Gå til innhold
Arkivverket

Marichen Altenburgs fødselsdato


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

På Wikipedia og andre steder, for eksempel i Histreg, hevdes det at Marichen Altenburg, Henrik Ibsens mor, er født 24. november 1799.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Marichen_Altenburg

https://histreg.no/index.php/person/pv00000009766601

 

Når man imidlertid ser i kirkeboka, er hjemmedåp av 24. april 1799 bekreftet den 17. mai:

 

Kirkebok for 0806 Skien prestegjeld, Telemark. SAKO/A-302/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1792-1814. Fødte og døpte side 182-183. 17.05.1799: Altenborgs den 24 Apr. sidstledne hjemmedøbte datter Mariken Cornelia Martine. Faddere: Madame Elisabeth Blom, madame Catharina Blom, jomfru Andr. Blom, Christopher Blom, O. Cudrio, Christopher Alb. Blom.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061207020666

 

Jeg får ikke dette til å gå ihop med at hun er født et halvt år senere.

 

Kan noen si hva som er den opprinnelige kilden til fødselsdatoen den 24. november 1799? Er det noen grunn til å feste større litt til denne enn hva som framgår av kirkeboka? For meg ser dette ut som at "alle" ukritisk har kopiert en sekundæropplysning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboka er vel tydelig bevis på at fødselsdatoen 24.11.1799 må være feil, ettersom dåpbekreftelsen er registrert kronologisk den 17.5.1799.

Det er god grunn til å tro at 24.11. er en feilaktig avlesning av hjemmedåpsdatoen 24.4.

Om hun er født samme dag som hjemmedåpen, 24.4.1799, kan man ikke si med definitiv sikkerhet, men det ville ikke være noe uvanlig i det.

 

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalg_088.png.f8c82ea9dce83e3b329d3824adb23f0f.png

 

Her er et bilde av gravminnet hennes, hvor det tydelig står "Født 24 April 1799". Den datoen stemmer jo overens med hjemmedåpen fra kirkeboka. Det er ikke usannsynlig om noen i Marichens familie har skrevet ned fødselsdatoen, her snakker vi om en av Skiens rikeste familier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

På Wikipedia og andre steder, for eksempel i Histreg, hevdes det at Marichen Altenburg, Henrik Ibsens mor, er født 24. november 1799.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Marichen_Altenburg

https://histreg.no/index.php/person/pv00000009766601

 

Histreg har i dette tilfellet opplysningen fra Wikipedia. Histreg har ingen primærkilder på Marichen før FT1825, og nederst på sida er Wikipedia-artikkelen oppgitt som referanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det, Kristian.

 

Generelt bør man nok unngå å bruke Wikipedia som kilde, feilaktige opplysninger som er gitt her har en tendens til å leve sine egne liv.

 

Spesielt bør steder som "Historisk Befolkningsregister" unngå det, dersom man har noen som helst pretensjon om å bli tatt seriøst. Her trodde jeg at man hadde som uttrykt forutsetning i størst mulig grad å benytte primærkilder. Jeg kan heller ikke se at det er vesentlig vanskeligere å slå opp i en kirkebok, som i dette tilfellet dessuten er pent og ryddig ført, enn i Wikipedia.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Kløvd og doblet infinitiv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Spesielt bør steder som "Historisk Befolkningsregister" unngå det, dersom man har noen som helst pretensjon om å bli tatt seriøst. Her trodde jeg at man hadde som uttrykt forutsetning i størst mulig grad å benytte primærkilder. Jeg kan heller ikke se at det er vesentlig vanskeligere å slå opp i en kirkebok, som i dette tilfellet dessuten er pent og ryddig ført, enn i Wikipedia.

 

Enig i det, men så er det også slik at Histregs "idé" er å lenke sammen personforekomster i Digitalarkivets søkbare persondata. Så når verken aktuell dåp eller begravelse er å finne i Digitalarkivet som søkbare data, må opplysningene legges inn manuelt med manuelt oppgitt kilde, og da har vel Wikipedia vært enkelt å ty til i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det korrigert på Wikipedia, så håper jeg at rette vedkommende på HBR tar oppdateringen til følge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fyrst er i gang bør vel også referansane til kyrkjebok og gravminne leggjast inn i Wikipedia-artikkelen. I slike tilfelle som dette er ikkje HBR meir å stole på enn Geni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Når du fyrst er i gang bør vel også referansane til kyrkjebok og gravminne leggjast inn i Wikipedia-artikkelen. I slike tilfelle som dette er ikkje HBR meir å stole på enn Geni.

 

I prinsippet er jeg enig, men det ser ikke ut til å være noen tradisjon på Wikipedia for å kildebelegge hver enkelt opplysning slik det er i genealogisk publisering.

 

For det andre er det ikke jeg som har rettet på Wikipedia, og jeg vil helst ikke gjøre det. Derimot har jeg sagt det jeg mener om at Wikipedia og HBR gir hverandre gjensidig støtte, og i fellesskap bygger en mur av falsk autoritet. Jeg håper at dette blir tatt tak i på begge steder, og dessuten at ikke minst HBR vurderer hvorvidt det er hensiktsmessig å sitere ubelagte "opplysninger" fra andre nettsteder.

 

Når det er snakk om Geni, ser jeg at også der er den samme feilaktige datoen oppgitt. Nå har jeg selv rettet opp på WikiTree, som også viste til Wikipedia. Det var faktisk der jeg oppdaget feilen først, og deretter fant jeg den gjensidig "autoriserte" datoen på Wikipedia og HBR. Så fant jeg at den korrekte datoen knapt var nevnt noe sted på nettet.

 

Det er et gammelt ordtak som sier at "løgnen flyr verden rundt før sannheten får på seg støvlene". Det ser ut til å ha skjedd her.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lagt til lenker
  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.