

Dette var ukjent for meg. Men 1769 - da må vel dette gjelde sønnen? Elisabeths ektemann døde jo i 1755?

Ja, det vil jeg tro også

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lenken til den tidligere debatten ser jeg at Terje E Skrolsvik har en slektsoversikt som begynner med

"HENRIK RATH innvandret fra Tyskland. borgerskap 30/8-1708 død i Bergen 1723". Og så, via "innrykningsmetoden" (uten innrykning eller annen formatering) får vi oppgitt alle barna han har registrert:

A1 Henrik Henriksen f ca 1678

A2 Nils f ca 1679

A3 Anders f ca 1673

A4 Anne Dorthe

A5 Anton Ernst

A6 Cathrine (Trine)

A7 Lisbeth Raath fadder 1723 (og dette må vel da være hun som 1726 giftet seg med Gjert Busch???)

A8 Johan Caspar Rode

Om dette er riktig heter altså Elisabeth/Lisbeths far Henrik - noe som forklarer navneoppkallingen.

Jeg kan ikke finne at "tyskerne" fra 1716 og 1734 noe sted har patronymikon, og har følelsen av at det er "trodd" av "hanseater" pga navneoppkallingen - når det forutsettes at disse er samme mann OG rett ektemann??

Jeg tror dette er to menn (som kom fra forskjellige steder) - og tviler på at noen av dem er Elisabeths ektemann...

MEN JEG H A R TATT FEIL FØR og kan godt gjøre det nå, også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk kilde, Marianne - her var det mye "snadder"!  1000 TAKK!

(Noen som kan hjelpe meg å finne originalen - og evt hjelpe meg å tyde den?)

- - -

Ellers var vielsen jeg startet med den 3/11 (ikke 11/3) 1726 - her i original: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306660549

(uten at den gir noe mer enn transkriberingen...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider