Gå til innhold
Arkivverket

Forfedre til Mette Maria Arentz (1758-1831), Bergen


Eiliv Sørhus
 Del

Recommended Posts

I 1758 ble en av mine formødre født i Bergen, hennes navn var Mette Maria Arentz. Hva jeg lenge har visst om hennes foreldre var at han var mesterkypper Claus Herman Arentz (1728 - 28 Juni 1793, Bergen) og Johane Maria Jonasdatter Mørch, og at disse giftet seg 15. oktober 1755 i Nykirken i Bergen Link

Jeg har tidligere funnet flere av deres barn:

  1. Herman Henrich Arentz. Døpt 14 desember 1755 i Nykirken, Bergen. Faddere: Ingeborg Arentz, Sara Johannisdat, Jonas Xstophersen, Peter Herman Arentz, Johannes Iversen Link
  2. Mette Maria Arentz. Døpt 4 mai 1758 i Nykirken, Bergen. Faddere: Ane Maria Aarentz, Mette Andersdatter Ness, Maria Lisbeth Iversdat, Peder Christophersen, Christian Morch Link. Har og registrert at hun døde i 1831
  3. Jonas Arentz. Døpt 4 juli 1760 i Nykirken, Bergen. Faddere: Elen Nos, Pernelle Iversens, Armen Killenberg, Sr Jacob Heitmand og Knud Iversen Link
  4. Petrike Arentz. Døpt 26 juli 1761 i Nykirken, Bergen. Faddere: ??, Wilmiche Alida Eriksdat, Niel Nielsen, Rolf Greve Link
  5. Jonas Christopher Arentz. Døpt 13 mars 1764 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mette Pedersdat, Pettrike Hugaar, Ole Henriksen, Erik Isaksen, Anders Olsen Link
  6. Jonas Arentz. Døpt 22 februser 1765 i Nykirken, Bergen. Faddere: Anna Magnus, Marthe Olsdat Vrede?, Hans Røst, Albert Pedersen, Ole Hansen Røst Link
  7. Christian Arentz. Døpt 31 juli 1767 i Nykirken, Bergen. Faddere: Anna Maria, Anna Eriksdatter, Gierdt Blomberg, Hans Fonesen, David Jacobs. Heitman Link
  8. Helle Marie Arentz. Døpt 31 juli 1767 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mallene Tykes, Christiane Frantzdat, Pettrike Frantzdat, Peder Christopher Mørk, Christopher Michael Mørk Link

 

Lenge har jeg stått bom fast, selv om navn på faddere kan gi noen ledetråder. Har de siste dagene gått systematisk til verks vedrørende Mørk slektene i Bergenstraktene, kryssjekket faddere for å finne navn som går igjen, men fant veldig lite som kunne bevise noe. Basert på barnas navn var det å kunne anta at Johane Marias farfar kunne hete Christopher, og når en av fadderne til førstefødte heter Jonas Xstophersen så kunne det faktisk være farfar det var snakk om. Ved søk fant jeg kun en kandidat i tidsperioden. Han var som svigersønn mesterkypper og giftet seg 16 november 1735 i Nykirken i Bergen med Mette Johannesdotter Link. Dermed er navnene for oppkalling og på plass. Fikk da og på plass en liste over noen barn.


Så følgende kjente barn til Jonas Christophersen [Mørch] og Mette Johannesdotter [Drabitius]

  1. Christopher Jonasen [Mørch]. Døpt 2 august 1736 i Nykirken, Bergen. Faddere. Barbara Johanisdatter, Anna Maria N, Issac Larsen, Bartram Mejer, Peiter Christophersen Link
  2. Johane Maria Jonasdatter Mørch. Døpt 10 januar 1737 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mad Kristin, Kierstine Kaarch, Marchie Bang, Frands Krøger, Iver KnudsenLink
  3. Johannes Jonasen [Mørch]. Døpt 26 desember 1738 i Nykirken, Bergen. Faddere: Anna Maria Johannisdatter, Sophia Buchhoff, Alexander Møller, Jan Magnus Hetmand, Erich Isachsen. Link
  4. Christian Jonasen Mørch. Døpt 14 april 1740 i Nykirken, Bergen. Faddere: Anne Margrete Møller, Anne Berthelsdatter, Møller, Biørn Erichsen, Anders Pedersen Link
  5. Ananias Jonasen [Mørch]. Døpt 30 mars 1743 i Nykirken, Bergen. Faddere Camelsche Bremer, Sara Schlytter, Jørgen Møller, Hans Olsen og Berent Jacobsen Link



• [Familienavn] i blokkparantes er patrikale som navn jeg antar at har vært i bruk i farslinja, men som ved dette tidspunkt ikke er funnet i kilder.
• Alle linker her er til transkribert kilde. Jeg er kjent med at skannet versjon kan gi mer korrekte opplysninger dersom teksten er grei å lese. Småbarnslivet tillater ikke for tiden den ekstra tiden som krever å dykke inn i det.

 

Endret av Eiliv Sørhus
Lagt til fargekoder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Jonas Christophersen finner vi Peder Christophersen blant fadderne. Vi finner og en Peder Christopher Mørk og Christopher Michael Mørk. Alle merket med oransje i post 1. Min hypotese var da at disse var i slekt med Jonas.

 

Ved å søke i digitalarkivet fant jeg Christopher Michael døpt 17 desember 1749 i Nykirken i Bergen. Foreldre Peder Christophersen og Hille Maria Michelsdatter. Peder Christopher har jeg ikke funnet andre steder, så det kan være at dette er den samme som Peder Christophersen. Jeg antar det som trolig at Peder er bror til Jonas, og dermed tante til Johane Marie. Og det er trolig ikke tilfeldig at hennes datter Helle Marie har Hille Maria sin mann og sønn som faddere.

 

Mesterkypper Peder Christophersen [Mørch] og Hille Maria Michelsdatter gifter seg 18 mars 1749 i Nykirken, Bergen Link


Videre søk fører meg til følgende barn til Peder og Hille Maria:

  1. Christopher Michael Pedersen Mørch. Døpt 17 desember 1749 i Nykirken, Bergen. Faddere: Santhe, Rebecha Warner, Jan Lampe, Jan Allers, Jonas ChristophersenLink
  2. Christian Pedersen [Mørch]. Døpt 14 mars 1751 i Nykirken, Bergen. Faddere: Giertrud von Horn, Mallene Andersdat, Andreas von Erpecom, Hans Peder Meyer, Gunnar Eyde Link
  3. Michael Pedersen [Mørch]. Døpt 14 mars 1751 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mad Anna Margrete Møller, Mad Giertrud Helene Møllerhausen, Jan Friderich Warneche, Borcher Wishus, Lyder Hesmand. Link

Denne Christian Pedersen er for ung til å være fadder i 1758, og kan ikke være den Christian Mørch som er fadder til Mette Maria Arentz.

Endret av Eiliv Sørhus
La inn mer fargekode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vider søk på Jonas Christophersen gir et interesant trekk som fadder i 1749 for Anna Sirene med Synneve Christophersdatter og Jacob Michelsen som foreldre. Claus Arentz dukker opp som fadder for en yngre bror Jacob i 1758. Det finnes både flere Jonas Christophersen og Claus Arentz på denne tida. En hypotese er da likevel å tenke på Synneve Christophersdatter som en søster av Jonas.

Kjente av Synneve Christophersdatter & kypper Jacob Michelsen, gift 27 juli 1749 i Nykirken, Bergen:

  1. Anna Sirene Jacobsdatter. Døpt 12 november 1749 i Nykirken, Bergen. Faddere: Ingeborg Thorsdat, Sara Johannisdat, Alida Pedersdat, Jonas Christophersen, Hans Olsen. Link
  2. Christopher Jacobsen. Døpt 12 september 1751 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mallene Tollachsdatter, Aase Thronsdat, Iver Knudsen, Johan Ernst Bergenroth, Johannes Iversen Link
  3. Michel Jacobsen. Døpt 23 mai 1754 i Nykirken, Bergen. Faddere: Maria Blomgreen, Ane Gunnersdat, Hans Hansen, Ævind Tostensen, Anders Ellefsen Link
  4. Christopher Jacobsen. Døpt 9 januar 1756. Faddere: Ane Svensdat, Barbra Erichsdat, Anders Ellefsen, Ole Olsen, Daniel Svendsen Link
  5. Jacob Jacobsen. Døpt 11 oktober 1758. Faddere: Metter Catrine Wither, Ane Margreta Kaas, Claus Arentz, Rasmus Jacobsen, Christian Ernst Hillebrant. Link
  6. Elen Mallene Jacobsdatter. Døpt 15 april 1761 i Nykirken, Bergen. Faddere: Pernelle Absolonsdat, Elen Jacobsdat, Anna Lisbet Olsdat, Christian Jonassen (Potensielt), Reinert Jacobsen Link
Endret av Eiliv Sørhus
Fargekode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet innlegg.

Endret av Eiliv Sørhus
Hadde glemt å legge inn linker, og gikk ikke an å redigere det inn etterpå. Se under.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til overnevnte faddere, vil jeg trekke fram følgende interessante håper hva patronymer på Johannes angår:

Jonas Christophersen [Mørch] er fadder til:

  • 1735: Peter. Foreldre Iver Knudsen & Anna Maria Johannisdatter [Drabitius]
  • 1743: Niels. Foreldre Christen Nielsen Wanger & Karen Johannisdatter [Drabitius]
  • 1749: Anna Sirene. Foreldre Jacob Michelsen & Synneve Christophersdatter. Andre faddere: Sara Johannisdat

Mette Johannesdatter [Drabitius] er fadder til:

  • 1723: Johannes. Foreldre Biørn Erichssen & Barbra Johannisdtr. Andre faddere: Michel Johannissøn
  • 1729: Anders Hysing. Foreldre Michel Johannissen & Anna Andersdatter Hysing. Andre faddere. Eve Johanisdat Helt
  • 1730: Maria Lisbeth. Foreldre Iver Knudsen & Anna Maria Johannisdat. Andre faddere Barbra JohanesdatMichel Johansen
  • 1738: Elisabeth. Foreldre Iver Knudsen & Anna Maria Johannisdat. Andre faddere Knud Johannessen


Blant faddere som nå er nevnt finner vi følgende navn med patronym som begynner på Johannes, i tillegg til Mette Johannesdatter [Drabitius] gift med Jonas Christophersen [Mørch].

  • Barbra Johannesdatter [Drabitius] - Fadder til Christopher Jonasen [Mørch] i 1736
  • Anna Maria Johannesdatter [Drabitius] - Fadder til Johannes Jonasen [Mørch] i 1738
  • Sara Johannesdatter - Fadder til Herman Henrich Arentz i 1755
  • Sara Johannesdatter - Fadder til Johannes Michelsen [Drabitius] i 1727, Anna Sirene Jacobsdatter i 1749
  • Karen Johannesdatter [Drabitius] - Mor til Niels Christensen [Wangen] i 1743
  • Michel Johannesen Drabitius - Fadder til Erich Biørnsen [Fos] i 1722,  Johannes Biørnsen [Fos] i 1723
  • Eve Johannesdatter Helt - Fadder til Anders Hysing Michelsen [Drabitius] i 1729
  • Knud Johannesen - Fadder til Elisabeth Iversen i 1738

I redegjørelsen under dukker også følgende med patronym med Johannes opp: 

  • Sara Johannesdatter - Fadder til Erich Biørnsen [Fos] i 1722
  • Anna Maria Johannesdatter [Drabitius] - Fadder til Thomas Biørnsen [Fos] i 1725
  • Sara Beate Johannesdatter - Fadder til Knud Iversen i 1728

 

Anna Maria Johannesdatter [Drabitius] giftet seg 5 september 1728 med Iver Knudsen i Nykirken, Bergen. Link

Jeg har funnet følgende barn til kypper Iver Knudsen & Anna Maria Johannesdatter [Drabitius]

  1. Knut Iversen. Døpt 10 desember 1728 i Nykirken, Bergen. Faddere: Lisbeth Olsdat, Anna Andersdat, Sara Beate Johanisdat, Knut Hansen, Christian Lucasen, Pedersen. Link 
  2. Maria Lisbeth Iversdatter. Døpt 7 mai 1730 i Nykirken, Bergen. Faddere: Barbra Johanesdat, Mette Johanesdat, Judithe Knudsdat, Anders Andersen, Michel Johansen, Meier Link
  3. Johannes Iversen. Døpt 19 august 1731. Faddere: Grethe Roggen, Karen Bors, Anne Jonsdat, Claus Mejer, Alexander Olsen, Jan Link
  4. Peter Iversen. Døpt 22 februar 1734 i Nykirken, Bergen. Faddere: Birthe Joni, Kierstine, Markie Bang, Henrich Paaske, Frans Krøger, Jonas ChristophersenLink
  5. Judita Iversdatter. Døpt 30 november 1736. Faddere Sidsel Fessers, Sara N, Ingeborg Isaacsdat, Morten Olsen, Anders Dischingthun, Biørn Erichsen Link
  6. Elisabeth Iversdatter. Døpt 5 april 1738 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mette Johannisdat, Johane Olsdat, Sørensdat, Knud Johannesen, Didrich Mejer Link
  7. Mette Iversdatter. Døpt 6 februar 1739 i Nykirken, Bergen. Faddere: Anna Margreta Møller, Elisabeth Lausen, Karen Jansdat, Hans Olsen, Berendt. Link
  8. Elisabeth Iversdatter. Døpt 11 desember 1740 i Nykirken, Bergen. Faddere: Harchen, Anna Weiner, Elen Pedersdat, Hans Sussemel, Iver Iversen Link
  9. Iver Iversen. Døpt 13 februar 1742 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mad Sara Melbachs, Gierche Wagner, Hans Schulth, Johan Friderich Wagner, Anders Pedersen. Link

 

Barbra Johannesdatter [Drabitius] giftet seg i 24 april 1721 i Nykirken Bergen med Biørn Erichssen Fos. Link

Jeg har funnet følgende barn til Biørn Erichsen Fos og Barbra Johannesdatter [Drabitius]:

  1. Erich Biørnsen [Fos]. Døpt 8 september 1722 i Nykirken, Bergen. Faddere: Hans Bennechsen, Michel Johannissen, Christian Lucas, Barbra Hansdat, Sophia Heyberg, Sara Johanisdat. Link
  2. Johannes Biørnsen [Fos]. Døpt 10 mars 1723 i Nykirken, Bergen. Faddere: Sveder Meyer, Jan Holmer, Michel Johannissøn, Christine Arentzdat, Marchie Bang, Mette Johannisdat Link
  3. Thomas Biørnsen [Fos]. Døpt 28 januar 1725 i Nykirken, Bergen. Fadder: Lars Pederssøn, Jørgen Holmer, Ole Danielsen, Anne Maria Lampe, Anna Hysing, Anna Maria JohannisdatterLink
  4. Malene Biørnsdatter [Fos]. Døpt 9 juli 1727 i Nykirken, Bergen. Faddere: Susanna Haache, Anna Jonsdat, Johanna sal Henrich Henrichsen, Lyder Schult, Iver Knudsen Link
  5. Erich Biørnsen [Fos]. Døpt 27 oktober 1729 i Nykirken, Bergen. Faddere: Køning, Cornelius de Lange, Olle Knudsen, Ide Hoft, Catrina de Lange, Mette Johansdat. Link

 

Michel Johannessen Drabitius giftet seg 29 november 1724 i Nykirken, Bergen med Anne Andersdatter Hysing Link

Jeg har funnet følgende barn til Michel Johannessen Drabitius og Anne Andersdatter Hysing

  1. Johannes Michelsen [Drabitius]. Døpt 20 april 1727 i Nykirken, Bergen. Faddere: Barbara Hansdat, Anna Maria Meier, Sara Johannesdat, Biørn Ericksen, Jan Hyssing, Otto EricksenLink
  2. Anders Hysing Michelsen [Drabitius]. Døpt 22 mars 1729 i Nykirken, Bergen. Faddere: Eva Johanisdat Helt, Catharina Hansdat, Mette Johannisdat, Anders Dischingthun, Iver Knudsen, Arentsen Link
Endret av Eiliv Sørhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drabitius tenkte jeg var et litt uvanlig etternavn, så søkte på hva som var å finne. Fant da sjøfarende mann Johanis Michelsen Drabitius som 22 januar 1693 giftet seg i Korskirken i Bergen med Maria Baltzersdatter Link.

Maria Baltzersdatter død hjemme hos Biørn Erichsen i 1737, begravet 23 mai 1737 i Nykirken, Bergen Link

Johannes Michelsen Drabitius er oppgitt "død for 8 år siden på reise til middelh", og dødsår 1749. Om det da menes at han døde i 1749 eller 1741 er meg uvisst. Link

 

Jeg har funnet følgende barn til Johannes Michelsen Drabitius og Maria Baltzersdatter, inkludert de jeg har redegjort for over som jeg antar er søsken. 

  1. Michel Johannessen Drabitius. Trolig født mellom 1693 og 1700.
  2. Barbra Johannesdatter [Drabitius]. Trolig født mellom 1693 og 1700.
  3. Mette Johannesdatter [Drabitius]. Døpt 17. januar 1701 i Nykirken, Bergen. Faddere: Rasmus Kaa, Thor Andersen, Brabra Balserdatter, Mallene Baardsdatter, Anne Marie Hansdatter Link
  4. Anna Maria Johannesdatter [Drabitius]. Døpt 29 mai 1705 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mathias Michelsøn, Rasmus Erichsøn, Lisbeth Rasmusdat, Anna Erichsdat Link
  5. Susanna Johannesdatter [Drabitius]. Døpt 11 desember eller 12 november 1709 i Nykirken, Bergen. Faddere: Arentz Baltzersøn, Jens Trane, Barbra Hansdat, Anne Danielsdat, Barbra Knudsdat Link
  6. Maria Lisabeth Johannesdatter [Drabitius]. Døpt 7 august 1716 i Nykirken, Bergen. Faddere: Gert Seehuusen, Hans Dal, Lisbeth Isachsdat, Berite Troye, Barbra Johanisdat Link
Endret av Eiliv Sørhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Johannesdatter [?Drabitius?] giftet seg med soldat Christen Nielsen Wangen 27 desember 1742 i Nykirken, Bergen. Jeg har funnet følgende barn:

  1. Karen Sirene Christensdatter [Wangen]. Døpt 24 mai 1739 i Nykirken, Bergen. Faddere: Else Sophie Olsdat, Ingebor Larsdat, Sirene Olsdat, Jonas Michelsen, Jon Johannissen Link
  2. Niels Christensen [Wangen]. Døpt 10 november eller 11  oktober 1743 i Nykirken, Bergen. Faddere: Johanne Christensdat Wismer, Maria Nielsdat, Jonas Christophersen, Berthel Nielssen, Anders Olsen Link
  3. Johannes Christensen [Wangen]. Døpt 27 februar 1746 i Nykirken, Bergen. Faddere: Karen Olsdat, Ane Gunnersdat, Jonas Johannessen, Hachtor Holbye, Jens Erichsen Link
  4. Hans Christensen [Wangen]. Døpt 19 september 1749 i Nykirken, Bergen. Faddere: Kiersten Johannisdat, Sara Colbeinsdat, Hans Sørensen, Søren Falch, Thomas Lund Link
  5. Sirie Christensdatter [Wangen]. Døpt 9 september 1753 i Nykirken, Bergen. Faddere: Marthe Michelsdat, Ingeborg Hansdat, Elsebe Johannisdat, Antonius Olsen, Jonas Johannissen Link

Her dukker flere med patronymet Johannes opp.

  • Jon Johannissen - Fadder til nummer 1
  • Jonas Johannessen - Fadder til nummer 3 og 5
  • Kiersten Johannisdat - Fadder til nummer 4
  • Elsebe Johannisdat - Fadder til nummer 5


Her dukker det opp mange flere med Johannes som patronym som tidligere er ukjent. Ser det som mer sannsynlig at Karin er av en annen familie, enn de andre nevnt i forrige post.

Endret av Eiliv Sørhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2021 den 21.58, Eiliv Sørhus skrev:
  •  
  • Petrike Arentz. Døpt 26 juli 1761 i Nykirken, Bergen. Faddere: ??, Wilmiche Alida Eriksdat, Niel Nielsen, Rolf Greve

Ved å se i Skannet versjon ser en at fadderlista her er noe feil. Rett skal være Karen ___, Wilmiche Alida, Mette Erichsdtr, Niels Nielsen og Rolf Greve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fritid i en arbeidsøkt med overnattinger på jobb er ikke å forakte når man er på sporet av noe, så har noe brukt litt samme tankegang som over på Mette Marie Arentz far, Clas (tidligere omtalt som Claus) Herman Arentz. Deres barns dåpsliste finner dere i post 1. Vi finner følgende med Arentz i navnet:

  1. Ingebor Arentz - Fadder ti Herman Henrich i 1755
  2. Peter Herman Arentz - Fadder til Herman Henrich i 1755
  3. Ane Marie Aarentz - Fadder til Mette Maria i 1758

Etter en del søk på alternativene valgte jeg kun å søke på Arentz før 1730, da jeg viste at Claus var født ca 1728. Blant foreldre som bar barn til dåpen fant jeg da: Harmen Arentz og Ingeborg Abrahamsdtr som bar sønnen Clas til dåpen 12 februar 1729, og da var det ikke usannsynlig at Ingeborg Arentz jeg lette etter var denne Clas mor. Om dette var riktig, så betyr det at Herman Henrich både hadde sin farmor og morfar som faddere.

Søkte videre på navnene, og fant følgende barn til Harmen og Ingeborg:

  1. Peder Arentz. Døpt 18 oktober 1713 i Nykirken, Bergen. Faddere: Abraham Kiøstelsen, Jan Felthuusen, Ole Søvrensen, Karen sal Mag Burennæi, Elen Lisbeth Bryner Link
  2. Abraham Arentz. Døpt 18. oktober 1716 i Nykirken, Bergen. Faddere: Niels Wendelboe, Johannes Reimers, Jan Holmer, Engel Haasevinckel, Maren Olsdat Link
  3. Harmen Henrich. Døpt 3 juni 1722 i Nykirken, Bergen. Faddere: Borgermester Claus Fasting, Hr. Stadshauptmand Jacob Philip, Jens Brun, Hr Laugmand Bagers kieriste Mad Fasting, Lydia Catharina Fasting Link
  4. Clas Arentz. Døpt 21 februar 1729 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mag Holbergs kieriste, Jomfru Fasting, Canceliraad Bager, Doctor Tyrsh, Captain Fasting Link

 

Harmen varierer skrivemåten, og det set ut som om han egentlig kan ha het Harmen Henrich Arentzen. Harmen er etter hva jeg har funnet ut nederlandsk skrivemåte for navnet Herman. Og siden Herman til Clas ikke er å finne ved dåpen, er det å anta at det egentlig er å regne som et patronym. Det kan da være at Henrich er Harmens patronym, en finner i hvert fall at "Herman Henrichsens k Ingeborg Abrahamsdatter" er fadder ved et tilfelle Link.

Slik sett kan fadder Peter Herman Arentz, være den Peter Hermansen Arentz som blir borger i 1740 som mesterskredder Link, som igjen kan være den samme som Peder Arentz, bror til Clas. Ungk.mest.skræd. Peter Herman Arents gifter seg 5 oktober 1740 i Nykirken Bergen med Anne Maria Michelsd. Lund Link, altså den 3 Arentz blant de opprinnelige fadderne. Peter Herman Aarentz dør i 1758, og blir begravet 8 februar ved Nykirken, Bergen Link

Endret av Eiliv Sørhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukket kun en Abraham opp blant faddere til kjente barn av Harmen og Ingeborg, så tenkte det var vært et søk.

 

Jeg fant potensielt to stykker:

  1. Abraham gift med Mette Felthusen, foreldre til Elen,  Margreta og Abraham i perioden 1705 - 1712
  2. Abraham. Far til Kiøstel i 1682

Googlet navnet, og fant følgende på hanseater.no

Sitat

Abraham Kiøstelsen, klokker i Nykirken. Død 1717 i Bergen. Gravlagt 26 april 1717 i Nykirken. Chortiener her til menigheden i k.g. med de 2 mindste kl. og l.p. Skifte 13. mai 1717, Bergen. Barn med første kone, Køstel myndig, Ingeborg gift med Herman Arentz. Med enken Abraham 4, Margrethe 11, Ellen 8

Webside: Etterkommere av Hanseatene i Bergen: Klokker i Nykirken Abraham Kiøstelsen


Fant siden skiftet på digitalarkivet.

Altså, far til Ingeborg Abrahamsdatter var Abraham Kiøstelsen, klokker i Bergen. Død 1717. Mor ennå ukjent. Og hun hadde en bror som ble født i 1682. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at dette vært eit solo-spel frå deg, Eiliv !

 

Hadde Tore H. Vigerust vore i live, så hadde du nok at fått «vitjing» av han. 

 

Sjølv har eg ikkje så mykje kunnskap om dette, men håpar virekilig at du får «vitjing» av andre slektsgranskara i løpet av helga !

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2021 den 17.40, Eiliv Sørhus skrev:

Litt fritid i en arbeidsøkt med overnattinger på jobb er ikke å forakte når man er på sporet av noe, så har noe brukt litt samme tankegang som over på Mette Marie Arentz far, Clas (tidligere omtalt som Claus) Herman Arentz. Deres barns dåpsliste finner dere i post 1. Vi finner følgende med Arentz i navnet:

  1. Ingebor Arentz - Fadder ti Herman Henrich i 1755
  2. Peter Herman Arentz - Fadder til Herman Henrich i 1755
  3. Ane Marie Aarentz - Fadder til Mette Maria i 1758

Etter en del søk på alternativene valgte jeg kun å søke på Arentz før 1730, da jeg viste at Claus var født ca 1728. Blant foreldre som bar barn til dåpen fant jeg da: Harmen Arentz og Ingeborg Abrahamsdtr som bar sønnen Clas til dåpen 12 februar 1729, og da var det ikke usannsynlig at Ingeborg Arentz jeg lette etter var denne Clas mor. Om dette var riktig, så betyr det at Herman Henrich både hadde sin farmor og morfar som faddere.

Søkte videre på navnene, og fant følgende barn til Harmen og Ingeborg:

  1. Peder Arentz. Døpt 18 oktober 1713 i Nykirken, Bergen. Faddere: Abraham Kiøstelsen, Jan Felthuusen, Ole Søvrensen, Karen sal Mag Burennæi, Elen Lisbeth Bryner Link
  2. Abraham Arentz. Døpt 18. oktober 1716 i Nykirken, Bergen. Faddere: Niels Wendelboe, Johannes Reimers, Jan Holmer, Engel Haasevinckel, Maren Olsdat Link
  3. Harmen Henrich. Døpt 3 juni 1722 i Nykirken, Bergen. Faddere: Borgermester Claus Fasting, Hr. Stadshauptmand Jacob Philip, Jens Brun, Hr Laugmand Bagers kieriste Mad Fasting, Lydia Catharina Fasting Link
  4. Clas Arentz. Døpt 21 februar 1729 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mag Holbergs kieriste, Jomfru Fasting, Canceliraad Bager, Doctor Tyrsh, Captain Fasting Link

 

Harmen varierer skrivemåten, og det set ut som om han egentlig kan ha het Harmen Henrich Arentzen. Harmen er etter hva jeg har funnet ut nederlandsk skrivemåte for navnet Herman. Og siden Herman til Clas ikke er å finne ved dåpen, er det å anta at det egentlig er å regne som et patronym. Det kan da være at Henrich er Harmens patronym, en finner i hvert fall at "Herman Henrichsens k Ingeborg Abrahamsdatter" er fadder ved et tilfelle Link.

Slik sett kan fadder Peter Herman Arentz, være den Peter Hermansen Arentz som blir borger i 1740 som mesterskredder Link, som igjen kan være den samme som Peder Arentz, bror til Clas. Ungk.mest.skræd. Peter Herman Arents gifter seg 5 oktober 1740 i Nykirken Bergen med Anne Maria Michelsd. Lund Link, altså den 3 Arentz blant de opprinnelige fadderne. Peter Herman Aarentz dør i 1758, og blir begravet 8 februar ved Nykirken, Bergen Link

Jeg har ikke noe relasjon til denne slekten, men har kopi av skifteregistre for Bergen.

 

Skifte etter Hermann Henrich Aarentz i 1756 Kilde: 

 SAB, Byfogd og Byskriver i Bergen, 06/06C/L0004b: Skifteprotokoller, 1755-1760, s. 520b-521a https://www.digitalarkivet.no/sk20081111650042

Gjenlevende enke Ingeborg Abrahamsdatter, barn: 1. Peder, myndig og nærværende, 2. Hermann Henrich, død og etterlater seg en datter Magastina på 10 år og boende i Stochholm, 3 Claus, myndig og nærværende.

 

Peder dør barnløs, og skifte i 1758 etter han omtaler brorens datter som Anna Maria og 6 år gl.... https://www.digitalarkivet.no/sk20081111650238

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2021 den 17.59, Eiliv Sørhus skrev:

Det dukket kun en Abraham opp blant faddere til kjente barn av Harmen og Ingeborg, så tenkte det var vært et søk.

 

Jeg fant potensielt to stykker:

  1. Abraham gift med Mette Felthusen, foreldre til Elen,  Margreta og Abraham i perioden 1705 - 1712
  2. Abraham. Far til Kiøstel i 1682

Googlet navnet, og fant følgende på hanseater.no


Fant siden skiftet på digitalarkivet.

Altså, far til Ingeborg Abrahamsdatter var Abraham Kiøstelsen, klokker i Bergen. Død 1717. Mor ennå ukjent. Og hun hadde en bror som ble født i 1682. 
 

Det skal være skifte etter Abraham Tiøstelsens kone i hovedarvebok 2 s. 187. Denne er dessverre ikke skannet...

I allefall perioden 1714-1720 er Niels Wendelboe klokker til Nykirken, så klokker og "chortiener" var vel kanskje to forskjellige funksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2021 den 22.40, Jon Sværen skrev:

Trist at dette vært eit solo-spel frå deg, Eiliv !

Jeg koste meg i hvertfall med endelig å foreta noe skikkelig slektsgranskingsarbeid og systematisering. Delte opp opprinnelig innlegg i flere poster, da det både tok tid, og var mange navn og oversikter, også var det flere ting som ble klart for meg underveis. Så om det ikke skulle resultere i mer med det første, så håper jeg dette kan være til glede for andre som søker i de samme slekter.

 

På 20.9.2021 den 21.28, Erlend E. Mæhlum skrev:

I allefall perioden 1714-1720 er Niels Wendelboe klokker til Nykirken, så klokker og "chortiener" var vel kanskje to forskjellige funksjoner?

Du har nok muligens rett i det. Følger du linken så står det et sted at hans yrke var klokker i Nykirken, mens i et kildesitat sier "chortiener". Om det stemmer at det er to forskjellige ting,  vil jeg enten tro at det er tolkning av "chortiener" som har blitt til klokker, eller at to er to roller vedkommende har hatt til forskjellige tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2021 den 15.12, Eiliv Sørhus skrev:

Johannes Michelsen Drabitius er oppgitt "død for 8 år siden på reise til middelh", og dødsår 1749. Om det da menes at han døde i 1749 eller 1741 er meg uvisst. Link

 

Her har jeg nok koblet feil Johannes. Avskrifter fra skiftet foretatt av Olaf og Thora Sollied Link refererer til at arvingene er 4 faster og 1 moster. Og av navnene som kommer, skjønner jeg da at det er snakk om Johannes Michelsen Drabitius født 1727. Her kommer det da og fram at det er i 1741 han dør på Middelhavet under en ferd under kaptein Giert Elehier fra Holland. Følgende arvinger er nevnt:

  1. Mette Johannesdat. Drabitius gift m. Jonas Christophersen her i byen
  2. Sara Johansdatter Drabitius 40 aar, hos søsteren
  3. Anna Marie Johannesdatter Drabitius, død, har efterladt 2 sønner, 2 døttere
    1. Johannes Iverson
    2. Knud Iverson
    3. Marie Lisbeth Iversdatter
    4. Martha Iversdatter
  4. Barbra Johannesdatter Drabitius, død har efterladt 1 datter
    1. Mallena Biørnsdatter
  5. Mosteren Marlene Andersdatter Hysing, er ude i de søefarendes fattighus

Jeg beregner da Sara til å være født omkring 1709, og kan da være at det er hun som er døpt som Susanne. Jeg biter meg og merke i at det er flere av barna til Anna Marie og Barbra som ikke er nevnt. Kan man da gå ut i fra at de allerede er døde?

Legger og merke til at Karen Johannesdatter ikke nevnes. Og Karen nevnt overfor får barn etter 1749, og kan vel da tenkes at ikke er en søster av Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2021 den 17.40, Eiliv Sørhus skrev:

Harmen varierer skrivemåten, og det set ut som om han egentlig kan ha het Harmen Henrich Arentzen. Harmen er etter hva jeg har funnet ut nederlandsk skrivemåte for navnet Herman.

Hei!

Jeg kom over ditt innlegg i mitt søk etter Hysing (Hising, Hijsing) og Arentz (Aarentsen), men sistnevnte er ikke felles Arentz-slekt.
Allikevel interessant, så jeg tok et søk i Bergens borgerbok og fant på side 179: Harman 
Henrich Aarents - 1729 - kornmaaler fra Lübeck: Bergens borgerbog 1550-1751

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2021 den 15.12, Eiliv Sørhus skrev:

Fant da sjøfarende mann Johanis Michelsen Drabitius som 22 januar 1693 giftet seg i Korskirken i Bergen med Maria Baltzersdatter.....

 

Jeg har funnet følgende barn til Johannes Michelsen Drabitius og Maria Baltzersdatter, inkludert de jeg har redegjort for over som jeg antar er søsken. 

  1. Michel Johannessen Drabitius. Trolig født mellom 1693 og 1700.
  2. Barbra Johannesdatter Drabitius. Trolig født mellom 1693 og 1700.
  3. Mette Johannesdatter Drabitius. Døpt 17. januar 1701 i Nykirken, Bergen. Faddere: Rasmus Kaa, Thor Andersen, Brabra Balserdatter, Mallene Baardsdatter, Anne Marie Hansdatter Link
  4. Anna Maria Johannesdatter Drabitius. Døpt 29 mai 1705 i Nykirken, Bergen. Faddere: Mathias Michelsøn, Rasmus Erichsøn, Lisbeth Rasmusdat, Anna Erichsdat Link
  5. Susanna Johannesdatter [Drabitius]. Døpt 11 desember eller 12 november 1709 i Nykirken, Bergen. Faddere: Arentz Baltzersøn, Jens Trane, Barbra Hansdat, Anne Danielsdat, Barbra Knudsdat Link
  6. Maria Lisabeth Johannesdatter [Drabitius]. Døpt 7 august 1716 i Nykirken, Bergen. Faddere: Gert Seehuusen, Hans Dal, Lisbeth Isachsdat, Berite Troye, Barbra Johanisdat Link

Så var det Maria Baltzersdatter sitt opphav. Blant fadderne finner en Arentz Baltzersøn og Barbra Balserdatter. 

Jeg fant da Barbra Baltzerdatter står oppført som kommunikant 9 november 1689 i Korskirken. Link Hun gifter seg 23. juli 1691 gifter seg i Korskirken Link, Bergen med sjøfarer Jørgen Lauritzen Bang. Han skal ha blitt begravd 12. mai 1732 i Domkirken. Link. Jeg har funnet følgende barn døpt:

  1. Daniel. Døpt 23 oktober 1701 i Nykirken. Faddere: Jan Omsen, Ludolv Hamecken, Gabriel Petersen, Else Cathrine Volpman Link
  2. Laris. Døpt 26 jan 1703 i Nykirken. Faddere: Christopher, Diderich Volpman, Daniel, Alhed Ottisdatter Skrøder, Pernille Christensdatter Link
  3. Anna Catrina. Døpt 26 juli 1707 i Nykirken. Faddere: Doctor Jacob Woldenberg, Jan Willumsen Møller, Anna Hansdat, Berete Reimers, Chatrina Robertsdat Link

Barbra var faddere til følgende:

  • Fadder til Anna, datter av Eilert Hansen og Giertrud Arentzdtr 31 august 1690 i Korskirken. Andre Faddere: Handtlanger Arendt Baltzersen Link
  • Fadder til Mette Chatrine, datter av Arendt Baltzersen og Anne Christine Nicolaidatter. Andre faddere Mette Baltzer Arendzens,1695 i Korskirken Link
  • Fadder til Anne, datter av Hans Johansen Skade og Else Urbansdtr 6 mai 1701 i Nykirken. Link
  • Fadder til Malæna, datter til Samson Pedersøn og Maria Albertzdtr. - Også Ellert Hansens qwinde, Giertrud Arentzdat
  • Fadder til Karen, datter av Peder Iversen og Margrete Paasche. 11 mars 1706 i Nykirken Link
  • Fadder til David, sønn av Anders Andersøn og Martha Baarsdtr.25 April 1706 i Nykirken Link
  • Fadder til Anna, datter av Knud Danielsen og Sophia Aarentsdtr. 18 April 1708 i Nykirken Link
  • Fadder til Anna, datter av Jochum Andersen Foss og Anna Erichsdtr. Andre faddere Maria Hansdat Bang. Døpt 29 jul 1708 i Nykirken Link

 

Jørgen Bangs fadderbarn

  • Mette Mallene, datter av Jochum Anderssøn Foss og Anna Erichsdtr.29 Sep  1704 i Nykirken Link

Jørgen er muligens identisk med Jørgen Lauritsen Bang, borger i Bergen som skipper 8 august 1895. Fra Assens i Fyn

 

Arentz Baltzersøn. Gift med Anne Christine Nicolaidatter. Jeg har funnet følgende barn: 

  1. Baltzer. Døpt 18 november 1692 i Korskirken. Faddere: Melcher Ellerhostis kone Anne Pouelsdat, Arent Børsmands kone Trine Gade, Johan Omsen, Hendrich Berentzen, Olle Wos, Link
  2. Mette Chatrine. Døpt 7 februar 1695 i Korskirken. Faddere: Mette Baltzer Arendzens, Jørgen Larsens kone Barbra Baltzersdat, Johane Elsebe Ellerhorst pige, Herman Skrøder og Christen Nielsen Link
  3. Mette Catrine. Døpt 17 april 1696 i Korskirken. Faddere: Baltzer Turmandz kone, Anna Skuldt, Johannes Pedersens kone Marie Baltzersdat, Angenete Hermandsdat pige, Berendt Uldrich, Jørgen Larsen Link
  4. Kirstine Kortkam. Døpt 29 september 1698 i Korskirken. Faddere: Hermand Skrøders kone, Margrete Jansdatter, Joen Olsens kone Kiersten Hansdat, MArgrete Niesldat pige, Christian Magnus og Rasmus Rasmusen Link
  5. Christian. Døpt 26 januar 1701, Korskirken. Faddere: Jørgen Bangs k, Barbra Baltzersdat, Margreta Echov pige, Aarent Segelken, Aarent Børsmand, Herman Diedrich Beesten Link
  6. Niclas. Døpt 26 januar 1701, Korskirken. Faddere: Berent Ulrics kone Anna Nielsdat, Mette Andersdat pige, Peder Monssøn, Christen Skaboe, Adam Jalles Link
  7. Christian. Døpt 15 januar 1704. Faddere Jochum Zægæs k Malena Zægæs, Gidsche Folchers pige, Tolderen Christen NIelsen, Rørig Reiners, This Paasche Link
  8. Aarent. Døpt 26 juni 1708 i Nykirken. Faddere: Ole Woss, Niels Hindrichsen Weinvich, Mette Barner, Barbra Hansdat, o o Link
  9. Friderich. Døpt 26 juni 1708 i Nykirken. Faddere: Zacharias Nielsen, Michel Normand, Cornelius Jacobsen, Anna Olsdat, Lisbet Isaachsdat Link

 

Arentz var fadder til:

  • Anna Margreta - datter til Michel Brynnelsen og Fenne Hermansdtr. 25 juli 1697 i Korskirken Link
  • Anna - datter ac Jacob Jørgensen og Engel Jonsdtr. 2 april 1703 i Korskirken Link
  • Fadder til Anna, datter av Eilert Hansen og Giertrud Arentzdtr 31 august 1690 i Korskirken. Andre Faddere: Barbra Baltzerdat Link

 

Trolig denne Arentz Baltzersen som blir borger som kjøpmann 26 november 1696. Står i så tilfelle oppført som kjøpmann. Link

 

Ved å google og søke videre på digitalarkivet fant jeg følgende familie:

 

Foreldre:

Baltzer Arentzen d. 1683 - begravd 22 apr Assens, Fyn? og Mette Christensdatter Begravd 23 april 1696. Født i Fyen i by Huusbif Link Link
Han var Kipper (Tønnemaker, Bødker - 9 oct 1662 - Født i Bergen? Link

  1. Datter døpt 21 februar 1675 i Korskiken Link
  2. Datter begravd 20 feb 1676 i Kaars Kirchegaarden den store og mindste Link
  3. Casten. Døpt 16 apr 1680 Korskirken Link
  4. Sønn begravd 7 nov 1680 Kaars Kirchegaarden Link
  5. Anne - Mulig en er helt på bærtur her. Det er i hvert fall to Anne Baltzersen. Den nyeste Gift matros Lorentz Christiansen Link. Men en Anne Baltzerdatter blir begravet 7 mai 1709 i Nykirken. Om det er den siste, så stemmer ikke nødvendigvis MyHeritage-kilden henvist til flere steder her.  Link
    1. Arianche. Døpt 21 februar 1720 i Domkirken. Faddere: Kisten Nævermand, Svanche von der Felle, Gertrud Reutzer, Tønnes von Busch, Michel Lampe Link
    2. Christian. Døpt 2 mars 1722 i Domkirken. Faddere: Guri Knudsdat, Anne Kirstine Tønnesdat, Anders Erichsen murmester, Jacob Erenst kyppersvend. Link
    3. Baltzer. Døpt 17 april 1724. Faddere Anne Ibesdat, Nelle Rasch p, Jan Friderich helbreder, Knud Knudsen, Ole Nielsen Baadsmand Link
  6. Marie - Gift Drabitius - se over Link
  7. Arent - se over Link
  8. Barbra - Gift Bang - se over Link

 

 

 

Endret av Eiliv Sørhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende tråd omtaler Baltzer Arentzen som en potensiell bror av Anna Catharina Arentzdatter gift med Isak Danielsen Hals, samt Giertrud Arentzdatter gift med Ellert Hansen.

Gertrud Arentzdatter og Ellert Hansen finner man nevnt i mine tidligere utredninger, men uten koblinger til familien. En datter av Anna Catharina Arentzdatter og Isak Danielsen Hals var Lisbeth Isaksdatter, som ble gift med Frantz August Krøger. Både Lisbeth og noen av deres etterkommere finner en nevnt som faddere i opplistingen over, samt at flere av etterkommerne og deres ektefeller er å finne som forfedre til Lisbeth og Frantz sine etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.