Erik Hov Skrevet Oktober 6, 2021 Del Skrevet Oktober 6, 2021 Er ikke god på å tyde skrift fra denne tida ,men har fått til noe. Lurer på hva det står her på høyre side nr 3: https://media.digitalarkivet.no/en/view/51281/134 Jeg leser nok ikke helt rett men det det ser ut som det står er følgende.... "Oluff Klethe eijer. I samme grd....j hud ij skind med bøxell Udj Schonor Ibm j... med bøxell" Regner med at j betyr 1 og at ij betyr 2. Ole bodde på Klæthe i Snertingdal og Schonor er garden Skonnord i Snertingdal ,men den andre linja der......det står med bøxell ,men hva står etter Ibm og j??? Noe annet jeg leser feil her? Mvh Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Hunskaar (privat) Skrevet Oktober 7, 2021 Del Skrevet Oktober 7, 2021 6 timer siden, Erik Hov skrev: "Oluff Klethe eijer. I samme grd....j hud ij skind med bøxell Udj Schonor Ibm j... med bøxell" Oluff Klette eyer J samme gaard - j hud ij schind med bøxell (dvs. 1 hud 1 1/2 skinn) Vdj Skaanor Jbidem - j fjerding med bøxell Oppløste forkortelser i kursiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Hov Skrevet Oktober 7, 2021 Forfatter Del Skrevet Oktober 7, 2021 Takker for svar!!. Hva med denne fra 1661 da??. Om Skonnord dette også. https://media.digitalarkivet.no/en/view/38673/270 Ikke alt jeg kan tyde her heller..... "Schonnor .....bruger af bosiddere. Thorgier skylder Aarlig-1 fj: M... mod bøxel" Det som står under er jeg ikke sikker på.... Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 8, 2021 Del Skrevet Oktober 8, 2021 "Bunden bruger och besidder" ".... - 1 Fr: [fiering] Malt ...." "der af Scattis ..." "Visøre...." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Hov Skrevet Oktober 13, 2021 Forfatter Del Skrevet Oktober 13, 2021 Takker for oversettelse!. Noen som klarer de to siste linjene der? Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 13, 2021 Del Skrevet Oktober 13, 2021 kva for to siste linjer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Hov Skrevet Oktober 13, 2021 Forfatter Del Skrevet Oktober 13, 2021 Det var raskt ekspedert.... Tenkte på den siste fra 1661 her https://media.digitalarkivet.no/en/view/38673/270 .....men når jeg ser på dette så ser det faktisk ut som alt er tydet!!!!. Så da skulle det stå følgende: Schonnor. Bunden bruger og besidder. Thorgier skylder Aarlig-1 fr: (fiering) Malt mod bøxel Der af Scattis.... Visøre.... Ser ikke ut som det er angitt noen info om hva som skattes eller betales i Visøre. Stemmer?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 14, 2021 Del Skrevet Oktober 14, 2021 På 13.10.2021 den 8.07, Erik Hov skrev: Ser ikke ut som det er angitt noen info om hva som skattes eller betales i Visøre. Stemmer?. Det stemmer. Det ser ut til å vere gjennomgåande for futedømet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå