Gå til innhold
Arkivverket

Matrikul over de i Vestfinmarken skyldlagte Jorder


Ole David Østli
 Del

Recommended Posts

I innledningen til "Norske Gaardsnavne", tilleggsbindet om Finmarken / av Just Qvigstad og Magnus Olsen, er det referert til et dokument, "Matrikul over de i Vestfinmarken skyldlagte Jorder", som skal ha fulgt med som et bilag til fogdens regnskap for 1790.

Dette er naturligvis en helt sentral kilde for gårdshistorien i området, og burde vært digitalisert og tilgjengeliggjort for publikum.

Jeg håper dette blir lagt ut på Digitalakivet snarlig, hvis jeg ikke kan få kopi av det på annen måte.

 

Med håpefull hilsen 

Ole David Østli, Alta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogderegnskapene er skanna til og med 1718, og det foreligger dessverre ikke konkrete planer om systematisk skanning av senere årganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg.

Akkurat denne kilden er jo litt utenom det vanlige, siden det er der den første matrikkelen for Vest-Finnmark finnes.

Er det mulig å vurdere å skanne den? Tar dere imot slike forslag?

 

Ole D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ole David Østli skrev:

Akkurat denne kilden er jo litt utenom det vanlige, siden det er der den første matrikkelen for Vest-Finnmark finnes.

Er det mulig å vurdere å skanne den? Tar dere imot slike forslag?

 

Spørsmålet ditt sammenfaller tilfeldigvis med at Arkivverket har bestemt seg for å utvide tilbudet om skanning på forespørsel/bestilling til å gjelde alle brukere (tidligere kun prioriterte brukergrupper). Dette er ennå ikke formelt annonsert, men det vil skje i løpet av få dager, og informasjon om tilbudet er allerede å finne på våre nettsider: https://www.arkivverket.no/tjenester/tilbud-om-skanning-pa-foresporsel

 

Pga. mye ferieavvikling i desember vil bestillinger som måtte komme inn nå i desember, neppe ble ferdigstilt før etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.