Gå til innhold
Arkivverket

Nordre Grindhaugen, Igerøy, Vega kommune, Helgeland

Beate Nygård Johansson
 Del

Recommended Posts

For noen år siden overtok mannen min nordlandshuset som moren hans hadde vokst opp i på Igerøy i Vega kommune.

Svigermoren min som nå er gått bort, fortalte at tømmeret til den eldste delen av huset skal ha blitt rodd fra Bindalen til Igerøy på midten av 1700-tallet. 

Vi har prøvd å finne informasjon om husets historie uten å lykkes, men etter mye leting og litt flaks, ramlet vi i går over tinglysningsmateriale fra Brønnøy sorenskriver, og plutselig dukket det opp masse spennende! 

Vi drar kjensel på noen navn og årstall, men ellers klarer vi ikke tyde innholdet.

Vi kjenner i alle fall spenningen stige, for vi skjønner at det ligger verdifull info her.

De første 12 linjene er vi VELDIG interessert i å få hjelp til å tyde:

https://media.digitalarkivet.no/view/19266/38?fbclid=IwAR3cdkS_8SBbL3vMMkFf0Zo0-x3zdPi7j1Jp_Fbf8uBwTvhjlc21zaoYzC4

Navn som kan dukke opp i teksten er Vægøe (Vega), Igerøen, Hans Jonsen, Jon Arentsen, Karen Nilsdatter, Ane Mortensdatter, Petternille Arentsdatter, Randina Erichsdatter. 

Blir veldig takknemlig om noen har anledning til å hjelpe oss med å oppklare mysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de første linjene på venstre side av panteregisteret:

Igerøen

01 Landskyld til Brønnø og Alstahaug prester

02 samt Gladstad kirke, se brugsno. 1.

03 Tiende og leding eies af Antonette

04 Chrisitane og Marie Holst ifl.

05 hjemmelsbrev d. og thl. 2/4 1894.

06 Udskiftning af 22/7 thl. 15/9 1835.

07 Bygsell nu til Hans Hansen paa d. g.

08 dat. 7 thl. 8/6 1859.

09 Skjøde fra Stephansen til Hans Hansen

10 paa d.g. dat. 7 thl. 8/6 1859.

11 Udskiftning af 6/6 67 – 24/6 68, thl. 1/2 1869.

12 Skjøde fra Hans Hansen til Sivert Se-

13 bediasen paa d. g. for 1200 kr. og

14 Kaar til sælgeren og hustru, dat.

15 og thl. 10/9 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk, Elin! Tusen hjertelig takk! Det er jammen ikke enkelt å skille bokstavene fra hverandre, så jeg ble helt imponert. 

Dette skal jeg bruke i den videre forskninga for å prøve å løse mysteriet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2021 den 18.35, Beate Nygård Johansson skrev:

De første 12 linjene er vi VELDIG interessert i å få hjelp til å tyde:

https://media.digitalarkivet.no/view/19266/38?fbclid=IwAR3cdkS_8SBbL3vMMkFf0Zo0-x3zdPi7j1Jp_Fbf8uBwTvhjlc21zaoYzC4

Jeg ser at du har vedlagt panteregisteret for gnr. 3, bnr. 5, men det er vel kanskje bnr. 51 (Grindhaugveien 29) du er interessert i? Det var din svigermors far Sandberg Sivertsen som bodde her i sin tid. Eiendommen ble skilt ut fra bnr. 26 i 1963, som igjen ble skilt ut fra bnr. 5 i 1923. Disse opplysningene finnes i grunnboka.

I anledning sistnevnte skylddeling ble det tegnet et kart over Igerøy, som er datert 1922: https://media.digitalarkivet.no/view/58624/2262

Sandbergs eiendom (bnr. 26) er merket «B». Svogeren Johan Pettersens eiendom (bnr. 5) er merket «A». I jakten på flere opplysninger, har jeg gjennomgått jordbrukstellingen 1959 for Vega (som jeg har avfotografert på Riksarkivet), ettersom denne tellingen blant annet angir byggeår på våningshuset, men jeg kan dessverre ikke finne noen opplysninger om bnr. 26 her. Jeg kan heller ikke se at huset var brannforsikret. Det kan godt tenktes at tømmeret ble fraktet fra fastlandet en gang på 1700-tallet, men det er nok vanskelig å finne pålitelige kilder som kan bekrefte dette.

Jeg håper at i alle fall noen av opplysningene var til hjelp.
Hilsen en 1/8 vegværing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Jeg skal se over opplysningene dine senere i dag, men det virker som om du allerede har løst en del ting jeg selv ikke har skjønt. Fantastisk god hjelp 🙂

Jeg tror forresten  når jeg tenker meg om, at Johan Pettersen og Sandberg bodde i samme hus, men eide hver sin del.

I jordbrukstellingen for 1959, hva står det oppgitt av årstall på våningshuset, siden det kan være snakk om samme hus? 

Endret av Beate Nygård Johansson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Det er mulig det ble oppført et nytt våningshus på gården, for ved jordbrukstellingen 1959 står det at våningshuset på bnr. 5 ble oppført i 1947. Johan Pettersens barnebarn Trygve Grindhaug står da oppført som eier. Han fikk skjøte på gården i 1958. To år tidligere ble sameiet mellom Sandberg og Johan oppløst. Det stemmer at disse to familiene bodde sammen. Min oldemors bror var gift med en av døtrene til Johan og Hansine. Hun vokste opp i «gammelhuset» da alle bodde under samme tak. Johan og Hansine flyttet siden til nabohuset.

I den tiden familiene bodde i fellesskap, har jeg funnet en branntakst på bnr. 5, datert 11. november 1931, som var forlangt av «Johan Pettersen og Sandberg Sivertsen Igerøy».

SAT, Vega lensmannskontor, 12/12a/L0002: Branntakstprotokoll, 1928-1951. Link: https://media.digitalarkivet.no/view/107910/48

Om hovedbygningen står det: «Denne bygning er tidligere forsikret for kr. 1200.00. Den er opført av tømmer og bord og taket tekket med bord, næver og torv. Størrelse: 13.3 meter lang, 5 meter bred og 3.6 meter høi til raften. 2 etager. 1ste etage har 4 værelser, kjøkken og gang med ialt 10 fag vinduer og 9 døre. 2 etasje; har 8 værelser og gang med ialt 8 døre og 9 fag vinduer. Under bygningen er gråstensmur av gj. 40 sm høide. Bygningen har 2 murpiper og 2 ovne. Ingen kjeller». Den nye taksten kom på kr. 8500,- I tillegg ble det forsikret for et fjøs, stabbur, vedskur, to bryggebygninger og et båtnaust.

Se for øvrig tidligere takster.

2. mars 1926.
SAT, Vega lensmannskontor, 12/12a/L0001: Branntakstprotokoll, 1884-1927. Link: https://media.digitalarkivet.no/view/107909/258

15. januar 1919.
SAT, Vega lensmannskontor, 12/12a/L0001: Branntakstprotokoll, 1884-1927. Link: https://media.digitalarkivet.no/view/107909/158

23. oktober 1885.
SAT, Vega lensmannskontor, 12/12a/L0001: Branntakstprotokoll, 1884-1927. Link: https://media.digitalarkivet.no/view/107909/17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk for et arbeid du har lagt ned i dette! 

Jeg må prøve å oppsummere litt for meg selv og finne ut hvordan jeg skal gripe fatt i dette videre, men jeg er helt imponert over hvor strukturert du har ført opp alt. Det kommer til å være til stor hjelp videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider