Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne frem i militærrullene evt annet militært arkivmateriale som kan være til hjelp


vidar birkeland
 Del

Recommended Posts

To av mine forfedre, Hans Henrich Glæser og Christopher Pedersen Ullern var med å starte noen av de første militærkorpsene i Norge i Nannestad på 1600 tallet med opprinnelse fra Tyskland og Holland.

 

Jeg vet det er et omfattende materiale knyttet til militærullene som kunne være til hjelp i to konkrete saker jeg slite med, men klarer ikke å finne frem i det...

 

To av mine forfedre kom til Norge for å være med å starte de første militærorkestrene og jeg har prøvd men blir absolutt ikke klokere av  nok litt ufokuserte søk i rullene. Den ene saken tror jeg egentlig jeg har løst, men skulle gjerne ha det bekreftet i norske kilder. Den andre er jeg etter kontakt mot nederlandske arkiver, statsarkivet, forsvarsdepartemenetet osv overbevist om kun evt kan løses ved hjelp av norske kilder. Det er for lite info tilgjengelig, og et for alminnelig navn på min hollandske slektning til at jeg kan finne frem i de hollandske kildene uten hjelp av norske kilder. Jeg har lest at militærrullene inneholder info om fødested for utlendinger, selv om dette ofte  ikke noteres for norske. Jeg har derfor store forhåpninger.

 

Den enkleste personen jeg søker er Glæser:

Hans Henrich Glæser blei følge de kilden jeg har funnet i Norge født i 1672 og døde i 1755 og spilte Hautoboe ved oberst Kruses, (Ulrich Christian Kruse, 1666-1727 helten fra Høland trefning) livcompani som oboist skalmeiblaaser også benevnt som Kruses Dragonregiment. Jeg mener denne personen mest sannsynlig må være identisk med Henrich Gläser født 2. september 1671 i Kurfurstendømmet Sachsen i Erzgebirge som dukker opp i flere anetavler på My heritage. Etternavnet er trolig valgt av en forfader som var Glasshyttemester, (Er)Asmus Gläser i Artzgebirge, født på 1400 tallet. Jeg håper at det i militær-rullene skulle kunne være mulig å finne en bekreftelse på hvor Hans Henrich kom i fra i Tyskland og slik forhåpentligvis bekrefte det jeg tror jeg har funnet ut om han.

 

Det er Myheritage linken under jeg har tenkt måtte være den rette. Glæsers mor het Anna som den eldste datteren til Glæser døpt i Norge. Hans far er Hans som kan være forklaringen på dobbelt navnet han brukte. Men jeg tenker det muligens står noe mer i militærrullene om hvor han kom fra som kan avgjøre endelig. Glæser døpte også opp sin søster Rosina som døde 8 år gammel i 1667 noen år før Hernich ble født og/eller tanten Rosina Franck født i 1624 som var søster av moren. Rosina er et sjeldent navn også i Tyskland og i hvert fall på Nannestad så jeg er rimelig overbevist om at dette er en match. Men kunne norske militærruller avgjøre endelig hadde det vært utrolig bra.

 

Heinrich Gläser - MyHeritage familietrær - MyHeritage

  

Hans Henrich Glæser ble gift med enken etter en annen militærmusiker, Johanne Kristoffersdatter Kay, født Ullern. Hennes far igjen, Kristoffer Pedersen, født 1643, død 1695, ble med som trompeter i det nyopprettede Norske Rytterkorps. Slik kom han til gården Døhli som var blitt overgitt trompetereren siden gården ved opprettelsen av Kavaleriregimentet var blitt utlagt til frigård for nettopp trompeterere. Kristoffer gjorde det godt som gårdbruker og tok navnet Ullern etter at han kjøpte to bruk av gården Ullern i Nannestad. Ifølge antydninger i bygdeboka skal han kommet fra Nederland og dette håper jeg kunne bli konkretisert i den rette militære rullen der jeg har lest at fødested skulle oppgis selv om det som nevnt oftest ikke blir fylt ut for norske.

 

All info om Christoffer i Norge er referert i bygdebøker og andre norske kilder, men her vet vi kun den norske versjonen av navnet, Christoffer Pedersen. I tillegg er det opplyst at han skal være fra Holland opprinnelig, født i 1634. Jeg har funnet et par mulige kandidater, men den som er virker best synes litt ung i forhold til at han som 20åring allerede skulle være ankommet Norge og tatt til som trompeter. Igjen var mitt håp at militærrullene kunne oppgitt fødested og avklaret hvor i Holland Christoffer kom fra. Jeg er dessuten ikke i stand til å tenke ut alle de mulige og umulige måtene navnet kan være skrevet på på hollandsk.. 

 

 

En kandidat:

 

Christoph Petersen Født l8. mar 1639

 

Pr Holland, Prs, Germany

Denne kandidaten er fra Holland i Tyskland..

 

Har prøvd meg på å lete, men vet ikke hvilke ruller som er hjelpsomme og trenger derfor hjelp dessverre. En henvendelse på Brukerforum var til liten hjelp. Håper derfor det finnes en ekspert på militærrulle materialet som kan hjelpe med å veilede om hvordan jeg finner frem i dette materialet.

 

Med hilsen og takk

 

Vidar Birkeland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.