GĂ„ til innhold
Arkivverket

Prestemanntall, 1664-66

Renate Gulbrandsen2

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ikke helt stÞdig i 1600-talls hÄndskrift, og hÄper noen kan hjelpe meg her: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005210050

Det er snakk om GÄr nr 10, Melboe (fylder iiij/4 vÄger, regner jeg med at det stÄr). 

Deretter har vi feltene for oppsitteren og hans sÞnner, som er det jeg er interessert i - stÄr det "Sallig" (salig) foran navnet Madz Offersen, og hva stÄr etter navnet hans?

Min tolkning av neste kolonne er:

Foster (?) SĂžnner

Johannes [...] gl 21 aar

Mogens [...] gl 16.

Anders [...] gl 18.

peder [...] gl 9.

[...] gl: 10

Offer gl: 15..

Svend gl6 Johan gl. 12

Hadde vÊrt helt supert om noen kan rette pÄ meg og/eller fylle ut hullene i transkripsjonen min. 

Endret av Renate
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hei, Renate.

Velkommen i forumet 🙂

Jeg er veldig dĂ„rlig pĂ„ de â€čromerskeâ€ș belĂžpene, men ellers – et forsĂžk pĂ„ de tre fĂžrste kolonnene:

N:10 Melboe. skylder (??) W: | Sallig Madz Ottersens Effterleffuerske bruger (??) W: | Foster SÞnner Johannes blad?? 21 aar. Michel Mogenss 16. Anders Danielss 18. peder torgerss. 9: Michel N: 10. Otter(?) Y: 15. Hendrik Johanss. 12. |

ForÞvrig mÄ du endre visningsnavnet ditt til fullt navn, ihht. forumreglene.

Mvh

EDIT: Øffersems til Ottersens.

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk 🙂 Synd at vi sier "enke" og ikke "effterleffuerske" nĂ„ lenger! Da regner jeg med at Johannes, Michel, Anders, Peder og Henrik er fostersĂžnner, mens at  resten er kjĂždelige sĂžnner? (tror du ikke at "N" og "Y" kan vĂŠre en slurvete "gl" for gammel, og dermed angi alder?) Mads skal ha hatt sĂžnnen Offer Madsen, og alderen 15 stemmer godt med hans alder i manntallet fra 1701. 🙂 

Jeg fikk ikke lov til Ä bruke fullt navn fordi navnet mitt var opptatt (jeg har antageligvis en annen konto opprettet i hine hÄrde som ikke er koblet opp til Digitalarkivet-kontoen jeg logget meg inn med), for jeg tror ikke min eneste navnesÞster holder pÄ med slektsforskning. ^^ Skal greie ut av det og migrere meg selv over dit, sÄ slipper jeg Ä late som om jeg er nr. 2 av meg selv.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kan ikke skjÞnne at det jeg leser (muligens uriktig) som N skulle vÊre Gl. Men ser i hvert fall at siste bokstaven ikke er Y, som jeg trodde, men lik den formodete N-en. Ble lurt av Þverste lÞkke i J-en i Johanss. under. Kan derfor vÊre at Michel og Otter(?) er biologiske sÞnner. Men rart at de skulle nevnes midt i mellem fostersÞnnene? Dette har jeg ikke noe svar pÄ.

Takk for navneendring, selv om det mĂ„tte innebĂŠre et 2-tall. Skal visstnok vĂŠre bedre en Ă©n . . . 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

For meg ser det ut til at g-en er pĂ„begynt for hĂžyt, sĂ„nn at det blir mer som "9l" - hvis siste linje er to separate sĂžnner pĂ„ 6 og 12, ville det gjort det litt mer logisk, med de halvvoksne og voksne fostersĂžnnene fĂžrst og de hjemmelagede etterpÄ - samtidig virker det jo jevnt over rotete mtp alder, skulle nesten tro de ble talt i det de kom inn dĂžra, heller enn etter noen bestemt logikk?😄 

Skal definitivt benytte anledningen til Ä krangle voldsomt med meg selv nÄ nÄr jeg har to konti!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

justerer litt:

"N:10 Melboe. schylder iiij [4] W: [voger] | Sallig Madz Ottersenn Effterleffuerske bruger iiij W: | "

Johannes sitt etternamn kan vere  "Blodz", men ogsÄ "Bloch", med litt uheldig pennefÞring.

Eg er usikker pÄ om det er "Michel N: 10" eller "Michel U: 10"  (U for unge, jfr den fÞrste Michel)

- men det er noksÄ konsekvent ein boge over u-ar, sÄ det er helst "N"

"Otter Y: 15", ja.

"Hendrich ..."

eg trur ikkje "Effterleffuerske" fÄr noko sÊrleg gjennomslag i 2021... - og det er kanskje grunnar til det.

Endret av Ivar S. ErtesvÄg
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Y-en er vel helst en N som har berÞring med J pÄ neste linje. Trolig en effektivisering av "Nielssen". Se ogsÄ under Hochland pÄ neste side.

Det er nok ein N med J under, ja.

Eg ville vore litt varsam med Ä tolke ein sÄnn bokstav. Det kan vere eit farsnamn, og dÄ er Nils det statistisk mest sannsynlege.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider