Gå til innhold
Arkivverket

Jobbet Thor Jorgen Jorgensen ved det norsk-svenske konsulatet i Buenos Ayres/Aires rundt omkring paa 1860-tallet?


Elisabeth Oosterhoff
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skriver en historie om Betty Rosarios Andersen, men det jeg er interessert i her er informasjon om hennes mor.

Hennes mor het Jørgine Matilde Jørgensen (født enten i 1844 eller 1847 i Tønsberg, Norge) – døde18 mai 1907.

 

Når Jørgine Matilde Jørgensen var 18 år dvs enten rundt omkring 1862 eller 1867 dro hun til Argentina for å besøke sin bror som jobbet på det svensk norske konsulatet i Buenos Aires.

Etter de opplysningene jeg har funnet på Familysearch, hadde hun følgende brødre:

 

Thor Jørgen Jørgensen, født 1833, dødsdato ukjent

Michal Jørgensen, født 1842, dødsdato ukjent

Lauritz Richard Jørgensen, født 1848, dødsdato ukjent: jeg tror ikke det kan være han, da broren vissnok var eldre enn henne.

 

Jeg lurer altså på følgende:

Er det mulig for dere å finne ut om en av hennes brødre jobbet på det svensk-norske konsulatet i Buenos Aires rundt omkring 1862/1867?

Jeg finner heller ingen informasjon angående utreisedato for hverken hennes bror eller Jørgine Matilde pa 1860-tallet.  Hun reiste visst på et skip som het Betty. (Jeg har senere utreise informasjon i 1891 (da heter hun Mathilde Andersen) både for henne og barna.)

 

I Buenos Aires gifter Jørgine Matilde Jørgensen seg med Peter aka «Pedro» Andersen (1828-1900). De får fire barn: Betti Mathea Andersen (1872-1956), Mikal Andersen (1878), Antonio/Anton Andersen (1875) og Hanna Mikala/Mikaela Andersen (1881).

 

Hele familien vender tilbake til Norge rundt omkring 1884 når Betti er 12 år gammel.

 

Jeg har heller ikke funnet noen informasjon om deres ankomst dato til Norge. Kunne dere vaere så snille å hjelpe meg med dette?

 

Og en siste ting: Jørgine Matilde Andersen og Peter/Peder/Pedro Andersen kjøper seg en gård ved Ormelet på Tjøme. Men på St Hans aften blir det stiftet brann og alt de eier og har brenner ned. De mente det var noen landstrykere som hadde gjort dette. Jeg har lett meg gal etter informasjon om denne hendelsen i digitalarkivet men ikke funnet noe. Dette skjedde på slutten av 1880-tallet.

Jørgine Mathilde og barna flytter så til Tønsberg. Peder Andersen reiser tilbake til Argentina.

I 1891 drar Jorgine Mathilde og barna Mikal, Anton og Hanna Mikala tilbake til Argentina mens Betti blir igjen i Norge.

 

Dette var mange spørsmål. Jeg beklager. Jeg hadde satt stooor pris på  hjelp med dette når dere har litt tid. På forhånd tuuusen hjertelig takk! Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner katalog til Legasjonen i Buenos Aires på Arkivportalen. Ifølge katalogen ser det ikke ut til at det er bevart personalopplysninger fra 1860-tallet. Eventuelt kan du forsøke å se om det kan finnes noe i svenske arkiv.

 

For å finne ut hvilken av brødrene det gjelder kan du f.eks forsøke å finne dem i folketelling 1865, enten for å finne opplysninger eller utelukke noen av dem.

For ankomst tilbake til Norge kan du prøve å leite i innflyttingslister i kirkebøkene på stedet de kom til.

 

Om husene på gården har vært forsikret i Norges Brannkasse kan det være at du kan finne opplysninger om hendelsen i arkivet som blir oppbevart i Riksarkivet. Det kan også være at det finnes noe bevart i politiarkivet på saka.

 

Mer tips til slektsgranskning her: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning

 

Riksarkivet og Statsarkivet har felles lesesal der slektsforskere kan komme for å få hjelp til å gjøre oppslag i åpne kilder i henhold til Arkiverkets serviceerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjaere Anita,

 

Tusen takk for kjapt svar.

Jeg fulgte linken til legasjonen i Buenos Aires, men klarte ikke aa faa opp en liste med navn.  Kunne du hjelpe meg med dette?

Hvis man skal kontakte politiarkivet, hvor finnner jeg dette?

Siden jeg dessverre ikke bor i Norge men i USA kan jeg ikke komme paa lesesalen.

Hadde det vaert mulig aa snakke med deg eller noen andre paa telefonen en dag? Jeg leter veldig mye paa digitalarkivet og nasjonalbibliotekets digitale sider, men foler at jeg ikke er saa flink til aa finne ting. Tror kanskje ikke at jeg gjor det paa den mest mulig effektive maaten.

 

Paa forhaand tusen takk! Ha en flott dag!

 

Alt godt,

 

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenka var til katalogen til Legasjonen i Buenos Aires; altså ikke til selve arkivet, det ligger ikke ute på nett, men blir oppbevart hos Arkivverket. Eldre politiarkiv blir også oppbevart av Arkivverket.

 

For oppslag i arkivene når det gjelder hobbybaserte forespørsler gjør vi kun enkle oppslag på klausulert materiale, ellers må man selv oppsøke lesesalen; dette er mer utfyllende forklart i Arkivverkets service-erklæring.

 

Forsøk gjerne å lage et innlegg i Brukernes eget forum, da kan det være at andre brukere kan hjelpe deg:

https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

 

Kontaktopplysninger til Arkivverket, inkludert telefon, finner du her:

https://www.arkivverket.no/om-oss/kontakt-oss#!#block-body-1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.