Gå til innhold
Arkivverket

Christen Johannessen, f.15.4.1842, Øyer

Ole Kristen Tømmerholen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar Christen Johannessen født i Øyer i Gudbrandsdalen i 15.4. 1842 av foreldre Johannes Clemetsen f.-, dpt. 1807) og Marit Pederdtr. (f.1812) på Raabøl i Øyer. Han vokste opp i en søskenflokk på 12. Giftet seg med min tippoldemor Anne Christensdatter f.17.4.1841 på Bjørnstad i Løten-d.16.1.1915.

Sammen hadde de 7 barn: Johan, Isak, Mathias, Søren, Karl, Syver, Anton + Christine (Annes datter før ekteskap).

Det var harde tider og som mange før han utvandret Christen til Amerika, omkring 1890. Han skulle reise i forveien før resten av familien skulle komme etter. 

Her forsvinner alle spor av ham. Ingen har hørt fra han siden.

Igjen satt Anne med barneflokken; noe som ikke kunne være enkelt på denne tiden. Etter henne har jeg et skatthold som hun visstnok hadde fylt med det lille familien hadde av eiendeler og båret det på ryggen hjem til sitt barndomshjem.

Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å finne ut hva som skjedde med Christen? Kom han frem til Amerika? Finnes det noen spor av han? 

Bildet av Anne Christensdt. Tømmerholen

IMG_2181.heic

Endret av Ole Kristen Tømmerholen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst   Kristen er ingen kvinne.

Kristen Johannson

in the Canada, Incoming Passenger Lists, 1865-1935

Name:Kristen Johannson

Arrival Age:46

Birth Year:abt 1842

Departure Port:Liverpool, England; Londonderry, Ireland

Arrival Date:4 Aug 1888

Arrival Port:Quebec, Quebec, Canada

Vessel:Polynesian

Nr. 3113

ScreenShot20210823at.png

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=DNT2&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=1263&gsfn=kris*&gsln=joh*&gsfn_x=1&gsln_x=1&msady=1888&msady_x=1&_F10CBFD6=Polynesian&_F10CBFD6_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&msT=1&gss=angs-d&pcat=40&fh=0&h=463412&recoff=&ml_rpos=1&queryId=399bb72d613167a99a10ae28a5c7fec6

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen.

Klarer du å se hva som skjedde med han etter ankomst Canada? Hvor han levde? Evt. ny familie? Dødsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider