Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt 1855


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

 

Da har jeg tydet en husmannskontrakt, der jeg har noen usikre ord. 

Flott om noen kan se igjennom og evt komme med korrigeringer.

 

Her er teksten - beklager at jeg har droppet linjenummer denne gangen :

 

No.22 Huusmandscontract. Jag undertegnede Qvartermester Halvor Wang erkjender herved at have overdradt Huusmand Haagen Eriksen til fortsat Brug og Beboelse den under min Gaardpart Randbye i Ullensager beliggende Plads Kulbunden, som han før besidder, for hans og nuhavende Kones Levetid paa følgende Vilkaar:

1.      Han svarer i aarlig Afgift 3 Spd 60 s tre Spdr og sexti Skil, regnet fra 1te Januar d.A. For 1 Sp 4 Ort heraf(?) hugger han aarlig inden St.Hanstid i min Skov, der hvor jeg anhviser, 6 Sex – Favne 1 ¼ Al lang Kosteveed og de øvrige 1 Sp. 3 Ort 12 s erlegges med Pænge inden hvert Aars Udgang, medmindre jeg skulde fortsætte at modtage dagarbeider af Huusmanden, hvortil han skal være forpligtet efter Tilsigeles, endog efterat Afgiften er oparbeidet, med saadan Betaling som faaer(?) har Fremmede. Hvad han maatte oparbeide over Afgiften faaer han contant Betalt.
 

2.      Pladsen maa bruges forsvarlig, Fourage eller Gjødsel maa ikke bortføres derfra, ved fornødne Jordtag anviser jeg ham i Myren ved Huusmandsløkken.
 

3.      Gjerdet om Pladsen vedligeholder Huusmanden selv, og det fornødne Gjærdefang faaer han udviist i min Skov, naar han ikke anvender det til Brændsel.
 

4.      I Indmarken har han Ret til at havne med de Fæcreature, som paa Pladsen kan føde, og der kan han ogsaa tage Stubber og Qvist. som falder(?) efter Hugst, til Brændsel, men saadant maa han føre fram paa bar Mark, da jeg ingen Gang eller Vei vil have i Skoven om Vinteren.
 

5.      Han maa ikke indtage Inderster udenfor de i Huusmandsloven nævnte Tilfælde og de der bestemte Vilkaar.
 

6.      Opfylder ikke Huusmanden forpligtelser efter denne Kontrakt punktligen eller han paa anden Maade forgaaer seg mod Loven om Huusmandskontrakt, er hans og Kones Brugsret tabt og han maa vige Pladsen under Udkastelsestvang paa hans Bekostning inden Lovens første Faredag efterat Udsigelse har fundet Sted.

 

Jeg Haagen Eriksen modtager denne Kontrakt, som riktig i alle Dele og forpligter mig til nøiagtigen at efterkomme dens Bestemmelser, (?)ligen lover jeg ikke at tage andet i Skoven end hvad Contrakten udtrykkelig hjemler mig Ret til.

Dette til bekræftelse med vore Underskrifter i 2de, af os tilkaldte Vidners Overvær med Tilføiende at Huusmanden har faaet et ligelydende Exemplar af Kontrakten.

 

Randbye den 5te Febr 1855. H. Vang. Haagen Eriksen mpP.

Til Vitterlighet om Udskrifterne og om at Kontraktens Inhold er Parterne bekjendt.

Engebret Larsen Randbye. Gulbrand Larsen Randbye.

Thingl. 16 skil. _

 

Link til original-teksten (starter på venstre side):
https://media.digitalarkivet.no/view/21717/215

 

 

På forhånd mange takk 🙂

 

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

 

. . . forpligtet efter Tilsigelse . . . [typisk ‹tastesnubling›, men dog :-)]

. . . mod saadan Betaling som faaes hos Fremmede

. . . det fornødne Jordtag anviiser . . .

. . . frem paa bar Mark . . .

. . . navnligen lover . . .

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.