Gå til innhold
Arkivverket

Universitetenes historiske arkiv


Recommended Posts

Sorterer arkivene ved universitetene under Arkivverket?

Jeg stusser over at databasene innholdende gamle diplom ikke opererer med faste lenker ved disse læreinstutusjonene.  Både Dokumentasjonsprosjektet ved Universitetet i Oslo, og do. ved Univeristetet i Bergen har gjennom årene endret url, slik at gamle lenker til diplomer o.l. har opphørt å fungere over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tor Kvien skrev:

Sorterer arkivene ved universitetene under Arkivverket?

Jeg stusser over at databasene innholdende gamle diplom ikke opererer med faste lenker ved disse læreinstutusjonene.  Både Dokumentasjonsprosjektet ved Universitetet i Oslo, og do. ved Univeristetet i Bergen har gjennom årene endret url, slik at gamle lenker til diplomer o.l. har opphørt å fungere over tid.

 

Universitetene avleverer sine administrative arkiver til Arkivverket. Et søk i Arkivportalen viser at Riksarkivet f.eks. har 24 ulike arkiver fra Universitetet i Oslo: https://www.arkivportalen.no/search?unitType=1000&repository=RA&text="Universitetet i Oslo"

 

Men universitetenes databaser og tjenester på nett er de helt og holdent ansvarlige for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Det bekrefter min mistanke om at de desverre ikke er underlagt de samme regler om permanente lenker som man har ved DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tor Kvien skrev:

Takk for raskt svar. Det bekrefter min mistanke om at de desverre ikke er underlagt de samme regler om permanente lenker som man har ved DA.

 

Nå finnes det vel heller ingen regler for slikt. I Digitalarkivet har vi gjort et valg om å ha permanente lenker.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2021 den 15.47, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Nå finnes det vel heller ingen regler for slikt. I Digitalarkivet har vi gjort et valg om å ha permanente lenker.

Og det setter vi som brukere umåtelig stor pris på!

Når det er sagt  burde dette være en regel i alle offentlige databaser.

 

Endret av Tor Kvien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.