Gå til innhold
Arkivverket
Carsten Schanche

Noen som ønsker oppslag i Norges Forstkandidater 1853-1953?

Recommended Posts

Carsten Schanche

Mest for å teste det nye forumet, men jeg gjør gjerne oppslag for de som ønsker det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Søstuen

Carsten,

Jeg visste ikke at dette oppslagsverket fantes. Finner du Petter Christian Glad (1890-1956) i dette oppslagsverket?

Mvh,

Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Jan

Petter Christian Glad, f.25-2-1890 i Elverum. Tok eksamen ved NLH i 1915. Stilling: Forstmester, kaptein. 1916 konstituert amtsskogmester i Stavanger amt. 1917-24 brenselsjef for byene Stavanger og Haugesund. 1925-27 forstmester i Østerdalen. Senere konsulentvirksomhet vedr. skogkjøp og trelastomsetning samt reklamekontor i Oslo. - Tllitsverv: Styremedlem i Vestlandske krets av Norsk Forstmannsforening 1916-17.

Gift med Anna Falck, f. Daae. 3 sønner og 1 datter. Adresse: Erling Skjalgsøns gate 6, Oslo (1954)

Han er også omtalt i Den norske hærs vernepliktige officerer, hvis det er av interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bodil Brøgger

Nå prøver jeg også dette nye. Står det noe om Karl Thon fra Eidsfoss? Han er født ca 1880.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Bodil

Nei, men han er omtalt i Den norske hærs vernepliktige officerer 1936:

Karl August Thon, f. på Eidsfoss 20-3-1884, sønn av verkseier Chr. Olsen Thon og Maren Stenersen. Artium ved Aars & Voss skole 1903. Eks. Krigsskolens ned.avd. kav.linje 1904. - Sek.ltn. 1904, prem.ltn. 1914.

Rekr.skole Skoleeskadronen og Oplandske kavalerikorps 1904, rekr.skole Opl. kav.korps, korpssamling og forlengete våbenøv. ved feltopsatt korps 1905, korpssamlinger 1906,07,08,09,10, reg.saml. ved D.R.2 1911. Har arbeidet i skog- og trelastbranchen i såvel inn- som utland. - Adr. Oslo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Søstuen

Tusen takk Carsten! Biografien fra Den norske hærs vernepliktige officerer har jeg allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bodil Brøgger

Tusen takk. Det var fint å få en samlet oversikt over hans utdannelse på denne måten.

I følge familiehistorien var han i Nord-Russland omkring den russiske revolusjon. Eidsfoss Verk og familien hadde kjøpt skog der, som han skulle bestyre. Men alt ble selvfølgelig tapt etter revolusjonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Løfter opp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Gellein Løkken

Hei

Spennende bøker du har, og som du gjør oppslag i for oss!

Jeg har to personer som jeg lurte på om du finner noe om:

1) Ingard Aasenhus

2) Peter S. Kindseth

Mvh

Trond Gellein Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Hei Trond

Inggard Aasenhus, f. 5-7-1896 i Strinda. Tok eksamen ved NLH i 1921. Stilling: Skogtaksator ved Nordenfjeldske Jord- og Skogkontor, Levanger fra 1948. 1921-24 privat skogtaksator. 1924-26 Forest Engineer ved Wayagamack Pulp & Paper Co., Canada. 1926-27 skogtakst og oppmåling, Verran herred, Nord-Trøndelag. 1927-35 medeier i Hammerberg Sagbruk, Leksvik. 1935-43 bestyrer av Statsbanenes Sagbruk og Høvleri, Havsjøen pr. Røros. Gift med Janne Ingeborg, f. Olsen. Barn: Kari. Adresse: Levanger.

Peter S. Kindseth, f. 26-3-1888 i Malvik ved Trondheim, død 12-8-1944. Tok eksamen ved NLH i 1913. Stilling: Eier av Skogbyrået, Trondheim, fra 1917. 1913 vikarierende amtsskogmester i Sør-Trøndelag. 1914-17 forstmester hos A. Huitfeldt & Co., Trondheim. Senere disponent for A/S Ljansbruket pr. Oslo. Gift med Solveig, f. Kirkseter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Holt Sandblost

Hei

Står det noe om Christian Holm fra Tvedestrand, født 1850?

mvh Knut S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Christian Holm, f. 6-9-1850 i Tvedestrand, død 27-4-1926. Tok eksamen ved Det kgl. svenske Skogsinstitut 1877. Var 1878-83 ansatt hos Jacob Aall & Søn, 1883-96 drev han skogbruk for egen regning, var 1896-98 ekstraskriver på skogdirektørens kontor, 1898-1909 skogforvalter i Søndre Trondhjem, 1909-10 konstituert skogforvalter i Smålenene, 1910-18 skoginspektør i det Østenfjeldske. Gift med Sigrun, f. Eklid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Gellein Løkken

Tusen takk skal du ha!

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H. Trelsgård

Hva står det om Gunnar James Hiorth f. 1894 og eventuelt hans sønn Gunnar Hiorth (f. 1916)?

Mvh

Jan H.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Jan

Gunnar James Hiorth, f. 17-8-1894 i Bergen. Tok eksamen ved NLH i 1919: Stilling: Privat virksomhet. 1919-21 ansatt ved Tekniske Opmålingsbyrå, Oslo. 1921-26 forstmester i The Jøssingfj. Mfg. Co. A/S. 1926-31 privat skogplanteskole, oppmåling m.v. i Jøssinghavn. Planteskolen ble senere flyttet til Flekkefjord. 1931 bestyrer av Rogaland Skogselskaps planteskole på Jæren. Gift med Anna, f. Dømke. Adresse: Flekkefjord.

Sønnen er ikke omtalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H. Trelsgård

Jan

Gunnar James Hiorth, f. 17-8-1894 i Bergen. Tok eksamen ved NLH i 1919: Stilling: Privat virksomhet. 1919-21 ansatt ved Tekniske Opmålingsbyrå, Oslo. 1921-26 forstmester i The Jøssingfj. Mfg. Co. A/S. 1926-31 privat skogplanteskole, oppmåling m.v. i Jøssinghavn. Planteskolen ble senere flyttet til Flekkefjord. 1931 bestyrer av Rogaland Skogselskaps planteskole på Jæren. Gift med Anna, f. Dømke. Adresse: Flekkefjord.

Sønnen er ikke omtalt.

Mange takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigrun Knutrud

Står det noe om Lars Reenaas (Fåberg/Lillehammer)født 1890?

mvh Sigrun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Lars Evensen Renaas, f. 20-4-1892 i Fåberg. Tok eksamen ved NLH i 1915. Stilling: Privat skogtaksator på Lillehammer. Adresse: Lillehammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigrun Knutrud

Lars Evensen Renaas, f. 20-4-1892 i Fåberg. Tok eksamen ved NLH i 1915. Stilling: Privat skogtaksator på Lillehammer. Adresse: Lillehammer.

Takk skal du ha, Carsten!

mvh Sigrun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Jens Hoel, f. 3-9-1889 i Eidsvoll. Tok eksamen ved NLH i 1921. Stilling: Forstmester hos godseier N. O. Young Fearnley, Hakadal, fra 1924. Drev først oppmålingskontor i Eidsvoll og var senere et år i Det Statistiske Sentralbyrå. Gift med Maud, f. Skedsmo. Barn: Jens Petter og Erik. Adresse: Hakadal.

Jeg har studentbiografiene til begge sønnene. Hvis det er av interesse får vi ta det som pm.

Gravsteinen til Jens og Maud

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1261678

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Tusen takk Carten, lynrask som alltid, jeg har kun en sønn i notatene Jens Petter 1919-1979 det er alt jeg har om ham, så en PM mottas med takk!

Du heter vel Carsten da , sorry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eric Swane

Hei igjen!

Står Sverre Brænd født 1931 oppført (litt for ung kanskje)?

mvh eric

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Eric

Han er ikke omtalt. Er han født 17-2-1932? I så fall er hans far Sverre omtalt i studentene fra 1916.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eric Swane

Riktig fødselsdato på skogmannen! Og faren har samme navn. Jeg har lett etter faren i studentfortegnelser for NTH (sivlingeniør 1926), uten hell.

Hva står i Studenter fra 1916? Karriereinfo hadde vært svært interessant!

Dreier "studenter fra" seg om artium? det har jeg evetuelt ikke forstått, kanskje langt mer å hente der ...

eric

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.